ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ НОВОЇ ПСИХО-КОМП᾿ЮТЕРНОЇ РЕАЛЬНОСТІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2020-4-81-07Ключові слова:
комп’ютерна адикція, цифровий аутизм, кліпове мислення, профілактика негативних наслідків застосування ІКТАнотація
Актуальність дослідження в тому, що в умовах нової психо-комп’ютерної реальності людство стикається з рядом небезпек, які пов’язані із неправильним або неконтрольованим використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Особливо це стосується молоді й по-перше тієї, яка готується стати елітою нації, навчаючись в університетах. За таких умов, знання щодо особливостей функціонування мозку людини й впливу на цей процес ІКТ стають виключно важливими, оскільки сприяють досягненню успіху в діяльності, зберігаючи психічне та фізичне здоров’я учасників процесу навчання. Тому, правильне використання ІКТ із профілактикою їх негативних впливів на психічне та фізичне здоров’я молоді стає вкрай важливою проблемою в організації навчально-виховних процесів, які відбуваються в університетах. Мета статті – виявити проблемні питання вдосконалення розвитку особистості в умовах нової психо-комп᾿ютерної реальності та знайти шляхи профілактики й подолання негативних наслідків застосування ІКТ. Методологія – використання методів аналізу і синтезу, абстрагування, історичного і логічного, системного і структурного, що допомогли синтезувати матеріал та здійснити цілісну концепцію. Завдання дослідження: 1) виявити особливості впливу ІКТ на людину в умовах нової комп’ютерної інформаційно-комунікаційної реальності; 2) показати значення ролі знань гуманітарних наук у процесі навчання і виховання молоді при використанні ІКТ з метою розширення її світогляду і профілактики; 3) проаналізувати проблеми викривлення світогляду під впливом маніпулятивного навіювання надможливостей цифрових технологій; 4) розкрити сутність кліпового мислення як чинника альтернаційної культури сприйняття інформації; 5) з’ясувати розвиток мозку як чинник формування дистального бачення сприйняття інформації; 6) дати аналіз кіберпсихології як науки про синергетичну комбінацію на перетині людської і комп'ютерної активності; 7) обгрунтувати напрями дотримання цифрової гігієни як чинник психічного і фізичного здоров’я особистості. Результат дослідження. виявлено проблемні питання вдосконалення розвитку особистості в умовах нової психо-комп᾿ютерної реальності, викривлення світогляду під впливом маніпулятивного навіювання надможливостей цифрових технологій, кліпового мислення як чинника альтернаційної культури сприйняття інформації; представлено аналіз кіберпсихології як науки про синергетичну комбінацію на перетині людської і комп'ютерної активності та напрями дотримання цифрової гігієни як чинник психічного і фізичного здоров’я особистості. Правильне використання ІКТ з профілактикою її негативних впливів на психічне і фізичне здоров’я молоді виступає важливою проблемою в організації навчально-виховних процесів, вирішення яких сприятиме формуванню цілісності особистостіПосилання
Allahverdyan, A. G., Moshkova, G. YU., YUrevich A. V., YAroshevskij M. G., 1998. Psihologiya nauki. Uchebnoe posobie. M.: Moskovskij psihologo-social'nyj institut: Flinta. 312.
Bek U., 2001.CHto takoe globalizaciya? M.: Progress-Tradiciya. 304s.
Berezovskaya I., SHipunova O., 2015. Obratnaya storona mul'timedia pedagogiki: klipovoe myshlenie. Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy. Vol. 6, no. 6. 277-280.
Gazzaeva, L. «Eto epidemiya cifrovogo autizma»: o chem doktor Kurpatov i jog Sadhguru rasskazali na zavtrake Sberbanka v Davose / [Elektronnyj resurs]. URL:https://www.forbes.ru/finansy-i-investicii/391757
Kastel's M., 2000. Informacionnaya epoha: ekonomika, obshchestvo i kul'tura / Per. s angl. pod nauch. red. O. I. SHkaratana. M.: GU VSHE. 608.
Paul' R., 1992. Kriticheskoe myshlenie kak problema sovremennogo obrazovaniya. M.: Nauka.78.
Kononec', M. O., 2019. Psihologіchnі aspekti formuvannya lіders'koї kul'turi kerіvnika u kontekstі refleksivnoї modelі upravlіnnya. Gumanіtarnij vіsnik Zaporіz'koї derzhavnoї іnzhenernoї akademії; zbіrnik naukovih prac'. Zaporіzhzhya : «Vidavnictvo ZNU». 77. 181-191.
Kononec' M. O., 2020. Psihologіya lіderstva : navch. posіbn.Kiїv: KVІC. 252.
Kurpatov A. V., 2018. Myshlenie. Sistemnoe issledovanie. M.: Kapital, 368-371.
Kurpatov i jog Sadhguru rasskazali na zavtrake Sberbanka v Davose / [Elektronnyj resurs]. URL: https://www.forbes.ru/finansy-i-investicii/391757
My perezhivaem ne tol'ko razdelenie na bogatyh i bednyh, no i razdelenie na umnyh i glupyh, 2020. Na forume v Davose obsudili vyzovy dlya nashego mozga. Mindvalley.[Elektronnyj resurs]. URL: https://www.mindvalleyrussian.com/blog/zhivi/my-perezhivaem-ne-tolko-razdelenie-na-bogatyh-i-bednyh-no-i-razdelenie-na-umnyh-i-glupyh-na-forume-v-davose-obsudili-vyzovy-dlya-nashego-mozga.html
Paul' R., 1992. 3 Kriticheskoe myshlenie kak problema sovremennogo obrazovaniya. M.: Nauka, 1992. 78. https://www.forbes.ru/finansy-i-investicii/391757
Sosnіn O. V., Kononec' M. O., 2019. Problemnі pitannya vihovannya іnformacіjno-komunіkacіjnoї stіjkostі molodі v umovah novoї psiho-komp’yuternoї real'nostі. Humanities Studies. Zaporіzhzhya: ZNU. 1 (78). 62-74
Tairov P. Perekhodim ot ery Gutenberga v eru Cukerberga: Gref nazval glavnuyu zabotu mirovyh liderov https://www.forbes.ru/newsroom/obshchestvo/391769-perehodim-ot-ery-gutenberga-v-eru-cukerberga-gref-nazval-glavnuyu-zabotu
Trejsi, B., 2016. Dostizhenie maksimuma: 12 principov. M.: Popurri. 352.
Fachone P. Kriticheskoe myshlenie: otchet ob ekspertnom konsensuse v otnoshenii obrazovatel'nogo ocenivaniya i obucheniya. Rezul'taty issledovanij i rekomendacii. [Elektronnyj resurs] URL: http://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED315423.pdf.
Fachone P., Fachone N. Kriticheskoe myshlenie na vsyu zhizn'. [Elektronnyj resurs]URL: http://www.evolkov.net/critic. think/basics/delphi.report.html.
Fromm E., 1990. Begstvo ot svobody / per. s angl. P. S. Gurevicha. M.: Progress. 272.
Frumkin K. G. Klipovoe myshlenie i sud'ba linejnogo teksta. Ineternum №1. [Elektronnyj resurs] URL : http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip.htm.
SHtan'ko V. І., Bordyugova T. G., 2012. Іnformacіjne suspіl'stvo: socіal'no-fіlosofs'kі problemi stanovlennya: navch. Posіbnik. Harkіv: HNURE. 172.
Attending to the present, 2007: mindfulness meditation reveals distinct neural modes of self-reference / Norman A. S. Farb, Zindel V. Segal, Helen Mayberg, Jim Bean, Deborah McKeon, Zainab Fatima, Adam K. Anderson Social Cognitive & Affective Neuroscience 2. 4. 313-222.
Brown, K. W., Ryan, R. M., Creswell, D. J., 2007. Mindfulness Theoretical Foundationsand Evidence for Its Salutary Effects. Psychological Inquiry. 18. 211-237.
Common blood flow changes across visual tasks, 1997: II. Decreases in cerebral cortex / Shulman G. L. , Fiez J. A. , Oorbetta M., Buckner R. L. , Miezin F. M. , Raichle M. E. , Petersen S. E. Journal of Cognitive Neuroscience. 9. 648-663
Face-to-face or Facebook, 2013: Can social connectedness be derived online? / Rachel Grieve, Michaelle Indian, Kate Witteveen, G. Anne Tolan, Jessica Marrington. Computers in Human Behavior.
Facebook users more prone to developing eating disorders, study finds // University of Haifa [Elektronnyj resurs] URL: https://www.sciencedaily.com/releases/2011/02/ 110207091754.htm
Goleman D., 2014. Focus: The Hidden Driver of Excellence / Daniel Coleman. London: Bloomsbury. 320.
Help-giving and moral courage on the Internet, 2016 / Suna P. Kinnunen, Marjaana Lindeman, Markku Verkasalo. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace.
Kent L., 2008. Norman Cyberpsychology: An Introduction to Human-Computer Interaction. 2008. 553. [Elektronnyj resurs]
URL:https:/books.google.com.ua/books?id=Vy8oDgAAQBAJ&pg=PA5&hl=ru&source^gbs_toc_r&cad^3r¥v^onepage&q&fMalse
The Mindful Way through Depression, 2012 / J.Teasdale, M. Williams, Z. Segal, J. Kabat-Zinn. NY: The Guilford Press.
Rezanova, Natalyia, 2018. Ynnovatsyia kak faktor sotsyalnoho razvytyia v uslovyiakh ynformatsyonnoho obshchestva. In: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Teoretychni i praktychni zasady evoliutsii vid informatsiinoho suspilstva do «suspilstva znan» i do smart-suspilstva: vyklyky i mozhlyvosti chetvertoi promyslovoi revoliutsii». 117-120.
Riezanova, Nataliia, 2018. Vprovadzhennia paradyhmy smart-osvity yak determinanty perekhodu do smart-suspilstva. In: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Teoretychni i praktychni zasady evoliutsii vid informatsiinoho suspilstva do «suspilstva znan» i do smart-suspilstva: vyklyky i mozhlyvosti chetvertoi promyslovoi revoliutsii». 75-78.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Oleksandr Sosnin, Maria Kononets
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу