ДОБРОЧЕСНІСТЬ І КУЛЬТУРА: У ПОШУКАХ ВИТОКІВ, ЯКІ ЗМІНИЛИ СВІТ

Автор(и)

  • ОКСАНА ПОНОМАРЕНКО Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0003-0500-6148

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2024-21-98-08

Ключові слова:

доброчесність, свідомість, первісне мислення, колективна відповідальність, мораль, ритуал, міф, архаїчність, передфілософські культурні практики

Анотація

Сучасний світ переживає масштабні зміни, що спричинені рамковими умовами цифрового суспільства та глобальними цивілізаційними викликами, які кардинально впливають на технологічні, соціальні та культурні аспекти життя національних соціумів. У період, коли традиційні моральні орієнтири зазнають критики, а сучасна культура стикається із викликами технологічного прогресу та соціальних розривів, дослідження предфілософських практик набуває нового значення. Тема доброчесності в архаїчних культурах залишається мало вивченою в сучасній науковій літературі. Попри значний інтерес до ритуальних практик, соціальних структур та світогляду мисливців-збирачів і ранніх землеробів, питання моральних і етичних норм у цих культурах часто виявляється в тіні інших досліджень. Дослідження доброчесності в архаїчних суспільствах є важливим для розуміння того, як на ранніх етапах людського розвитку формувались соціальні норми, що регулювали поведінку та взаємодію індивідів. Хоча доброчесність як моральна категорія отримала своє філософське оформлення в античній філософії, зокрема у філософії Сократа, працях Платона, Аристотеля, коріння цього поняття можна знайти значно раніше, в первісних культурах. Архаїчні культури, хоч і не сформулювали абстрактних філософських понять, оперували конкретними ідеями, пов’язаними з цінностями, нормами поведінки та уявленнями про «правильне» життя. В таких суспільствах моральні норми могли проявлятися через міфи, ритуали, правила поведінки в спільноті, традиції полювання, релігійні уявлення та відносини з природою. Первісне мислення, яке багато дослідників називають «міфопоетичним», було занурене в природний і соціальний контекст, де моральні цінності нерідко мали практичний характер і були тісно пов’язані з виживанням спільноти. Ці культури бачили доброчесність не лише як індивідуальну рису, але як колективну відповідальність, закорінену в релігійних та космологічних уявленнях. Розуміння того, як стародавні суспільства відображали доброчесність у своїх соціальних практиках, допоможе не лише осмислити її корені, але й зробити висновки для сучасних освітніх і виховних практик.

Посилання

Ассман, А. Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам’яті. Київ: Ніка-Центр, 2012.

Еліаде, М. Трактат з історії релігій. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2016.

Леві-Строс, К. Первісне мислення. Київ: Український Центр духовної культури, 2000.

Сосюр, Ф. де. Курс загальної лінгвістики. Київ: Основи, 1998.

Юнг, К. Г. Архетипи і колективне несвідоме. Львів: Видавництво Астролябія, 2023.

Duerr, Hans Peter. Sedna, oder, Die Liebe zum Leben. Suhrkamp, 1984.

Emerson, Thomas E., Dale L. McElrath, and Andrew C. Fortier. 2009.

Archaic Societies: Diversity and Complexity Across the Midcontinent. Albany: State University of New York Press.

Giri, Ananta Kumar. «The Evolution of Moral Understanding.» Journal of the Royal Anthropological Institute 12(1). Institute of Development Studies, Madras, 2006.

Hubert, Henri, and Marcel Mauss. Sacrifice: Its Nature and Function. London: COHEN & WEST.

Mauss, Marcel. The Gift: The Form and Reason for Exchange in Archaic Societies. Routledge Classics, TJ International Ltd, Padstow, Cornwall, 2002.

Vernant, Jean-Pierre. 2006. Myth and Thought Among the Greeks. New York: ZONE BOOKS, 2006.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ