ФІЛОСОФІЯ МОВНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: МІЖКУЛЬТУРНА МОБІЛЬНІСТЬ, ІДЕНТИЧНІСТЬ І ЦИФРОВА ЕТИКА

Автор(и)

  • ЗОРЕСЛАВ САМЧУК Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7247-186X

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-21

Ключові слова:

мовна підготовка вчителів, філософія освіти, багатомовність, транскультурна мобільність, патріотичне виховання, соціальна справедливість, цифрова грамотність, ідентичність

Анотація

Стаття присвячена філософському обґрунтуванню інтегрованої моделі мовної підготовки вчителів у європейському освітньому просторі, що синтезує патріотичний, транскультурний і соціально-етичний виміри через призму цифрової трансформації освіти. У контексті зростання міжкультурної мобільності, розширення цифрових середовищ навчання та потреби формування демократичних цінностей мова розглядається не лише як інструмент комунікації, а як ключовий механізм конструювання ідентичності й соціальної інтеграції. Метою дослідження є розроблення теоретично цілісного й практично адаптованого підходу до мовної підготовки педагогів, здатного поєднати національні освітні пріоритети з європейськими стандартами багатомовності та соціальної справедливості. Методологію формують міждисциплінарні засоби соціальної філософії, критичної педагогіки, прикладної лінгвістики й цифрової етики, які реалізуються через порівняльний аналіз програм мовної підготовки, контент-аналіз нормативних документів і якісні емпіричні методи (фокус-групи, напівструктуровані інтерв’ю). Запропоновано три філософські принципи: ціннісно-патріотичної інтеграції, транскультурної мобільності та соціально-етичної відповідальності й цифрової критичності. Обґрунтовано, що поєднання культурно-національного змісту з критичною цифровою грамотністю й гендерною чутливістю істотно підвищує здатність учителів фасилітувати інклюзивний діалог, запобігати мовним і соціальним ієрархіям та ефективно працювати у змішаних і віртуальних форматах. Результати засвідчують кореляцію між емансипативними підходами до мови та зростанням учнівської автономії й критичного мислення, що сприяє укріпленню демократичної культури й соціальної згуртованості. Перспективи подальших розвідок пов’язані з емпіричною верифікацією моделі в різних регіонах, розробленням алгоритмів оцінювання трансмедійних компетентностей педагогів і дослідженням етичних аспектів використання великих мовних моделей у навчанні. Узагальнюючи результати, можна констатувати, що запропонована філософська модель мовної підготовки вчителів інтегрує три ключові виміри – ціннісно-патріотичний, транскультурний та соціально-етичний.

Посилання

Андрущенко В.П. Просвітницька одіссея розуму. Київ : Знання України. 2025. 524 с.

Воронкова В.Г., Каганов Ю.О., Метеленко Н.Г. Формування цінностей цифрового суспільства і цифрової людини в умовах глобалізації та INDUSTRY 4.0. Humanities studies. 2022. Випуск 11 (88). С. 16–25.

Д’юї Д. Демократія і освіта; пер. М. Олійник, І. Босак, Г. Пехник. Львів: Літопис, 2003. 294 с.

Рафальський О. О., Самчук, З. Ф. Цивілізаційні перехрестя сучасного суспільства. Київ: Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. ІФ Кураса НАН України, 2018, 688 с. https://library.megu.edu.ua:9443/jspui/handle/123456789/4480

Самчук З.Ф. Причинно-наслідкові зв’язки світоглядної зрілості та якісної освіти, Автономія та врядування у вищій освіті: збірник наукових праць, 2015, Київ : ІВО НАПН України, 236 с.

Терепищий С. О. Сучасні освітні ландшафти. К.: «Фенікс», 2016, 309 с.

Фуко М. Наглядати і карати. пер. з фр. П. Таращука. К.: Основи, 1998. 392 с.

Boonsuk Y., Fang F. Perennial language learners or competent language users: An investigation of international students’ attitudes towards their own and native English accents. RELC Journal, 2022, 53(1), pp. 40–55.

Norton B. Identity and Language Learning. Bristol : Multilingual Matters, 2013. 224 p.

Piller I. Linguistic Diversity and Social Justice: An Introduction to Applied Sociolinguistics. Oxford : Oxford University Press, 2016. 240 p.

Sunderland J. Language and Gender: An Advanced Resource Book. Abingdon : Routledge, 2006. 304 p.

Witkowsky P. Supporting International Students Through Transition. In: Roberts D.L., Ammigan R. (eds). Supporting International Students in US Higher Education. Cham : Palgrave Macmillan, 2024.

Yin P. Scaling and the formation of borderland subjectivities: A study of identity construction among Chinese international students in the United States. Asia Pacific Education Review. 2023.

Zaichko V. Linguistic Pluralism and the Shaping of Identity: A Philosophical Examination of Language Policy in Ukrainian Higher Education. Studia Warmińskie, 2023, 60, pp. 135-144. https://doi.org/10.31648/sw.9568

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ