КАТАСТРОФА ЯК ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-СОЦІАЛЬНИЙ ВИМІР ІСТОРИЧНОГО БУТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2024-18-95-02

Ключові слова:

катастрофічний вигляд буття, надзвичайні ситуації, військові конфлікти, душевні травми, стрес, страх, руйнування, загибель

Анотація

Потрясіння, що стали результатом двох світових воєн і безлічі екологічних катастроф, виявилися не найкатастрофічнішими для свідомості сучасної людини. Катастрофічне розглядається як дисгармонія, роз’єднаність зі світом, у якому міста, урбанізоване середовище постають як один із символів сучасної катастрофічної самотності та відчуження. Перші десятиліття XXI століття доповнили катастрофічний ряд усілякими танатологічними перверсіями, які примхливо поєднують повноту відчуття життя з феноменами садизму, мазохізму, сексуальними революціями, тероризмом і моральною неосудністю. Безнадійно катастрофічним постає щільність особистих, соціальних, національних нещасть, що перетворюють катастрофу не на поворотну подію, яка має «негативні наслідки», а на поточну повсякденність, сповнену очікуванням негативного й руйнівного, що породжує, з одного боку, страх, стрес і тугу, а з другого – ненависть, агресію і бажання помсти. Обґрунтовано, що індивідуальні конфлікти, з огляду на свою масовість, створюють величезний і складно класифікований конгломерат соціально-психологічної напруженості, на тлі якої в багатьох людей формуються психологічні та клінічні варіанти соціально-стресового синдрому. Причини цього можуть бути пояснені повсякденною культурою соціального простору, яка формує в людини стандартизовані ідеали, що призводить до втрати індивідуальних ідеалів і цінностей. Показано, що внаслідок катастрофи створюється своєрідна трагічна, моральна атмосфера, яка являє собою складну систему пов’язаних між собою принципів, норм, цінностей і стереотипів поведінки, що відрізняються від моральних стандартів повсякденного життя. Зазначається, що зниження рівня моральної нормативності є результатом амбівалентності моралі, пов’язаної як зі зміною функціонального і психічного стану людини в стресових умовах, так і з необхідністю дотримуватися цінностей і норм, що склалися в обстановці катастрофи.

Посилання

Beilin, M.V. (2022). Ecological consciousness in the context of multi-confessional worldview pluralism. In: Religion in late modern society : (a thematic collection of papers of international significance). Todorović, D., Matić, Z., Blagojević, M. (eds). Niš: Yugoslav Association for the Scientific Study of Religion (YSSSR); Požarevac: Committee of education and culture of the Diocese of Požarevac and Braničevo, 91–108.

Brown, J.Т. (1986). Grief response in trauma patients and their families. Psychiatric aspects of trauma, 16, 93–114.

Gazniuk, L.M. (2008). Philosophical studies of existential-somatic being: monograph (in Ukrainian). Kyiv: PARAPAN, 368.

Gunn, S.W.A. (1988). The Coordination of governments and the relief agencies. In: Medicine for Disasters. Baskett, P., Weller, R. (eds). London: Wright-Butterworth, 145–151.

Gunn, S.W.A. (1988). Earthquakes. In: Medicine for Disasters. Baskett, P., Weller, R. (eds). London: Wright-Butterworth, 285–289.

Hafner, B. (1986). Die Wehrmedizin-Schrittmacher der Katastrop-henmedizin. Wehrmed. Wehrpharm. 10 (2), 81–89.

Knoepfel, H.-K. (1980). Psychische Reaktionen in Katastrophen. In: R Lanz, R., Rossetti, M. (Hrsg.): Katastrophenmedizin, Enke-Verlag, Stuttgart, 204–214.

McDaniel, E.G. (1988). Psychological response to disasters In: Medicine for Disasters. Baskett, P., Weller, R. (eds).nbLondon: Wright-Butterworth, 231–245.

Moore, G.R., Dembert, M.L. (1987). The military as a provider of public health services after a disaster. Military Medicine, 152 (6), 303–307.

Peper, E. (1991). Angstbewältigung ein Beitrag zur stress und Panik Prophylaxe. Wehrmedizinische Monatsschrift, 35 (10), 441–444.

Saleun, C. (1986). Les mission humanitaires du servise de sante des armees. Médecine, Armée, 4 (8), 631–638.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-13

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ