ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНІ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ДИТИНИ І СВІТУ ДИТИНСТВА В ЕПОХУ АНТИЧНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2024-21-98-20

Ключові слова:

дитина, світ дитинства, антична філософія, освітньо-виховні практики

Анотація

У статті обґрунтовується значущість філософського знання про дитину та світ дитинства як методологічної платформи для розвитку психолого-педагогічного та соціологічного наукового розуміння означених феноменів. Доводиться, що відрив знання про дитину від філософських основ загрожує розмиванням розуміння сутності і смислів світу дитинства. Звернення до античної філософії, не лише в аспекті конструювання освітньо-виховної системи, а й з боку розуміння сутнісних антропологічних характеристик дитинства та світу дитини, дозволило розкрити її непересічне значення у пошуку об’єктивного розуміння досліджуваних феноменів. Мета дослідження – узагальнити філософсько-антропологічні репрезентації дитини і світу дитинства в епоху Античності. Методологія дослідження: загальнонаукові методи аналізу і синтезу у якості філософського інструментарію вивчення дитинства як теоретичного конструкту; задля встановлення особливостей розвитку уявлень про дитину і світ дитинства в епоху Античності, а також обґрунтування закономірностей існування дитини у світі дитинства, було застосовано інтегративний метод, заснований на перетині різних гуманітарних наук – культурології, антропології, філософії, соціології, психології, етнографії, історії, філології та, етології. Представленні у статті узагальнення дозволили дійти висновку, що рефлексія феномена дитинства не була другорядною чи незначною в картині філософського пізнання епохи Античності. Навпаки, вона не лишень виступала інструментом вирішення проблем буття і пізнання, а й мала цілком самодостатній характер, демонструючи споконвічний інтерес філософії до людини на початковому етапі її життя. Практичне значення дослідження полягає у тому, що його результати дають змогу осмислювати дитинство і дитину, звертаючись до її аксіології та екзистенціальності, до її можливого майбуття, виправдовуючи її, даючи їй шанс відбутися в дорослому віці. Таким чином, саме філософія стала підґрунтям для нової методологічної оптики й спрямувала процес пізнання людини на початку її існування до формування власне психолого-педагогічного та соціологічного знання про дитинство і дитину.

Посилання

Antal P. Philosophical Questions of the Relation to Goods in Antiquity and Scholastic Philosophy. Essays of Faculty of Law University of Pécs, Yearbook of [year]. 2024. https://doi.org/10.15170/studia

Aristotle. Complete Works of Aristotle. Edited by Jonathan Barnes. Oxford: Princeton University Press. 1984. Baloyannis St. The philosophy of Heracletus today. Encephalos. 2013. 50. Р. 1-21.

Beaumont L.A. & Dillon M. & Harrington N. Children in Antiquity. Routledge, 2024. 620 р.Berryman S. Ancient Atomism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2022 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.). URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2022/entries/atomism-ancient/

Dickey E. Stories of Daily Life from the Roman World. Cambridge University Press, 2017. 178 р.

Diogenis Laertii. Edit M. Marcovich. Stuttgart-Lipsia, Teubner, Bibliotheca scriptorum Graecorum et Romanorum Teubneriana, vol. 1: Books I-X. 2002.

Довженко Т. Феномен дитинства у філософській антропології: історичний екскурс. Новий Колегіум. 2023. № 1 (113). С. 17–22.

Дроботенко М. О. Релігійні смисли у стратегіях сучасного виховання: автореф. дис.... канд. філос. наук: 09.00.10 / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2013. 18 с.

Huizinga J. In the Shadow of Tomorrow. New York W.W. Norton. 1964. 238 р.

Kant І. Investigation into the Clarity of the Principles of Natural Theology and Morality. Newcomb Livraria Press, 2024. 88 р.

Laes C., Vuolanto V. Children and Everyday Life in the Roman and Late Antique World. Routledge, 2019. 388 р.

Laes C. Children in the Roman Empire. Cambridge University Press, 2016. 352 р.

Лугова М. С. Філософія дитиноцентризму: від І.Канта до В.Кременя. Дослідження з історії і філософії науки і техніки, том 32, № 1. 2023. С. 99-107.

McCormack L. Childhood in Ancient Rome. World History Encyclopedia. 2024. URL: https://www.worldhistory.org/article/2387/childhood-in-ancient-rome/

Mead M. Wolfenstein M. Childhood in Contemporary Cultures. Chicago: The University of Chicago Press, 1955. xi, 473 p.

Plato. Collected Dialogues, E. Hamilton & H. Cairns, eds.; Princeton NJ: Bollingen, 1961. 1379 p.

Scheler M. & Frings K.& Kelly E. The Human Place in the Cosmos. Bibliovault OAI Repository, the University of Chicago Press. 2009.

Jung Carl G. Man and his Symbols. Anchor Press Doubleday. New York. London; Toronto, Sydney Auckland. 1964. 319 с.

Fragments: The Collected Wisdom of Heraclitus by Heraclitus (Author), Brooks Haxton (Translator), James Hillman (Foreword). Penguin Group USA. 2001. 128 р.

Черняк С. Г. Виникнення та розвиток виховання у світовій цивілізації. Наука і освіта: наук.-практ. журнал. 2016. № 4. С. 39-47.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ