КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ДИСЦИПЛІНИ «УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ» У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО НАУКОВОГО ДИСКУРСУ: КЛЮЧОВІ ПОНЯТТЯ ТА КАТЕГОРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-28Ключові слова:
управління проєктами, концептуалізація, проєктна діяльність, інновації, цифрова трансформація, методологія, зарубіжний досвід, стратегічне управління, український контекстАнотація
У статті здійснено концептуалізацію дисципліни «Управління проєктами» як ключової складової сучасного освітнього та управлінського процесу. Метою статті є концептуальне осмислення дисципліни «Управління проєктами» в контексті сучасних викликів, а також виявлення ключових понять і категорій, які формують методологічне підґрунтя ефективної та інноваційної проєктної діяльності. У фокусі – аналіз іноземного досвіду, його адаптація до українських реалій, розкриття практичного значення управління проєктами для сталого розвитку, цифрової трансформації, освітніх процесів, післявоєнного відновлення країни. Стаття спрямована на вироблення нових підходів до викладання дисципліни, формування сучасного понятійного апарату та пошуку шляхів інтеграції інновацій у проєктну діяльність. Завдання дослідження: 1) проаналізувати ключові поняття та категорії дисципліни «Управління проектами»; 2) з’ясувати світову практику розробки сучасних підходів управління проєктами та її адаптація до України; 3) обгрунтувати інноваційність проєктної діяльності у контексті нових викликів. Розглянуто основні поняття, категорії та підходи, що формують зміст проєктного менеджменту в умовах глобалізації, цифрової трансформації та післявоєнного відновлення. Проаналізовано зарубіжний досвід, зокрема провідні методології (PMBOK, Agile, Scrum, PRINCE2), та окреслено шляхи їх адаптації до українського контексту. Окрему увагу приділено інноваційності проєктної діяльності, її практичному значенню для сталого розвитку, освітньої модернізації та державного управління. Запропоновано уточнений понятійний апарат дисципліни та виокремлено проблемні аспекти, які потребують подальших наукових досліджень. Управління проєктами у сучасних умовах постає не лише як прикладна дисципліна, а як міждисциплінарна концепція, що поєднує знання з менеджменту, інновацій, цифрових технологій, гуманітаристики та глобального управління. Аналіз ключових понять і категорій дозволив поглибити розуміння структури проєктної діяльності, її методологічних засад і практичної цінності. Актуальність подальших досліджень полягає у необхідності адаптації світових стандартів до локального контексту, розвитку методів викладання дисципліни, а також впровадження ефективних цифрових інструментів управління.
Посилання
Бабаєв В.М. Управління проектами: Навчальний посібник для студентів спеціальності «Управління проектами». Харків: ХНАМГ, 2006. 244 с.
Петренко Н. О., Кустріч Л. О., Гоменюк. М. О. Управління проектами : навчальний посібник. Київ : «Центр учбової літератури», 2015. 244 с.
Логачова Л.М., Логачова О.М. Управління проєктами : навч. посібник. Київ : Університетська книга. 2023. 208 с.
Микитюк П. П., Брич В. Я., Микитюк Ю. І., Труш І. М. Управління проектами: підручник. [для студ. вищ. навч. закл.]. Тернопіль, 2021. 416 с.
Ноздріна Л. В., Ящук В. І., Полотай О. І. Управління проєктами : підручник. Київ : ЦНЛ, 2019. 432 с.
Петренко Н.О., Кустріч Л.О., Гоменюк Н.О. Управління проєктами : навч. посібник. Київ : ЦУЛ, 2019. 244 с.
Сергієнко Т.І., Козуб О.О. Планування проектної діяльності. Навчально-методичний посібник для студентів спеціальності 8.18010013 «Управління проектами» та 7.18010013 «Управління проектами» ЗДІА денної та заочної форм навчання кафедри менеджменту організацій та управління проектами / Укл.: Т.І.Сергієнко, О.О. Козуб. Запоріжжя, 2015. 114 с.
Управління проектами: вітчизняний і зарубіжний досвід: [монографія] Під ред. С.Чернова, В.Воронкової, А.Двигун, О.Сосніна та ін. Запоріжжя: РВВ ЗДІА, 2015. 356с.
Промисловий потенціал складних соціально-економічних систем цифрового суспільства: макро-, мезо- та мікрорівень; колективна моногрфія / за ред. д.філософ.н., проф. Воронкової В. Г., д,е.н., проф. Метеленко Н. Г. Львів-Торунь : Liha-Pres, 2022. 480 с.
Сазерленд Д. SCRUМ навчись робити в двіче більше за менший час. 2016. 280 с.
Хінгі Д. Основи управління проектами. Фабула. 2020. 272 с.
A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) / Project Management Institute, Inc. ; Sixth Edition, 2017. 756 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу