ТРАНСФОРМАЦІЯ СИМВОЛІЧНОГО ПРОСТОРУ МИСТЕЦТВА В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-14Ключові слова:
символ, символічний простір, знак, мистецтво, повномасштабне вторгненняАнотація
В статті розглянуто зміни символічного простору мистецтва в Україні, які відбулись внаслідок повномасштабного вторгнення. Метою статті є виявлення напрямів трансформації символічного простору мистецтва в Україні під час повномасштабного вторгнення. Виділено теоретичне підґрунтя роботи, представлене працями Ч. Пірса (аналіз символічного простору через тріаду об’єкта, знака та інтерпретатора), Ю. Лотмана (символічний простір у населених пунктах), П. Бурд’є (простір мистецтва як поле боротьби за визнання, престиж та авторитет), У. Еко (структурування світу людини через знаки та символи), А. Шопенгауера та Ж. Дейла (визначення суб'єктності/ об'єктності людини в процесі спостереження творів мистецтва), Е. Кассирера (у його розгляді людини як animal symbolicum). Виявлено, що воєнні події в Україні відновили алюзії, пов’язані з історичним досвідом переосмислення воєн та наслідків диктаторських режимів, які мали місце протягом ХХ століття (зокрема під час ІІ Світової війни), вплив яких вийшов за межі культурного мистецького простору та вплинув на політичні процеси в інших країнах. Виділені функції символічного простору мистецтва: формування соціальної пам'яті, пов'язаної з подіями в країні; укріплення національної ідентичності та популяризація національної культури; переосмислення подій війни; віддзеркалення страждань та втрат; самотерапія як здатність покращувати суб'єктивні стани осіб, які мають травмуючий досвід. Визначено, що трансформаційними процесами, які мають місце в просторі українського мистецтва, наразі є розрив та заперечення подій минулого (виражений у процесі декомунізації), змістовного збагачення (за рахунок появи нових символів, пов'язаних з військовими подіями), діджиталізації (поширення зображень у мережі інтернет), інтернаціоналізації (як представленості українських творів в інших країнах, так і появі творів іноземних митців, присвячених подіям в Україні). Оскільки війна є соціальним феноменом, пов’язаним зі стражданням та втратами, мистецтво набуває функції самотерапії – долучення до культурного простору дозволяє переосмислити особистий травмуючий досвід у безпечному середовищі та усвідомити не тільки особисті страждання, але й страждання інших людей, які зазнали таких самих втрат. Їх символічний вимір спонукає до етичного дослідження наслідків війни, переосмислення її подій та пошуків подолання її наслідків.
Посилання
Herre B., Rodés-Guirao L., Roser M. War and Peace. Our World in Data. Retrieved from: https://ourworldindata.org/war-and-peace
Schinas J. 2023: The year with the most armed conflicts since World War II. Retrieved from: https://lab.imedd.org/en/2023-the-year-with-the-most-armed-conflicts-since-world-war-ii/
Global Conflict Tracker. Retrieved from: https://www.cfr.org/global-conflict-tracker
Mitchell J. Peacebuilding Through the Visual Arts. Peacebuilding and the Arts. Rethinking Peace and Conflict Studies / Mitchell J., Vincett G., Hawksley T., Culbertson H. (eds). Palgrave Macmillan, Cham. 2020. Pp. 35–70.
Mulryne J. R. War, literature, and the arts in sixteenth-century Europe. New York : St. Martin's Press, 1989. 230 p.
Gray Ch. H. Postmodern War. The New Politics of Conflict. New York, London, the Guilford Press, 1998. 328 p.
Dale J. Schopenhauer, philosophy, and the arts. Cambridge ; New York : Cambridge University Press, 1996. 309 p.
Cassirer E. The Philosophy of Symbolic Forms. Abingdon, Routledge, 2020. 1412 p.
Xhignesse M-A. Schopenhauer’s Aesthetic Ideology. The Schopenhauerian Mind. New York: Routledge, 2023. Pp. 1270140.
Константинов М. В. Особливості структурно-семіотичного підходу Ю. Лотмана до візуальних мистецтв. Філософія та політологія в контексті сучасної культури. 2016. № 6(15). С. 80–88.
Bourdieu P. The Forms of Capital. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education / edited by J. G. Richardson. New York: Greenwood Press, 1986. Pp. 241–258.
Eco U. A Theory of Semiotics. Indiana University Press, Bloomington, 1979. 350 p.
Eco U. Ur-Fascism. The New Your Review. Retrieved from: https://www.nybooks.com/articles/1995/06/22/ur-fascism/
Schechner R. Performance theory. New York : Routledge, 1988. 304 p.
Шепетяк О. Класифікація знаків у семіотиці Чальза Пірса. Університетська кафедра. 2014. № 3. С. 129–136.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу