ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ (ШІ) В РОБОТУ ОРГАНІЗАЦІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-14

Ключові слова:

штучний інтелект, організація, автоматизація, вдосконалення, регулювання

Анотація

В статті розглянута специфіка впровадження ШІ в роботу організацій. Визначено, що у 2024 це є провідним напрямом вдосконалення діяльності, орієнтованим на автоматизацію процесів, створення інноваційних продуктів, підтримання конкурентоспроможності організації на ринку праці. Мета статті. Метою статті є виявлення особливостей та напрямів впровадження інструментів ШІ в роботу організацій, зокрема на прикладі м. Запоріжжя.Розглянуто ключові тези наукового дискурсу ХІХ ст., пов’язаних з соціально-філософським осмисленням взаємозв’язку «людина-машина» (К. Маркс та Л. Мамфорд), а також ХХ-ХХІ ст. (С. Рассел, Ф. Фукуяма, Р. Курцвейл). Виявлено, що найбільш активними споживачами ринку послуг ШІ є великі організації, здатній здійснювати даних процес на постійній основі, які розглядають його як один із напрямів інвестицій. Виявлено, що частота використання інструментів ШІ пов’язана зі специфікою роботи організації, де домінуючим сектором є установи, діяльність яких пов’язана з аналізом, створенням текстових, аудіо- та візуальних даних. Виділено коло питань, які потребують розв’язання у зв’язку з експоненціальним зростанням використанні ШІ в організаціях: перегляд бачення системи взаємодії людини та машини на робочому місці; розширення професійних категорій фахівців, здатних працювати з ШІ; вирішення питань, пов’язаних з довірою, етикою та конфіденційністю при використанні ШІ. Визначено, що експерти м. Запоріжжя визначають як найбільш затребувані генеративні, мовні моделі та аналітичні моделі ШІ. Серед рекомендацій експертів присутні пропозиції щодо впровадження програм навчання ШІ як для співробітників, так і для керівників; робота з мотиваційною сферою співробітників; інвестування в закупівлю інструментів ШІ; приділення уваги питанням конфіденційності та безпеки даних. Впровадження інструментів ШІ в діяльність організацій на сьогодні є одним з передових напрямів інноваційного розвитку країн. Історично соціально-філософській дискусії щодо використання ШІ передувало осмислення взаємодії «людина-машина», пов’язаних з концепціями індустріальних суспільств.

Посилання

Thormundsson B. Adoption of artificial intelligence among organizations worldwide from 2017 to 2024, by type.

Retrieved from: https://www.statista.com/statistics/1545783/ai-adoption-among-organizations-worldwide/Artificial intelligence by size class of enterprise. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_eb_ai/default/table?lang=en

Wang Y. Recognition of Marx’s Machine Thought and Human Development from the Perspective of Intelligent Society. Proceedings. 2022. Iss. 81(1). Retrieved from: https://www.mdpi.com/2504-3900/81/1/143

Mumford L. The Myth of the Machine. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1970. 496 p.

Leven R. Stuart Russell calls for new approach for AI, a ‘civilization-ending’ technology. Retrieved from: https://news.berkeley.edu/2023/04/07/stuart-russell-calls-for-new-approach-for-ai-a-civilization-ending-technology/

Pomeroy R. The promises and perils of AI – Stuart Russell on Radio Davos. Retrieved from: https://www.weforum.org/stories/2022/01/artificial-intelligence-stuart-russell-radio-davos/

Kurzweil R. AI Will Not Displace Humans, It's Going to Enhance Us. Retrieved from: https://futurism.com/ray-kurzweil-ai-displace-humans-going-enhance

Fukuyama F. AI, Technology, and Equality. Retrieved from: https://www.persuasion.community/p/ai-technology-and-equality

Use of artificial intelligence in enterprises. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Use_of_artificial_intelligence_in_enterprises

Haan K. How Businesses Are Using Artificial Intelligence. Retrieved from: https://www.forbes.com/advisor/business/software/ai-in-business/

Jankovic S.D., Curovic D.M. Strategic Integration of Artificial Intelligence for Sustainable Businesses: Implications for Data Management and Human User Engagement in the Digital Era. Sustainability. 2023. Iss. 15(21). Retrieved from: https://www.mdpi.com/2071-1050/15/21/15208

Amr A. Future of industry 5.0 in society: human-centric solutions, challenges and prospective research areas. Journal of Cloud Computing. 2022. Vol.11., Iss. 40. Retrieved from: https://journalofcloudcomputing.springeropen.com/articles/10.1186/s13677-022-00314-5

What are Industry 4.0, the Fourth Industrial Revolution, and 4IR? Retrieved from: https://www.mckinsey.com/featured-insights/mckinsey-explainers/what-are-industry-4-0-the-fourth-industrial-revolution-and-4ir

Keywell B. The Fourth Industrial Revolution is about empowering people, not the rise of the machines. Retrieved from: https://www.weforum.org/stories/2017/06/the-fourth-industrial-revolution-is-about-people-not-just-machines/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-19

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ