ПОШИРЕНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ АКТИВНОГО ТРАНСПОРТУ ТА ФАКТОРИ, ЩО ЙОГО ЗУМОВЛЮЮТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-27

Ключові слова:

активний транспорт, активне пересування, фізична активність

Анотація

Актуальність теми. Визнано важливість фізичної активності у досягненні цілей сталого розвитку. Активний транспорт (АТ) визначається як один із найбільш перспективних способів формування фізично активного суспільства (Salvo, 2021). Зазначається, що найбільш поширені форми фізичної активності, такі як ходьба, їзда на велосипеді, використання самоката, є легкодоступними та простими у використанні для всіх, тому вони можуть сприяти інтеграції фізичної активності у повсякденне життя людей і навіть ефективно замінювати короткі поїздки автомобілем (Allen, Nolmark, 2022). Важливість фізичної активності для досягнення цілей сталого розвитку також була визнана Всесвітньою організацією охорони здоров’я, яка у 2018 році опублікувала план дій щодо фізичної активності «Глобальний план дій з фізичної активності 2018–2030: більш активні люди для здоровішого світу». У ньому зазначено, що фізична активність може допомогти досягти більш гармонійного, справедливого та сталого світу (World Health Organization, 2019). У контексті сталого розвитку АТ визначається як економічно ефективний засіб реалізації цілей сталого розвитку. Дослідники, які вивчають зв’язок між сталим розвитком та АТ, встановили, що суспільство, яке використовує активний транспорт, отримує не лише користь для здоров’я завдяки підвищенню рівня фізичної активності, але й додаткові переваги, такі як зменшення використання викопного палива, чистіше повітря, менша завантаженість доріг, безпечніші дороги (Dai et al., 2020; Salvo et al., 2021). Постановка задачі. Фактори, що визначають використання активного транспорту (АТ), поділяються на психосоціальні та фактори навколишнього середовища. Адаптація середовища до використання АТ є дуже важливою. Проте, навіть за наявності ідеальної інфраструктури, людина може не бажати використовувати АТ. Важливо визначити неекологічні фактори, які можуть мотивувати використання АТ. Встановлено, що, крім індивідуальних факторів, таких як освіта, фінансовий стан та інші, відповідно до Теорії запланованої поведінки (TPB), на ставлення, суб'єктивну норму та сприйнятий контроль поведінки щодо певної поведінки також впливають значущі фактори. Вони слугують предикторами наміру здійснювати певну поведінку. За даними вчених Atasoy та ін. (2010), психосоціальні фактори мають велике значення при виборі транспорту, особливо в суспільствах, де громадяни мають можливість обирати засіб пересування. Задачі дослідження. Для досягнення мети статті поставлені такі завдання: визначити поширеність використання АТ; визначити індивідуальні фактори, пов’язані з використанням АТ. Методологія. У поперечному дослідженні взяли участь 250 респондентів, 80% з яких були жінками. Віковий діапазон становив від 18 до 39 років, середній вік — 20,38 років. Поширеність використання АТ вимірювалася на основі моделі Стадій змін, що дозволила визначити частку людей на різних стадіях змін щодо використання АТ (Hagger, Chatzisarantis, 2014). Для виявлення ставлення, суб'єктивної норми, сприйнятого поведінкового контролю та наміру використовувати АТ використовувався опитувальник, заснований на Теорії запланованої поведінки (Ajzen, 1991). Екологічно свідоме ставлення вимірювалося за допомогою опитувальника щодо усвідомлення сталого розвитку (Gericke et al., 2019).

Посилання

Ajzen, I. ( 1991) The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision pro-cesses. 50(2). 179-211.

Allen, H., & Nolmark, H. (2022). Active Transportation, the Ultimate Low Carbon Way to Travel A Review of International Research and Education. Frontiers in Sustainable Cities. 4. 824909.

Atasoy, B., Glerum, A., Hurtubia, R., & Bierlaire, M. (2010). Demand for public transport services: Integrating qualitative and quantitative methods. In 10th Swiss Transport Research Conference

Dai, J., Saqib, Z. A, Rashid Menhas, S. M., Karim, M., Sang, X., & Weng, Y. (2020). Physical activity is a medicine for non-communicable diseases: a survey study regarding the perception of physical activity impact on health wellbeing. Risk management and healthcare policy. 13. 2949.

Djokic, N., Milicevic, N., Kalas, B., Djokic, I., & Mirovic, V. (2023). E-bicycle as a green and physically active mode of transport from the aspect of students: TPB and financial incentives. International journal of environmental research and public health. 20(3). 2495.

Eriksson, L., & Forward, S. E. (2011). Is the intention to travel in a pro-environmental manner and the intention to use the car determined by different factors? Transportation research part D: transport and environment. 16(5). 372-376.

Forsberg, H., Lindqvist, A. K., Forward, S., Nyberg, L., & Rutberg, S. (2021). Development and initial validation of the PILCAST questionnaire: Understanding parents’ intentions to let their child cycle or walk to school. International journal of environmental research and public health. 18(21). 11651.

Gericke, N., Boeve‐ Djokic Pauw, J., Berglund, T., & Olsson, D. (2019). The Sustainability Consciousness Questionnaire: The theoretical development and empirical validation of an evaluation instrument for stakeholders working with sustainable development. Sustainable Development. 27(1). 35-49.

Hagger, M. S., & Chatzisarantis, N. L. (2014). An integrated behavior change model for physical activity. Exercise and Sport Sciences Reviews. 42(2). 62-69.

Salvo, D., Garcia, L., Reis, R. S., Stankov, I., Goel, R., Schipperijn, J., ... & Pratt, M. (2021). Physical activity promotion and the United Nations Sustainable Development Goals: building synergies to maximize impact. Journal of Physical Activity and Health. 18(10). 1163-1180.

Sur, M. H., Jung, J., & Shapiro, D. R. (2022). Theory of planned behavior to promote physical activity of adults with physical disabilities: Meta-analytic structural equation modeling. Disability and Health Journal. 15(1). 101199.

World Health Organization (2019).WHO global report on traditional and complementary medicine 2019. World Health Organization

Zhang, R., Zhang, C. Q., Wan, K., Hou, Y. S., & Rhodes, R. E. (2020). Integrating perceptions of the school neighborhood environment with constructs from the theory of planned behaviour when predicting transport-related cycling among Chinese college students. European journal of sport science. 20(9). 1288-1297.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-19

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ЕКОНОМІКИ ТА УПРАВЛІННЯ