ТУРИСТИЧНІ ПОСЛУГИ ДЛЯ ЛЮДЕЙ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ З ТОЧКИ ЗОРУ ПОСТАЧАЛЬНИКА ПОСЛУГ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-27

Ключові слова:

Tourism sector, service providers, people with dissabilities

Анотація

Туристична індустрія має величезний потенціал для того, щоб принести величезні соціально-економічні вигоди, надаючи послуги мандрівникам з обмеженими можливостями (Michalska and Kaczmarek, 2023). Існує потреба у створенні більшої кількості пропозицій для цієї демографічної групи, оскільки потреби людей з інвалідністю такі ж, як і у всіх інших клієнтів, але організація туризму для людей з інвалідністю потребує більших інвестицій та приносить менше економічної вигоди. Надання туристичних послуг для людей з інвалідністю ставить конкретні виклики. Залежно від виду інвалідності існують вимоги до адаптації інфраструктури, компетенцій працівників, заходів щодо забезпечення якості послуг. Суб'єкти туристичної галузі повинні визнавати ці різні потреби та прагнути створити більш інклюзивне та доступне середовище. Основними завданнями для постачальників туристичних послуг є вдосконалення інфраструктури та її адаптація до потреб різних груп людей, підготовка та підготовка працівників для обслуговування клієнтів з особливими потребами, створення спеціально адаптованих послуг для людей з обмеженими можливостями та інтеграція у все більш зростаючий сектор туризму для обслуговування клієнтів з особливими потребами. Це особливо важливо, коли надання туристичних послуг людям з обмеженими можливостями має бути адаптоване до більш високих вимог відповідно до принципу універсального дизайну, з метою створення туристичних умов, адаптованих до різних видів інвалідності, будь то фізичні, сенсорні або розумові вади. Метою дослідження є розгляд туристичних послуг для людей з обмеженими фізичними можливостями з точки зору постачальників послуг. Для проведення дослідження було використано аналіз наукової літератури та документів, а також якісні методи дослідження-інтерв'ю. У дослідженні взяли участь шість осіб, які організовують або займаються організацією туристичних послуг для людей з обмеженими можливостями, їх практичний досвід становить понад десять років. Результати. Аналіз інтерв'ю був проведений з використанням аналізу Контена, виявлено категорії дослідження: види, мотиви та сфери застосування послуг для людей з обмеженими можливостями, ринок туристичних послуг для людей з інвалідністю, регулювання туристичних послуг для людей з інвалідністю; проблеми організації туристичного обслуговування людей з інвалідністю. Визначено підкатегорії, що описують категорії, виявлено проблеми у наданні послуг для людей з обмеженими можливостями. Висновок. При наданні послуг для інвалідів виникають проблеми в адаптації транспорту, закладів розміщення, адаптації відвідуваних та інших об'єктів сфери послуг і необхідності впровадження в адаптацію інфраструктури. Ще однією проблемою є нестача кваліфікованої робочої сили та додаткові витрати на найм спеціалістів для надання якісних послуг людям з обмеженими можливостями. Однак, незважаючи на додаткові витрати, надавачі отримують натомість нижчу норму прибутку та менш мотивовані надавати послуги людям з обмеженими можливостями.

Посилання

Arslan, M., & Yildirim, H. (2021). Determinants of travel participation and experiences of the wheelchair users traveling to the Bodrum region: A qualitative study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 1–15. https://doi.org/10.3390/ijerph18010001

Bak, M., & Kruk, A. (2022). Traveling from perspective of persons with disabilities: Results of an international comparative study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1–15. https://doi.org/10.3390/ijerph19030567

Buhalis, D., & Darcy, S. (2011). Accessible tourism: Concepts and issues. Channel View Publications.

Burnett, J. J., & Bender-Baker, H. (2001). Assessing the travel-related behaviors of the mobility-disabled consumer. Journal of Travel Research, 40(1), 4–12. https://doi.org/10.1177/004728750104000103

Carneiro, M. J., Alves, J., Eusébio, C., Saraiva, L., & Teixeira, L. (2022). The role of social organizations in the promotion of recreation and tourism activities for people with special needs. European Journal of Tourism Research, 30, 3013–3013.

Darcy, S., & Pegg, S. (2011). Disability, tourism, and the future: A review of literature. Tourism Review, 66(4), 970–972.

Domínguez Vila, T., Rubio-Escuderos, L., & Alén González, E. (2024). Accessible tourism: Using technology to increase social equality for people with disabilities. Tourism Review. https://doi.org/10.1108/TR-08-2023-0197

ENAT. (2022). Code of good conduct for accessible tourism. European Network for Accessible Tourism. Retrieved from https://www.accessibletourism.org/?i=enat.en.enat-code-of-good-conduct

Figueiredo, Silva C. (2018). Cultural influences on accessible tourism. Journal of Tourism and Cultural Change, 16(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/14766825.2017.1303186

Gonda, T. (2021). Traveling habits of people with disabilities. Geo Journal of Tourism and Geosites, 37(3), 844–850.

Gumelar, A. (2022). Tourism experiences of people with disabilities. Sustainability, 14(20), 6820. https://doi.org/10.3390/su14206820

ISO. (2021). ISO 21902:2021 Tourism and related services – Accessible tourism for all – Requirements and recommendations. International Organization for Standardization. Retrieved from https://www.iso.org/standard/72126.html

Kastenholz, E., Eusébio, C., & Figueiredo, E. (2015). Contributions of tourism to social inclusion of persons with disability. Disability & Society, 30(8), 1259–1281. https://doi.org/10.1080/09687599.2015.1061531

Krajewski, K., & Kaczmarek, A. (2022). Barriers to accessible tourism: Perspectives from people with disabilities. Tourism Management Perspectives, 43, 100–109. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2022.100761

Lietuvos Respublikos Seimas. (2023). Neįgalių asmenų teisė sapsaugos įstatymas (XIV-1722). Retrieved from https://eseimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/008499d2a59e11ee8172b53a675305ab?jfwid=-1czju8m4o

Lietuvos Respublikos Seimas. (2024). Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatymas (XIV–1722). Retrieved from https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/b891853285db11edbdcebd68a7a0df7e?jfwid=-mmidcp7yu

LRV. (2022). Prieinamas turizmas Lietuvoje: iniciatyvos ir progresas. Retrieved from https://lrv.lt/en/activities/accessibility-and-inclusiveness-in-tourism/

Martin-Fuentes, E., Mostafa-Shaalan, S., & Mellinas, J. P. (2021). Accessibility in inclusive tourism? Hotels distributed through online channels. Societies, 11(2), 34. https://doi.org/10.3390/soc11020034

Matteis, De, Notaristefano, F., & Bianchi, P. (2021). Public–private partnership governance for accessible tourism in marine protected areas (MPAs). Sustainability, 13(15), 8455. https://doi.org/10.3390/su13158455

Michalska, L., &Kaczmare, A. (2023). Inclusive tourism and social development: Opportunities and challenges. Journal of Tourism and Cultural Change, 21(1), 45-62. https://doi.org/10.1080/14766825.2022.2083021

Panasiuk, A., &Wszendybył-Skulska, E. (2021). Social aspects of tourism policy in the European Union: The example of Poland and Slovakia. Economies, 9(1), 16. https://doi.org/10.3390/economies9010016

Poria, Y., Reichel, B., & Brandt, Y. (2015). The role of service providers in accessible tourism. Tourism Management, 31(4), 564-572. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.02.001

Salee, A., Mostafa, S., Rasoolimanesh, S. M., & Kusumo, C. (2022). Tourism impacts on destinations: Insights from a systematic review of literature. Sustainability, 14(19), 10945. https://doi.org/10.3390/su141910945

Šuminas, A. (2020). Tyrimo metodai socialiniuose moksluose. Socialiniai mokslai, 20, 11–25.

Švagždienė, B., Perkumienė, D., & Dagytė, R. (2021). Prieinamo turizmo neįgaliesiems su judėjimo negalia vertinimas: Patirtis ir galimos kliūtys. Viešoji politika Ir administravimas, 20(3), 382–396.

Zajadac, A. (2015). Evolution of models of disability as a basis for further policy changes in accessible tourism. Journal of Tourism Futures, 1(3), 189–202. https://doi.org/10.1108/JTF-04-2015-0015

Zaluska, U., Kwiatkowska-Ciotucha, D., & Grzeskowiak, A. (2022). Traveling from perspective of persons with disability: Results of an international survey. Tourism Management Perspectives, 40, 100763. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100763

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ЕКОНОМІКИ ТА УПРАВЛІННЯ