ФІЛОСОФІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ЕКЗИСТЕНЦІЙНОГО ТА АКСІОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ДИТИНСТВА В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-10Ключові слова:
дитинство, розвиток особистості, філософія для дітей, освіта, екзистенціальний та аксіологічний контексти світу дитинства, моделювання образів світу дитинства, українське суспільство, український філософський дискурсАнотація
Розвиток особистості залежить від багатьох факторів, серед яких одним з найвагоміших є вплив світоглядно-ціннісних орієнтацій, сформованих в дитинстві. Метою статті є аналіз основних концепцій філософії для дітей і визначення специфіки їхнього впливу на формування екзистенціального та аксіологічного контекстів дитинства в українському соціокультурному просторі. Методологія дослідження. Методи єдності логічного та історичного та історико-філософської реконструкції дозволяють здійснити історико-філософський аналіз основних ідей філософії для дітей та визначити їхнє місце в українському філософському дискурсі. В процесі аналізу концепцій філософії для дітей, визначення їхнього впливу на екзистенціальний та аксіологічний контексти світу дитинства та обгрунтування їхнього значення для українського соціокультурного простору автор використовує методи: єдності логічного та історичного, історико-філософської реконструкції. сходження від абстрактного до конкретного, онтологічного аналізу, аксіологічного аналізу, соціокультурного аналізу. Результати дослідження. Екзистенціальний та аксіологічний контексти світу дитинства визначають індивідуальну траєкторію розвитку особистості у майбутньому, адже сформовані в дитинстві світоглядні настанови та цінності здатні і в подальшому визначати поведінку людини в суспільстві, і навіть протидіяти деструктивному впливу зовнішніх соціальних факторів. В українському суспільстві, яке перебуває в кризовому стані під час війни, особливої актуальності набуває формування особистісних світоглядно-ціннісних орієнтирів, яке доцільно починати з моделювання образів дитинства. В даному дослідженні аналізується вплив філософії для дітей на формування екзистенціального та аксіологічного контекстів світу дитинства і, відповідно на індивідуальну траєкторію розвитку особистості. Теоретичне і практичне значення дослідження у тому, що воно здійснюється з урахуванням специфіки українського соціокультурного простору, адже для пошуку виходів з кризового стану необхідно розробити нові ідеї та положення саме в межах українського філософського дискурсу. В процесі аналізу ключових положень філософії для дітей та її впливу на розвиток особистості в період дитинства, автор доводить дієвість та ефективність філософії для дітей для формування нового українського соціокультурного простору.
Посилання
Адаменко Н. Б. Філософія для дітей: що є креативність і як це «думати поза коробкою»? Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 7: Релігієзнавство. Культурологія. Філософія. 2020. (42). С. 181-191.
Ваганова Н. А. (2020). Передумови розвитку та формування образу світу у дітей старшого дошкільного віку. Актуальні проблеми психології. 2020. (12) С. 31-37.
Гавриш, Н., Лінник, О. Філософія для дітей. Цікаві уроки для молодших школярів: методичний посібник. Київ: Слово, 2024. 232 с.
Гордер Ю. Світ Софії. Роман про історію філософії (Н. Іваничук, пер.). Львів: Літопис, 2007. 548 с.
Клок Т. Огляд книги Вітторіо Гьосле «Кав’ярня мертвих філософів». Філософське листування філософа і дитини. Любов до мудрості. 2023. (15). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=I2CjddBkWLg.
Кравченко Ю. «Філософія для дітей»: історія виникнення та проведення заняття. Філософія освіти, 2021. 27(2). С. 46-55.
Кремень, В. Г. Філософія людиноцентризму в системі сучасних цінностей: Доповідь на церемонії присвоєння титулу доктора Honoris Causa в Академії спеціальної педагогіки імені Марії Гжегожевської (м. Варшава, Польща), 24 травня 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2023. 5(1). С.1-6.
Ліпман М., Газард, Е. Поміркуємо разом. Посібник для викладачів. Додаток до "Лілі". Частина І. Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002. 196 с.
Лупаренко С. Аксіологічний підхід до дослідження питань дитинства. У Жерновникова О. А. (ред.), Матеріали ХХ науково-методичної конференції здобувачів вищої освіти та молодих учених «Наумовські читання», присвяченої 300-річчю з дня народження Григорія Сковороди (3-4 листопада 2022 р., м. Харків) Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2022. С. 365-368.
Лютий, Т. Пригоди філософських ідей Західного світу (від давнини до сучасності). Київ: Темпура, 2019. 384 с.
Самойліч, А., Голя Г. Формування патріотизму у дітей дошкільного віку під час ознайомлення з природою рідного краю. Методологічні та методичні проблеми викладання у сучасному освітньому процесі: матеріали доповідей (статей, тез) учасників/учасниць XI наук.-практ. інтернет-конф. (м. Луцьк, 24 листопада 2021) Луцьк: КЗВО «Луцький педагогічний коледж», 2021. С. 350-354.
Старовойтова, І. Інноваційна програма «Філософія для дітей» в сучасній Україні: філософсько-методологічний аналіз. Південноукраїнські наукові студії: програма та матеріали VI Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та молодих вчених (м. Одеса, 04-05 грудня 2023 р.), Одеса, 2024. С. 171-176.
Сухомлинський, В. Всі добрі люди – одна сім’я: збірка творів. Харків: ВД «Школа», 2019.160 с.
Сухомлинський, В. Квітка сонця: Притчі, казки, оповідання. Харків: ВД «Школа», 2019. 240 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу