ФІЛОСОФІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ЕКЗИСТЕНЦІЙНОГО ТА АКСІОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ДИТИНСТВА В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-10

Ключові слова:

дитинство, розвиток особистості, філософія для дітей, освіта, екзистенціальний та аксіологічний контексти світу дитинства, моделювання образів світу дитинства, українське суспільство, український філософський дискурс

Анотація

Розвиток особистості залежить від багатьох факторів, серед яких одним з найвагоміших є вплив світоглядно-ціннісних орієнтацій, сформованих в дитинстві. Метою статті є аналіз основних концепцій філософії для дітей і визначення специфіки їхнього впливу на формування екзистенціального та аксіологічного контекстів дитинства в українському соціокультурному просторі. Методологія дослідження. Методи єдності логічного та історичного та історико-філософської реконструкції дозволяють здійснити історико-філософський аналіз основних ідей філософії для дітей та визначити їхнє місце в українському філософському дискурсі. В процесі аналізу концепцій філософії для дітей, визначення їхнього впливу на екзистенціальний та аксіологічний контексти світу дитинства та обгрунтування їхнього значення для українського соціокультурного простору автор використовує методи: єдності логічного та історичного, історико-філософської реконструкції. сходження від абстрактного до конкретного, онтологічного аналізу, аксіологічного аналізу, соціокультурного аналізу. Результати дослідження. Екзистенціальний та аксіологічний контексти світу дитинства визначають індивідуальну траєкторію розвитку особистості у майбутньому, адже сформовані в дитинстві світоглядні настанови та цінності здатні і в подальшому визначати поведінку людини в суспільстві, і навіть протидіяти деструктивному впливу зовнішніх соціальних факторів. В українському суспільстві, яке перебуває в кризовому стані під час війни, особливої актуальності набуває формування особистісних світоглядно-ціннісних орієнтирів, яке доцільно починати з моделювання образів дитинства. В даному дослідженні аналізується вплив філософії для дітей на формування екзистенціального та аксіологічного контекстів світу дитинства і, відповідно на індивідуальну траєкторію розвитку особистості. Теоретичне і практичне значення дослідження у тому, що воно здійснюється з урахуванням специфіки українського соціокультурного простору, адже для пошуку виходів з кризового стану необхідно розробити нові ідеї та положення саме в межах українського філософського дискурсу. В процесі аналізу ключових положень філософії для дітей та її впливу на розвиток особистості в період дитинства, автор доводить дієвість та ефективність філософії для дітей для формування нового українського соціокультурного простору.

Посилання

Адаменко Н. Б. Філософія для дітей: що є креативність і як це «думати поза коробкою»? Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 7: Релігієзнавство. Культурологія. Філософія. 2020. (42). С. 181-191.

Ваганова Н. А. (2020). Передумови розвитку та формування образу світу у дітей старшого дошкільного віку. Актуальні проблеми психології. 2020. (12) С. 31-37.

Гавриш, Н., Лінник, О. Філософія для дітей. Цікаві уроки для молодших школярів: методичний посібник. Київ: Слово, 2024. 232 с.

Гордер Ю. Світ Софії. Роман про історію філософії (Н. Іваничук, пер.). Львів: Літопис, 2007. 548 с.

Клок Т. Огляд книги Вітторіо Гьосле «Кав’ярня мертвих філософів». Філософське листування філософа і дитини. Любов до мудрості. 2023. (15). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=I2CjddBkWLg.

Кравченко Ю. «Філософія для дітей»: історія виникнення та проведення заняття. Філософія освіти, 2021. 27(2). С. 46-55.

Кремень, В. Г. Філософія людиноцентризму в системі сучасних цінностей: Доповідь на церемонії присвоєння титулу доктора Honoris Causa в Академії спеціальної педагогіки імені Марії Гжегожевської (м. Варшава, Польща), 24 травня 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2023. 5(1). С.1-6.

Ліпман М., Газард, Е. Поміркуємо разом. Посібник для викладачів. Додаток до "Лілі". Частина І. Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002. 196 с.

Лупаренко С. Аксіологічний підхід до дослідження питань дитинства. У Жерновникова О. А. (ред.), Матеріали ХХ науково-методичної конференції здобувачів вищої освіти та молодих учених «Наумовські читання», присвяченої 300-річчю з дня народження Григорія Сковороди (3-4 листопада 2022 р., м. Харків) Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2022. С. 365-368.

Лютий, Т. Пригоди філософських ідей Західного світу (від давнини до сучасності). Київ: Темпура, 2019. 384 с.

Самойліч, А., Голя Г. Формування патріотизму у дітей дошкільного віку під час ознайомлення з природою рідного краю. Методологічні та методичні проблеми викладання у сучасному освітньому процесі: матеріали доповідей (статей, тез) учасників/учасниць XI наук.-практ. інтернет-конф. (м. Луцьк, 24 листопада 2021) Луцьк: КЗВО «Луцький педагогічний коледж», 2021. С. 350-354.

Старовойтова, І. Інноваційна програма «Філософія для дітей» в сучасній Україні: філософсько-методологічний аналіз. Південноукраїнські наукові студії: програма та матеріали VI Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та молодих вчених (м. Одеса, 04-05 грудня 2023 р.), Одеса, 2024. С. 171-176.

Сухомлинський, В. Всі добрі люди – одна сім’я: збірка творів. Харків: ВД «Школа», 2019.160 с.

Сухомлинський, В. Квітка сонця: Притчі, казки, оповідання. Харків: ВД «Школа», 2019. 240 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-19

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ