ПРОЦЕС ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ МОЛОДІ У СОЦІАЛЬНУ СИСТЕМУ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ВИКЛИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-07

Ключові слова:

цінність, ціннісні орієнтації, соціалізація молоді, інтеграція, , механізм соціалізації, соціальна адаптація, інтеріоризація, українська молодь, соціальна інтеграція, виклики, адаптація, інституційна підтримка

Анотація

У статті розглянуто процес інтеграції української молоді в соціальну систему в умовах сучасних суспільних трансформацій. Актуальність теми зумовлена впливом таких чинників, як війна, внутрішня міграція, економічна нестабільність та цифровізація. Проаналізовано соціальні механізми адаптації молоді, роль інституцій (освіти, культури, громадянського суспільства) у підтримці молодіжної інтеграції, а також бар’єри, що перешкоджають її повноцінному включенню в соціальні процеси. Важливу роль у забезпечені та підтримці стабільності відіграватиме сучасна молодь. Метою статті є виявлення та характеристика особливостей успішної соціалізації молоді, що дозволить налагодити її життєдіяльність в сучасних умовах. Завдання дослідження. Досягнення цієї мети вимагає вирішення таких завдань: визначити поняття процесу соціалізації молоді, визначити поняття соціального механізму, розкрити взаємозв’язок і взаємовплив соціальних механізмів і соціальних інститутів, що виконують організаційні, регулятивні та виховні функції в суспільстві; виявити сутнісні характеристики ціннісних орієнтацій молоді у сфері духовної культури в період соціальних трансформацій. Розглядаючи ціннісні аспекти соціалізації молоді, слід виділити, що в процесі соціалізації формуються соціальні якості, цінності, знання, уміння людини і вона стає дієздатним учасником суспільних відносин. Доведено, що життя людини неможливе поза соціальною діяльністю і спілкуванням. З’ясовано, що праця складає основу соціального буття людини, тому що в праці вона виражає себе як суспільний індивід. Соціалізація являє собою процес становлення особистості, поступове засвоєння нею вимог суспільства і пов’язана з її трудовою діяльністю. Проаналізовані процеси соціалізації української молоді. Визначено, що в результаті соціалізації люди накопичують соціальний досвід, ціннісні орієнтації необхідні їм для виконання соціальних ролей. У ході дослідження встановлено, що інтеграція української молоді в соціальну систему в умовах сучасних викликів є складним і багатогранним процесом, що потребує системного підходу та міжінституційної взаємодії. Молодь як активна соціальна група стикається з численними бар’єрами – соціальними, економічними, психологічними , які ускладнюють її повноцінну участь у суспільному житті. Особливого значення набувають роль інституційної підтримки, громадянської активності, доступу до якісної освіти й цифрових технологій.

Посилання

Про основні засади молодіжної політики: Закон України від 27 квіт. 2021р. № 1414-ХІ. URL: zakon.rada.gov.uac (дата звернення: 30.05.2024)

Закон про місцеве самоврядування в Україні від 6 січ. 2025. № 3703-ІХ. URL: https://stud-point.com/blog/newsfor-students/molod-v-orhanakh-mistsevoho-samovryaduvannya-novyy-zakon (дата звернення: 30.05.2024)

Державна цільова соціальна програма «Молодь України»: Постанова Кабінету Міністрів України від 02 черв. 2024 р. URL: zakon.rada. gov.ua (дата звернення 30.05.2024)

Просандєєва Л.Є. та ін. Соціально-психологічні аспекти професійної діяльності фахівця соціокультурної сфери : монографія. Київ: КНУКІМ, 2020. С. 130–150.

Дембицька Н. М. Психологія економічної соціалізації школярів: Монографія. Київ. Видавець Позднишев, 2020. С. 385.

Штомпка П. Соціологія. Аналіз суспільства. Львів: Колір ПРО, 2020. С. 800.

Пачковський Ю. Ф. Соціологія і психологія: навч. посібник. Київ: «Каравела», 2023. С. 760.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ