ПРЕЦЕДЕНТНІСТЬ У НЕВЕРБАЛЬНИХ ПРАКТИКАХ СУЧАСНОГО МЕДІАПРОСТОРУ: ФІЛОСОФСЬКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-14Ключові слова:
прецедентність, невербальні практики комунікації, медіапростір, знак, символ, інтернет-мемАнотація
У сучасних умовах одним із ключових понять комунікативного простору стає медійність, що актуалізує залежність семіотичної організації тексту від форматних властивостей каналу комунікації. Відповідно зазнає трансформації інструментарій для створення медіатексту, спосіб і середовище його поширення у комунікативному просторі. «Мозаїчність» медіасередовища проявляється у зміні основоположних світоглядних орієнтирів і принципів створення сучасного медіаповідомлення: фокус зміщується із слова на візуалізацію, знак, символ, які поєднуються у кліповій, фрагментованій презентації інформації. Стрімкий розвиток інтерактивних медіа, креолізація дискурсу мас-медіа не лише сприяють створенню нових культурних артефактів, а нових форм прецедентності, які потребують наукового осмислення. Мета дослідження – здійснити філософсько-культурологічний аналіз феномену прецедентності у невербальних практиках сучасного медіапростору. Методологія дослідження: метод теоретичного аналізу, що дозволив репрезентувати наукову інтерпретацію прецедентності у контексті невербальних практик сучасності; описовий метод, за допомогою якого було описано структурно-семантичні та функціональні особливості уживання невербальних прецедентних феноменів у сучасному комунікативному просторі; метод онтологічного аналізу, з метою дослідження сутності та природи прецедентності у невербальному вимірі медіапростору; герменевтичний метод, завдяки якому було здійснено інтерпретацію та розуміння феномену прецедентності у медіадискурсі. Представленні у статті узагальнення дозволили дійти висновку: кліповість і «мозаїчність» медіасередовища актуалізує такі невербальні засоби комунікації, як візуалізація, знак, символ, які володіють еталонністю, імперативністю, задають модель для комунікативного акту. Доведено, що прецедентний феномен такого порядку відрізняє від цих явищ особлива емоційна і пізнавальна значущість. Інакше кажучи, спроби диференціації цього поняття ґрунтуються на розумінні й визнанні різного ступеня «вкоріненості» прецедентного тексту у свідомості, а отже, і різного ступеня його культуротворчого потенціалу. Практичне значення дослідження полягає в обґрунтуванні зв’язку феномену прецедентності у невербальних практиках сучасних масмедіа із когнітивним досвідом суспільної свідомості.
Посилання
Богданова І. В. Сугестивний потенціал прецедентних одиниць в українському медійному дискурсі початку ХХІ ст. дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії в галузі гуманітарних наук за спеціальністю 035 Філологія. Вінниця, 2016. 191 с.
Буднік А. О., Хижняк І. А. Прецедентні тексти як засіб формування комунікативної компетенції у мовнолітературній освіті майбутніх словесників. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology. 2013. Vol. 7. С. 27–31.
Deleuze G. Difference and Repetition. Columbia University Press New York.1994.367 р.
Ільченко О. А. Прецедентність як ознака текстів сучасної преси (на матеріалі метафоричних словосполучень). Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Харків, 2012. Вип. 34. С. 97–100.
Luhmann N. Die Gesellschaft der Gesellschafit. Frankfurt : Suhrkamp, 1997. S. 105–109.
McLuhan M. The Gutenberg Galaxy : the making of typographic man. Toronto, Canada: University of Toronto Press. 1962. 299 р.
Меркотан Л. Прецедентні тексти в системі інтертекстуальності: автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.02.01; Чернів. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича. Чернівці, 2016. 20 с.
Moles A., Sociodynamics of Culture. Editions Mouton, 1967. 246 р.
Петренко А. С. Термінологічне уточнення базових понять прецедентності. Українська мова, 2019, № 4. С.112-121.
Петренко А. С. Прецедентні феномени в заголовках сучасних засобів масової комунікації: джерела, структура, рецепція: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії в галузі гуманітарних наук за спеціальністю 035 Філологія (03 Гуманітарні науки). К., 2021. 332 с.
Сюта Г. М. Текст як об’єкт пізнання і поняття теорії прецедентності. Рідне слово в етнокультурному вимірі. Дрогобич, 2017. С. 214 – 222.
Cтепанюк А. В. Використання прецедентних феноменів у текстах української та англомовної реклами. Автореферат дипломної роботи на здобуття наукового ступеня магістра філології. Миколаїв. 2019. 16 с.
Соловйова Т. О. Типологія та прагматика прецедентних феноменів в українськомовному політичному дискурсі 2014–2019 рр.: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 035 Філологія (03 Гуманітарні науки). Киворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг, 2022. 236 с.
Сахарук І. В. Прецедентні одиниці як засіб реалізації сугестії в українському медійному дискурсі. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького національного університету: зб. наук. праць. Вип. 13. Кр.Ріг, 2015. С. 337 – 345.
Тащенко Г. В. Прецедентність як об’єкт дослідження когнітивно-дискурсивного перекладознавства. Нова філологія, 2017, Вип. 72. С.142-147.
Habermas J. The Structural Transformation of the Public Sphere. Massachusetts: The MIT Press, 1991. 301 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу