ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ ЗМІНАМИ В ОРГАНІЗАЦІЯХ В УМОВАХ ВІЙНИ І ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ

Автор(и)

  • ДМИТРО ОСПІЩЕВ Інженерний навчально-науковий інститут ім. Ю.М.Потебні Запорізького національного університету, Україна https://orcid.org/0009-0005-4911-1830

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-09

Ключові слова:

психологічні аспекти, управління змінами, організація, керівник, війна, післявоєнні умови. управління практиками, психоемоційні ризики, стресогенні чинники

Анотація

Актуальність теми також зумовлена необхідністю розробки інноваційних підходів до формування психологічної стійкості колективів, підтримки працівників у посттравматичних умовах, а також адаптації управлінських стратегій до нової реальності, що включає високий рівень невизначеності, загрози життю, зміну трудових відносин і трансформацію організаційної культури. Мета статті полягає у філософсько-психологічному аналізі та концептуалізації психологічних аспектів управління змінами в організаціях в умовах воєнного стану. Для досягнення цієї мети в статті поставлено такі завдання: 1) здійснити дослідження психологічних аспектів управління змінами в умовах війни; 2) проаналізувати наукові підходи до проблеми психологічного супроводу управління змінами в кризових ситуаціях, умовах війни та повоєнного відновлення; 3) визначити ключові психологічні чинники, які впливають на реалізацію змін працівниками організацій під впливом стресогенних факторів війни. 4) виявити ефективні практики управління психоемоційними ризиками в організаціях та надати рекомендації щодо посилення психологічної стійкості колективу.У статті досліджено психологічні аспекти управління змінами в організаціях, що функціонують в умовах воєнних викликів та повоєнного відновлення. Акцентовано увагу на ключових психоемоційних чинниках, які впливають на готовність працівників до змін, їх адаптацію до нових умов праці та загальну організаційну стійкість. Проаналізовано ефективні практики подолання опору змінам, стресу та професійного вигорання в колективах. Визначено роль лідерства, комунікації, соціальної підтримки й інституційного супроводу в управлінні трансформаційними процесами. Запропоновано рекомендації щодо підвищення психологічної резильєнтності персоналу, формування довіри та підтримки в організаційній культурі, що є критично важливими для ефективного функціонування організацій у кризових обставинах. Посилення психологічної стійкості колективу вимагає системного і комплексного підходу, що поєднує професійний психологічний супровід, ефективну комунікацію, підтримку лідерів і розвиток внутрішніх ресурсів працівників. Впровадження таких практик підвищує не лише стійкість організації до зовнішніх потрясінь, а й сприяє формуванню здорової, продуктивної та мотивованої робочої спільноти.

Посилання

Оспіщев Д. С., Воронкова В. Г. Інноваційні підходи до забезпечення психологічної реабілітації в умовах війни та поствоєнного відродження. Формування концепції цифрової трансформації освіти та соціально-відповідального цифрового громадянина у контексті євро-пейського досвіду» Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції 21–22 листопада 2024 року / ред.-упорядник: д. філософ. н., проф. В. Г. Воронкова. Львів – Торунь: Liha-Pres, 2024. С. 253–258.

Оспіщев Д. С., Воронкова В.Г. Вплив керівника на вирішення екологічних проблем та розвиток зеленого менеджменту Матеріали I Всеукраїнської науково-практичної конференції за участю молодих учених та здобувачів вищої освіти «Актуальні питання суспільства у сферах екологічної та цивільної безпеки, енергозбереження, менеджменту та економіки». Запорізький національний університет. Запоріжжя: ЗНУ, 2024. С. 282–287. https://www.znu.edu.ua/ii_znu/nauka/2024/aktualni-pytannya/zbirnyk_24.pd

Оспіщев Д.С. Особливості управлінської діяльності керівника в умовах війни та поствоєнний період. Сучасні перспективи розвитку обліку, фінансів, економіки, управління, права та інженерії : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (5-6 грудня 2024 р., м. Запоріжжя) / за ред. Макаренка А. П., Меліхової Т. О. Запорізький національний університет. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. С. 300–301. https://www.znu.edu.ua/ii_znu/nauka/sprofeupi25/zbirnyk.pdf

Оспіщев Дмитро. Психологія управлінської діяльності в умовах війни і поствоєнний період. . Збірник наукових праць студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених «Молода наука-2025»: у 5 т. / Запорізький національний університет. Запоріжжя : ЗНУ, 2025. Т. 5. С. 131–132. https://sites.znu.edu.ua/stud-sci-soc//2025/tom_5.pdf

Особистість в екстремальних умовах: матеріали ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (24 травня 2024 р., м. Львів). Львів, 2024. 244 с.

Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика: монографія / за ред. С. Д. Максименка, С. Б. Кузікової, В. Л. Зливкова. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. 540 с.

Vasyl’yeva O., Sokolov A., Hil L. Human capital in the modern paradigm of the knowledge economy. Management and Business. 2023. Vol. 1(1). P. 22–36.

Grant C. A., Wallace L. M., Spurgeon P. C. An exploration of the psychological factors affecting remote e-worker's job effectiveness, well-being and work-life balance. Employee Relations. 2013. Vol. 35(5). P. 527–546. DOI: https://doi.org/10.1108/ER-08-2012-0059.

Garg N., Van der Walt F., Burgess J. Editorial: The psychological challenges of remote working. Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1190064.

Sharma N. Remote work and psychological well-being: exploring the impact on employee well-being, job satisfaction, and work-life balance. International Journal of Social Science and Economic Research. 2024. Vol. 9(1). Р. 165–172. DOI: https://doi.org/10.46609/IJSSER.2024.v09i01.011

Brennan M. A. Conceptualizing Resiliency: AnInteractional Perspective for Community and Youth Development. Child Carein Practice. 2008. Vol. 14, no. 1. P. 55–64. URL: https://doi.org/10.1080/135752707017337322

Cohen S., Janicki-Deverts D., Doyle W.J., Miller G.E., Frank E., Rabin B.S., Turner R.B. Chronic stress, glucocorticoid receptor resistance, inflammation, and disease risk. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2012. № 109 (16). Р. 5995–5999. URL : https://doi.org/10.1073/pn as.1118355109

Cohen S., Janicki-Deverts D., Miller G.E. Psychological Stress and Disease. JAMA. 2007. Oct 10. № 298 (14). Р. 1685. URL : https://doi.org/10. 1001/jama.298.14.1685

O’Connor D.B., Thayer J.F., Vedhara K. Stress and Health: A Review of Psychobiological Processes. Annual Review of Psychology. 2021. Jan 4. № 72 (1). Р. 663–688. URL : https://doi.org/10.1146/an-nurev-psych-062520-122331

Hiver P. The Triumph Over Experience: Hope and Hardiness in Novice L2 Teachers. Positive psychology in SLA. 2016. Vol. 97. P. 168–192.

Maddi S. The Story of Hardiness: Twenty Years of Theorizing, Research, and Practice. Consulting Psychology Journal: Pracice and Research. 2002. Vol. 54. No 3. P. 173–185.

Nishizaka S. Kindergarten teachers’mental health: Stress, Preschool teacher efficacy and hardiness. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2002. Vol. 3. P. 283–290.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ