ДОБРОЧЕСНІСТЬ ТА ЇЇ ІСТОРИЧНІ ПРОТОТИПИ (НА МАТЕРІАЛІ ДУХОВНОГО ВИРОБНИЦТВА НА СЛОБОЖАНЩИНІ ХІХ СТ.)
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-11Ключові слова:
людина, доброчесність, моральна цілісність, життєтворчість, істина, комунікація, академічна спільнота, культурно-антропологічний аспект, Слобожанщина ХІХ ст.Анотація
Статтю присвячено дослідженню історичних прототипів та культурно-антропологічних аспектів формування доброчесності. Особливу увагу приділено аналізу поняття доброчесність у площині культури свободи, унікальний досвід формування якої на перетині традиційного і модерного світу демонструє Слобожанщина початку ХІХ ст. Метою даного дослідження є експлікація значення поняття доброчесність у площині культури свободи, унікальний досвід формування якої на перетині традиційного і модерного світу демонструє Слобожанщина початку ХІХ ст. Саме тому, пропонується здійснити культурно-антропологічний аналіз історичних прототипів академічної доброчесності, на прикладі духовного виробництва на Слобожанщині ХІХ ст. Здійснено розгляд поняття доброчесність в історичній ретроспективі, що дозволило уточнити соціально-культурні параметри та історико-національну специфіку формування культури доброчесності. Врахування цих аспектів в сучасних освітньо-виховних проєктах, націлених на формування культури академічної доброчесності, дозволить уникнути редукції смислів даного поняття виключно до законодавчо-регулятивного розуміння та вивести його із суспільно-державного рівня на суб’єктно-екзистенційний рівень розуміння. Фокус на аксіологічному вимірі людського існування дозволить більш детально розглянути екзистенційні, культурні та соціальні чинники, які відіграють значиму роль у формуванні культури доброчесності. Проаналізовано основні конфігурації зовнішніх та внутрішніх чинників, як надійного механізму формування культури доброчесності в суспільстві та їх способи інституційного закріплення. Доведено, що структурна закріпленість зовнішнього і внутрішнього рівнів формування культури доброчесності є характерною для домодерного та модерного світосприйняття. З’ясовано, що сучасну добу цифрових технологій, яка висуває безліч пропозицій і спокус для швидкого досягнення цілей на рівні особистості, спільноти, держави недоброчесним шляхом, є необхідність оптимізації етичного кодексу. Це потребує не тільки посилення зовнішнього контролю над дотриманням кодексу доброчесності у всіх сферах людського буття, але й виховання у людини внутрішньої потреби бути доброчесним. Досвід такого самовиховання, концептуально оформлений Г. Сковородою, як самодидактика шляхетної людини, був здійснений на Слобожанщині ХІХ ст. та заслуговує на увагу у сучасних контекстах.
Посилання
Ассман А. Права та обов’язки людини. Київ: ДУХ і ЛІТЕРА, 2020. 104 с.
Апель К.-О.. Дискурс і відповідальність: проблема переходу до постконвенціональної моралі. Пер. з нім. В. Купріна. Київ : Дух і Літера, 2009. 430 с.
Бадью А.19, Етика. Нарис про розуміння зла. Пер. з фр. В. Артюха та А. Рєпи – 2-ге вид., змін. Київ: Комубук, 2019. 216 с..
Бойченко М. Інституційні засади академічної доброчесності: філософська та правова концептуалізація. Філософія освіти, 2019. 24(1). С. 97-114
Глобальні модерності / За ред. М. Фезерстоуна, С. Леша, Р. Робертсона; Пер. з англ. Т. Цимбала Київ: Ніка-Центр, 2013. 400 с.
Енаф М.Ціна істини: дар, гроші, філософія. Пер. з фр. О. Панича, Київ: ДУХ і ЛІТЕРА, 2019. 512 с.
Казанова Х. По той бік секуляризації: релігійна та секулярна динаміка нашої глобальної доби. Пер з англ. О. Панича. Київ: ДУХ і ЛІТЕРА, 2017. 264 с.
Култаєва М., Панченко Л. Радіонова Н. Академічні спільноти і культура свободи, Interdisciplinary Studies of Complex Systems, 2024. No. 24. С. 42 – 54.
Радіонова Н Комунікативні практики ХІХ століття, або дещо про їхню користь і шкідливість для постіндустріальної доби. Освітній дискурс: збірник наукових праць. 2023. 44 (4-6). С. 22 – 29.
Радіонова Н. Під знаком Г. Сковороди: культурний профіль і дизайн доби модерну Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди Літературознавство. Збірник наукових праць. 2025. Випуск 1(105). С 22 – 39.
Радіонова Н. В., 2008. Репрезентації філософії в освітньому просторі Слобожанщини у ХІХ столітті. Суми: ВАТ СОД, Козацький вал, 2008. 320 с.
Ренд А. Чеснота егоїзму, пер з англ. Є. Наумук, Киїа : Наш Формат, 2024. 208 с.
Х’юмер М. 2024, Знання. Реальність. Цінність: Вступ до аналітичної філософії майже для всіх, пер. з англ. М.Є. Бистрицького, Київ: Дух і Літера, 2024. 404 с.
Radionova N The Genesis of Globalization in Culture and Upbringing in Eastern Ukraine Introduction Kultura i wychowanie w globalnym i lokalnym świecie LIBRON. 2023. С. 81-92
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу