ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ СКЛАДОВОЇ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ: ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ

Автор(и)

  • ЛЕОНІД БЕРЕЖНИЙ Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0002-3047-160X

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-18

Ключові слова:

патріотизм, нація, мораль, етика, історія

Анотація

У статті досліджуються філософські аспекти морально-етичної складової національно-патріотичного виховання з урахуванням історичного контексту. Особливу увагу приділено дослідженню основних принципів та цінностей, які формують національно-патріотичну свідомість, а також аналіз впливу історичних подій на розвиток цих цінностей. Визначено категорії морально-етичних принципів національно-патріотичного виховання, таких як «справедливість», «відповідальність», «любов до ближнього», «солідарність», «повага до культурної спадщини», «повага до історичної пам’яті». Зазначено, що ці принципи насамперед ґрунтуються на філософських ідеях: аристотелівській концепції добродійності, кантівській етиці обов’язку, а також ідеї гуманізму та соціальної справедливості. Обґрунтовано вплив історичних подій на формування національно-патріотичних цінностей. Доведено, що історичні події, такі як війни, революції, соціальні зміни, залишають глибокий слід у свідомості народу і формують його моральні та етичні переконання. Зауважено, що національно-патріотичне виховання є невід’ємною частиною формування особистості в сучасному суспільстві і ґрунтується на морально-етичних принципах. Останні закладають основи для громадянської відповідальності та любові до Батьківщини. Мета дослідження полягає у виявленні історичних передумов морально-етичної складової національно-патріотичного виховання; аналізі основних етапів її розвитку в різні історичні періоди; визначенні ролі морально-етичних норм у формуванні патріотичної свідомості та їх впливу на сучасні освітньо-виховні процеси. У процесі дослідження історичного підґрунтя морально-етичної складової національно-патріотичного виховання використано комплекс методів: історико-генетичний, історико-порівняльний, теоретичного моделювання, аналізу й узагальнення наукових джерел, хронологічний метод та системний підхід. Зроблено висновок, що національно-патріотичне виховання, засноване на морально-етичних принципах, є ключовим елементом формування громадянської відповідальності і національної свідомості. Зазначено, що історичний контекст відіграє важливу роль у розвитку цих принципів, надаючи їм конкретну форму і зміст. У зв’язку з цим, аналіз філософських аспектів морально-етичної складової національно-патріотичного виховання дозволяє глибше зрозуміти їхню значущість та необхідність у сучасному суспільстві.

Посилання

Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». URL: https://ips.ligazakon.net/document/ji06469g?an=2

Аристотель. Нікомахова етика / Пер. з давньогрец. В. Ставнюк. Київ : «Аквілон-Плюс», 2002. 480 с.

Андерсон Б. Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму/ Пер. з англ. В. Морозова. Київ : Критика, 2001. 272. с.9.

Ґелнер Е. Нації та націоналізм; Націоналізм / Пер. з англ. Київ : Таксон, 2003. 300. с.10.

Іларіон Київський. Слово о законе и благодати / Підгот. тексту та коментарі А. М. Молдована. Київ : Наукова думка, 1984. 240 с.

Платон. Діалоги / Передм. В. В. Шкода, Г. М. Куц; Ін-т л-ри ім. Т. Г. Шевченка НАН України.Харків: Фоліо, 2008, 349 с.

Повість минулих літ / Пер. Л. Махновець. Київ : Либідь, 1989. 591 c.

Ренан Е. Що таке нація? Націоналізм. Антологія. Київ: Смолоскип, 2000. С. 107–120.

Романюк С., Мафтин Л. Національно-патріотичне виховання в умовах викликів сучасності. URL: https://archer.chnu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8666/Romanyuk%2C%20Maftyn_stattiakonf.pdf?isAllowed=y&sequence=1&utm_source=chatgpt.com

Hobsbawm Е. J. Ethnicity and nationalism in Europe today. Mapping the nation. London: Verso, 1996. Р. 255–266.

Jaspers K. Vom Ursprung und Ziel der Geschichte. Gesamtausgabe, Abt. I: Werke, Bd. 10 / Hrsg. von K. Salamun. Basel: Schwabe Verlag, 2017. 284 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-19

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ