ПРЕЦЕДЕНТНІСТЬ У НЕВЕРБАЛЬНИХ ПРАКТИКАХ СУЧАСНОГО МЕДІАПРОСТОРУ: ФІЛОСОФСЬКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • МАЙЯ ТРИНЯК Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0003-4981-8535

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-14

Ключові слова:

прецедентність, невербальні практики комунікації, медіапростір, знак, символ, інтернет-мем

Анотація

У сучасних умовах одним із ключових понять комунікативного простору стає медійність, що актуалізує залежність семіотичної організації тексту від форматних властивостей каналу комунікації. Відповідно зазнає трансформації інструментарій для створення медіатексту, спосіб і середовище його поширення у комунікативному просторі. «Мозаїчність» медіасередовища проявляється у зміні основоположних світоглядних орієнтирів і принципів створення сучасного медіаповідомлення: фокус зміщується із слова на візуалізацію, знак, символ, які поєднуються у кліповій, фрагментованій презентації інформації. Стрімкий розвиток інтерактивних медіа, креолізація дискурсу мас-медіа не лише сприяють створенню нових культурних артефактів, а нових форм прецедентності, які потребують наукового осмислення. Мета дослідження – здійснити філософсько-культурологічний аналіз феномену прецедентності у невербальних практиках сучасного медіапростору. Методологія дослідження: метод теоретичного аналізу, що дозволив репрезентувати наукову інтерпретацію прецедентності у контексті невербальних практик сучасності; описовий метод, за допомогою якого було описано структурно-семантичні та функціональні особливості уживання невербальних прецедентних феноменів у сучасному комунікативному просторі; метод онтологічного аналізу, з метою дослідження сутності та природи прецедентності у невербальному вимірі медіапростору; герменевтичний метод, завдяки якому було здійснено інтерпретацію та розуміння феномену прецедентності у медіадискурсі. Представленні у статті узагальнення дозволили дійти висновку: кліповість і «мозаїчність» медіасередовища актуалізує такі невербальні засоби комунікації, як візуалізація, знак, символ, які володіють еталонністю, імперативністю, задають модель для комунікативного акту. Доведено, що прецедентний феномен такого порядку відрізняє від цих явищ особлива емоційна і пізнавальна значущість. Інакше кажучи, спроби диференціації цього поняття ґрунтуються на розумінні й визнанні різного ступеня «вкоріненості» прецедентного тексту у свідомості, а отже, і різного ступеня його культуротворчого потенціалу. Практичне значення дослідження полягає в обґрунтуванні зв’язку феномену прецедентності у невербальних практиках сучасних масмедіа із когнітивним досвідом суспільної свідомості.

Посилання

Богданова І. В. Сугестивний потенціал прецедентних одиниць в українському медійному дискурсі початку ХХІ ст. дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії в галузі гуманітарних наук за спеціальністю 035 Філологія. Вінниця, 2016. 191 с.

Буднік А. О., Хижняк І. А. Прецедентні тексти як засіб формування комунікативної компетенції у мовнолітературній освіті майбутніх словесників. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology. 2013. Vol. 7. С. 27–31.

Deleuze G. Difference and Repetition. Columbia University Press New York.1994.367 р.

Ільченко О. А. Прецедентність як ознака текстів сучасної преси (на матеріалі метафоричних словосполучень). Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Харків, 2012. Вип. 34. С. 97–100.

Luhmann N. Die Gesellschaft der Gesellschafit. Frankfurt : Suhrkamp, 1997. S. 105–109.

McLuhan M. The Gutenberg Galaxy : the making of typographic man. Toronto, Canada: University of Toronto Press. 1962. 299 р.

Меркотан Л. Прецедентні тексти в системі інтертекстуальності: автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.02.01; Чернів. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича. Чернівці, 2016. 20 с.

Moles A., Sociodynamics of Culture. Editions Mouton, 1967. 246 р.

Петренко А. С. Термінологічне уточнення базових понять прецедентності. Українська мова, 2019, № 4. С.112-121.

Петренко А. С. Прецедентні феномени в заголовках сучасних засобів масової комунікації: джерела, структура, рецепція: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії в галузі гуманітарних наук за спеціальністю 035 Філологія (03 Гуманітарні науки). К., 2021. 332 с.

Сюта Г. М. Текст як об’єкт пізнання і поняття теорії прецедентності. Рідне слово в етнокультурному вимірі. Дрогобич, 2017. С. 214 – 222.

Cтепанюк А. В. Використання прецедентних феноменів у текстах української та англомовної реклами. Автореферат дипломної роботи на здобуття наукового ступеня магістра філології. Миколаїв. 2019. 16 с.

Соловйова Т. О. Типологія та прагматика прецедентних феноменів в українськомовному політичному дискурсі 2014–2019 рр.: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 035 Філологія (03 Гуманітарні науки). Киворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг, 2022. 236 с.

Сахарук І. В. Прецедентні одиниці як засіб реалізації сугестії в українському медійному дискурсі. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького національного університету: зб. наук. праць. Вип. 13. Кр.Ріг, 2015. С. 337 – 345.

Тащенко Г. В. Прецедентність як об’єкт дослідження когнітивно-дискурсивного перекладознавства. Нова філологія, 2017, Вип. 72. С.142-147.

Habermas J. The Structural Transformation of the Public Sphere. Massachusetts: The MIT Press, 1991. 301 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ