АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЯК ЦІННІСТЬ СУЧАСНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ В ОСВІТІ

Автор(и)

  • МАРИНА ГРИЦЕНКО Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0009-0004-2820-3093
  • CЕРГІЙ ГРИЦЕНКО Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0009-0006-0223-2309

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-17

Ключові слова:

вища освіта, академічна доброчесність, освітні трансформації, академічна культура, плагіат, етика, новітні технології, якість освіти

Анотація

У статті розглянуто академічну доброчесність як ключову цінність у процесі трансформації сучасної освітньої системи. Мета статті – обґрунтувати фундаментальну цінність академічної доброчесності у сучасних трансформаціях в освіті. Досягнення мети передбачає реалізацію таких завдань: проаналізувати ключові принципи, на яких ґрунтується академічна доброчесність (чесність, довіра, справедливість, повага, відповідальність, мужність); досліити основні виклики і форми порушення академічної доброчесності у вітчизняній освіті; визначити об’єктивні та суб’єктивні чинники, що сприяють проявам академічної недоброчесності; узагальнити кращі практики впровадження академічної доброчесності в Україні та за кордоном; обґрунтувати необхідність системного впровадження принципів академічної доброчесності на індивідуальному, інституційному, системному та колегіальному рівнях; окреслити напрями подальшої профілактики академічної недоброчесності через освітні програми, політики, практики та просвітницьку роботу. Досліджено сутність академічної доброчесності не лише як формальну вимогу, а як фундаментальну складову якості освіти, що інтегрується у всі рівні освітньої діяльності – від шкільної освіти до закладів вищої освіти і наукових установ. Проаналізовано основні принципи академічної доброчесності – чесність, довіра, справедливість, повага, відповідальність і мужність – та підкреслено їхнє значення для побудови етичного освітнього середовища. Обґрунтовано необхідність системного підходу до формування доброчесного академічного середовища на індивідуальному, інституційному, державному, системному та колегіальному рівнях. Охарактеризовано поширені прояви академічної недоброчесності, зокрема плагіат, хабарництво, протекціонізм тощо. Визначено причини виникнення цих явищ, які умовно поділяються на об’єктивні, суб’єктивні та об’єктивно-суб’єктивні. Особливу увагу приділено аналізу ролі освітніх інституцій, нормативного середовища, а також індивідуальної етики викладачів і студентів у процесі утвердження академічної доброчесності. Встановлено, що для здійснення якісних трансформацій у системі вітчизняної освіти з дотриманням принципу академічної доброчесності необхідно нівелювати об’єктивні та суб’єктивні причини існування академічної недоброчесності. З’ясовано, що впровадження норм академічної доброчесності повинно ґрунтуватись на комплексних, а не ситуативних заходах й розгортатись на всіх рівнях освітньої системи, доповнюючись посиленням ролі моральних цінностей у суспільстві загалом. Узагальнено, що трансформаційні процеси у сучасній освіті засновані на нормах та принципах академічної доброчесності об’єктивно сприятимуть прирощенню знань як суспільного капіталу, підвищенню рівня духовності суспільства та прискоренню позитивної динаміки соціальних перетворень.

Посилання

Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Міжнарод. благод. Фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. Політики»; за заг. ред. Т.В. Фінікова, А.Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234.

Башкір, О. Реалізація принципів академічної доброчесності в закладах вищої освіти України. Освітологічний дискурс, 2021. 2. 77–90.

Бойченко, М. І. Інституційні засади академічної доброчесності: філософська та правова концептуалізація. Філософія освіти, 2019. 1, 97–114.

Гаруст, Ю. В., Павленко, Б. О. Академічна доброчесність – шлях до захисту інтелектуальної власності українських науковців. Правові горизонти, 2017. 4, 88–95.

Дорожко, А. О. Стан і проблеми академічної доброчесності та причини її порушення. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Педагогічні науки, 2021. 194, С. 204–208.

Калиновський, Ю. Ю., Жданенко, С. Б. Трансформація ролі знань у соціокультурних процесах сучасності: аксіологічний та безпековий контексти. Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Серія: філософія, філософія права, політологія, соціологія, 2024. 1 (60), 23–42.

Мірошніченко, Л. В. Підвищення рівня свідомого дотримання вимог академічної доброчесності. Соціально-гуманітарний вісник, 2020. 35, 95–96.

Нестерова, О. Відповідальність у контексті розвитку академічної доброчесності студентів у США. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки, 2020. 3, 335–342.

Полякова, Г. А., Лола, Ю. Ю, Почуєва, О. О. Упровадження, моніторинг та оцінка академічної доброчесності в закладах вищої освіти. Інноваційна педагогіка, 2019. 13(2). 149–155.

Рябенко, М. І. Причини правопорушень академічної доброчесності в закладах вищої освіти. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, 2020. 3(2), 110–115.

Сацик, В. (2017). Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? Портал громадських експертів. URL: http://education-ua.org/ua/articles/930-akademi (дата звернення: 29.05.2025).

Тицька, Я. О. Академічна доброчесність як елемент системи забезпечення якості освіти. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція, 2017. 34, 4–7.

Усик, В. І., Схулухія, Ю. В. Корупція у вищій освіті як загроза академічній доброчесності. Економіка та держава, 2017. 11, 65–67.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ