МАРКСИСТСЬКА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ПОСТМОДЕРНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2024-21-98-14Ключові слова:
марксистська теорія, постмодернізм, капіталізм, комодифікація, класова боротьба, культурна фрагментаціяАнотація
Марксистська інтерпретація постмодернізму критично розглядає культурні та ідеологічні зміни, пов’язані з постмодернізмом, крізь призму марксистської теорії. Цей підхід стверджує, що постмодернізм відображає останній етап капіталістичного розвитку, який характеризується фрагментацією та комерціфікацією культурних форм і соціальних ідентичностей. Марксисти стверджують, що наголос постмодернізму на релятивізмі, скептицизм до великих наративів і вихваляння множинності та відмінності слугують затемненню матеріальних реалій класової боротьби та економічної експлуатації. З точки зору марксистів, постмодернізм можна розглядати як продукт і інструмент пізнього капіталізму. Він виникає в результаті економічних перетворень, які призвели до занепаду традиційної індустріальної економіки та піднесення глобалізованої економіки, заснованої на інформації. Цей перехід фрагментував соціальне та культурне життя, створюючи відчуття нестабільності та невизначеності, яке постмодернізм одночасно відображає та підсилює. Зосереджуючись на поверхні, а не на глибині, і віддаючи перевагу ефемерному та випадковому, постмодернізм відволікає увагу від стійких структур економічної влади та класових відносин. Крім того, марксисти стверджують, що постмодерністське оспівування споживчої культури та її фіксація на знаках і симулякрах сприяє перетворенню повсякденного життя на товар. Культурні продукти та ідентичності стають взаємозамінними, позбавлені історичного та соціального контексту та зведені до ринкової вартості. Цей процес комодифікації підтримує інтереси капіталу, сприяючи культурі споживання та відволікання, що підриває колективні політичні дії та солідарність. Підсумовуючи, марксистська інтерпретація постмодернізму розглядає його як культурну логіку, яка відображає та увічнює умови пізнього капіталізму. Він критикує постмодернізм за його роль у приховуванні класових поділів і за внесок у комерціалізацію культури, таким чином перешкоджаючи потенціалу революційних соціальних змін. Цей підхід прагне відновити потенціал революційних змін шляхом поєднання культурної критики з ширшою боротьбою проти капіталістичної експлуатації та за соціальну справедливість.
Посилання
Marcuse, H. (1964). One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Boston: Beacon Press.
Marcuse, H. (1969). An Essay on Liberation. Boston: Beacon Press.
Fromm, E. (1941). Escape from Freedom. New York: Farrar & Rinehart.
Fromm, E. (1955). The Sane Society. New York: Rinehart.
Debord, G. (1967). The Society of the Spectacle. Detroit: Black & Red.
Fukuyama, F. (1992). The End of History and the Last Man. New York: Free Press.
Toynbee, A. (1946). A Study of History. Oxford: Oxford University Press.
Filk, C. (2002). Postmodernism and Marxism: A Philosophical Discourse. London: Routledge.
Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press.
Harvey, D. (1990). The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford: Blackwell.
Eagleton, T. (1996). The Illusions of Postmodernism. Oxford: Blackwell.
Lyotard, J.-F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Baudrillard, J. (1981). Simulacra and Simulation. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Zizek, S. (1989). The Sublime Object of Ideology. London: Verso.
Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. New York: Monthly Review Press.
Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1947). Dialectic of Enlightenment. New York: Herder and Herder.
Gramsci, A. (1971). Selections from the Prison Notebooks. New York: International Publishers.
Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action, Vol. 1: Reason and the Rationalization of Society. Boston: Beacon Press.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press.
Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Oxford: Blackwell.
Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Pantheon Books.
Anderson, P. (1998). The Origins of Postmodernity. London: Verso.
Williams, R. (1977). Marxism and Literature. Oxford: Oxford University Press.
Benjamin, W. (1968). Illuminations. New York: Schocken Books.
Hardt, M., & Negri, A. (2000). Empire. Cambridge: Harvard University Press.
Hobsbawm, E. J. (1994). Age of Extremes: The Short Twentieth Century, 1914-1991. London: Michael Joseph.
Negri, A. (1991). Marx Beyond Marx: Lessons on the Grundrisse. Brooklyn: Autonomedia.
Callinicos, A. (1989). Against Postmodernism: A Marxist Critique. London: Polity Press.
Eagleton, T. (2003). After Theory. London: Penguin Books.
Lukács, G. (1971). History and Class Consciousness: Studies in Marxist Dialectics. Cambridge: MIT Press.
Mandel, E. (1975). Late Capitalism. London: Verso.
Said, E. (1978). Orientalism. New York: Pantheon Books.
Bell, D. (1976). The Cultural Contradictions of Capitalism. New York: Basic Books.
Hall, S. (1996). Critical Dialogues in Cultural Studies. London: Routledge.
Eagleton, T. (2011). Why Marx Was Right. New Haven: Yale University Press.
MacIntyre, A. (1981). After Virtue: A Study in Moral Theory. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Chomsky, N. (1999). Profit Over People: Neoliberalism and Global Order. New York: Seven Stories Press.
Lacan, J. (2006). Ecrits: The First Complete Edition in English. New York: W.W. Norton & Company.
Derrida, J. (1976). Of Grammatology. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Mouffe, C. (2005). On the Political. London: Routledge.
Rorty, R. (1989). Contingency, Irony, and Solidarity. Cambridge: Cambridge University Press.
Said, E. (1993). Culture and Imperialism. New York: Knopf.
Bhaskar, R. (1975). A Realist Theory of Science. London: Verso.
Feyerabend, P. (1975). Against Method. London: Verso.
Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the Human Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
Žižek, S. (1997). The Plague of Fantasies. London: Verso.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу