ВПЛИВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ОСВІТУ В ЕПОХУ ЧЕТВЕРТОЇ ПРОМИСЛОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-16-93-15Ключові слова:
цифрові технології, Четверта промислова революція, самореалізації людини, освіта, цінності. мобільне навчання, технологія хмари, онлайн-курси, ігрофікація та веб-квест, штучний інтелект, блокчейнАнотація
Актуальність дослідження полягає в тому, що вплив цифрових технології в епоху Четвертої промислової революції на загальну освіту є однією з самих популярних в теоретичному плані та витребуваних у практичному сенсі. Сучасний ринок праці створив необхідність в підготовки висококваліфікованих кадрів, у зв’язку з чим, актуалізується використання інноваційних технологій у освітньому просторі. Мета статті – концептуалізація впливу цифрових технологій на освіту в епоху Четвертої промислової революції. Завдання дослідження: 1) дослідити еволюцію розвитку освіти від технічних можливостей 4G до 5G; 2) з’ясувати місце і роль ІКТ (інформаційно-комунікаційних технологій) в освітньому процесі та виявити їх переваги і недоліки; 3) проаналізувати типи ІКТ і систем як чинники удосконалення освітнього процесу; 4) розглянути штучний інтелект, блокчейн та віртуальна реальність як перспективні інноваційні технології. Проблемами вивчення цифрових технології в освітньому процесі займались таки вченні як: В. Воронкова, Н. Венгерська, О.Кивлюк, Р.Олексенко, І.Рижова, Д.Свириденко, С.Терепищий, О. Стрижак. Сутність поняття «цифрова освіта» дослідниками трактується залежно від сфер діяльності. Виникає необхідність в аналізі існуючих точок зору досліджень для уточнення змісту поняття «інформаційно-комунікативні технології» та їх вплив на освітній процес. Методи дослідження. Методами дослідження сучасного стану розробки та використання галузі цифрового освітнього контенту виступають методи системного аналізу, аксіологічного, системно-структурного, за допомогою яких узагальнено та систематизовано результати досліджень щодо використання цифрового контенту в освіті. Результат дослідження. В статті одною з пріоритетних завдань освітньої установи стає не тільки здобуття студентом теоретичних знань, а й розвиток вміння користуватися інформаційними технологіями, самостійно добувати та аналізувати інформацію. 1. Досліджено еволюцію розвитку освіти від технічних можливостей 4G до 5G. 2. З’ясовано місце і роль ІКТ (інформаційно-комунікаційні технології) в освітньому процесі: переваги і недоліки. 3. Проаналізовано типи ІКТ і систем як чинники удосконалення освітнього процесу 4. Розглянуто штучний інтелект, блокчейн та віртуальна реальність як перспективні інноваційні технології Висновки. Таким чином, цифрові технології в освітньому процесі сприяють отриманню знань та навичок, необхідних для життя та роботи в сучасному суспільстві. Дозволяють студентам адаптуватися до інформаційних потоків, підвищують комп’ютерну грамотність населення та сприяють набуттю навичок ХХІ-го століття. Практичне значення теми дослідження полягають у тому, що застосування цифрових освітніх технологій розширює кругозір студентів, відкриває нові можливості здобуття знань у найбільш структурованій та зрозумілій формі. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) впливають на різні аспекти освіти, починаючи від навчального процесу і закінчуючи організаційними аспектами.
Посилання
Андрюкайтене Р., Воронкова В., Нікітенко В. Концепт цифрової трансформації електронної освіти у країнах Європейського союзу: європейський досвід. Європейський вектор модернізації економіки в умовах сталого розвитку промислового регіону : монографія / під заг. ред. д.е.н., проф. Н. Г. Метеленко. Київ : Інтерсервіс, 2021. C. 72–86.
Voronkova V., Nikitenko V. Smart education in the digital age: from smart education to smart business. Edukacja i społeczeństwo VІІ. Zbiór artykułów naukowych / T. Nestorenko,. Bernatova, W. Duczmal (red.). Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji Opolu. Opole: wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Polska. 2022. Р. 268–276.
Voronkova V., Nikitenko V., Bilohur V., Oleksenko R., Butchenko T. The conceptualization of smart-philosophy as a post-modern project of non-linear pattern development of the XXI century (Концептуалізація smart-філософії як постмодерного проекту нелінійного розвитку XXI ст.) Cuestiones Políticas. 2022. Vol. 40. № 73. Р. 527–538.
Voronkova V., Oleksenko R., Fursìn A. Formation of the concept of the socially responsible state as a factor of increasing the public governance and administration efficiency. Humanities studies : Collection of Scientific Papers. Zaporizhzhiа : Zaporizhzhia National University. 2021. № 7 (84). Р. 113–122.
Buhaychuk O., Nikitenko V., Voronkova V., Andriukaitiene R., Malysh M. Іnteraction of the digital person and society in the context of the philosophy of politics. Interacción persona digital y sociedad en el contexto de la filosofía política. Cuestiones políticas. 2022. Vol. 40. № 72. С. 558–572.
Бріньолфссон Е., Макафі Е. Друга епоха машин: робота, прогрес та процвітання в часи надзвичайних технологій. Київ : FUND, 2016. 236 с.
Воронкова В. Г. Формування цифрових цінностей Цифрового суспільства та суспільства Четвертої промислової революції. Освіта як чинник формування креативних компетентностей в умовах цифрового суспільства : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (27–28 листопада 2019 року) / ред.-упорядник: д.філос.н. проф. В. Г. Воронкова. Запоріжжя : ЗНУ, 2019. С. 32–35.
Воронкова В., Васильчук Г., Нікітенко В., Каганов Ю., Метеленко Н. Розробка моделі цифрової освіти у контексті європейської програми DigiComp 2.0. Humanities studies : збірник наукових праць. Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Випуск 15 (92). С. 101–111.
Венгерська Н. С., Воронкова В. Г., Бескоровайна Л. В., Череп А. В. Використання креативних цифрових технологій у сфері туризму під час пандемії COVID-19: економічні і соціальні наслідки. Humanities studies : Collection of Scientific Papers. Zaporizhzhiа : Zaporizhzhia National University, 2021. № 7 (84). С. 91–101.
Education of Ukraine under martial law: management, digitalization, European integration aspects: Book of Abstracts of the IV International Scientific and Practical Conference (electronic scientific publication), October 25th, 2022. Kyiv : SSI “Institute of Educational Analytics”, 2022. 360 p.
Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі : колективна монографія / за заг. редакцією Г. Л. Єфремової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 444 с.
Краус К., Краус Н., Осецький В. Суспільство 5.0 на базі розвитку інноваційного університету та цифрового підприємництва. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 28. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-37.
Стрижак, О. Особливості взаємозв’язку рівня розвитку людського капіталу й цифрових технологій у контексті формування суспільства 5.0. Agricultural and Resource Economics. 2022. Vol. 8 (3). Р. 224–243. DOI: https://doi.org/10.51599/ are.2022.08.03.11
Kabbas A., Alharthi A, Munshi A. Artificial Intelligence Applications in Cybersecurity. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. Vol. 20. № 2. Fabruary 2020. Р. 120–124.
Подгаєцький О. О. Проблема штучного інтелекту. Україна і світ: гуманітарнотехнічна еліта та соціальний прогрес : зб. тез Міжнар. наук.-теор. конференції студ. та аспір. (14–15 квітня 2011 р.) : у 2–х ч., м. Харків / ред. кол. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський та ін. Харків : НТУ «ХПІ», 2011. Ч. 1. С. 22–24.
Подгаєцький О. О. Історія українських розробок в галузі штучного інтелекту. Історія розвитку науки, техніки та освіти. Пріоритети української науки : зб. праць за матеріалами ІХ Міжнародної молодіжної науково-практичної конференції за темою (17 травня 2011 р., м. Київ) / укладач Л. П. Пономаренко. Київ, 2011. С. 43–45
Матвійчук А. В. Штучний інтелект в економіці: нейронні мережі, нечітка логіка : монографія. Київ : КНЕУ, 2011. 439 с.
Nikitenko V., Andriukaitiene R., Punchenko O. Formation of sustainable digital economical concept: challenges, threats, priorities Humanities studies : Proceedings Scientific publications. Issue 1. Zaporizhzhiа : ZNU. 2019. 1 (78). Р. 139–152.
Nikitenko V., Voronkova V., Andriukaitiene R., Oleksenko R. The crisis of the metaphysical foundations of human existence as a global problem of post-modernity and the ways of managerial solutions. Propósitos y Representaciones Jan. 2021 Vol. 9, SPE (1), e928 ISSN 2307–7999 Special Number: Educational practices and teacher training e-ISSN 2310-4635
Nikitenko V., Voronkova V., Oleksenko R., Andriukaitiene R., Holovii L. (2022). Education as a factor of cognitive society development in the conditions of digital transformation.Revista de la universidad del zulia. Vol. 13 Núm. 38.
Revista de la Universidad del Zulia, Vol. 13, Núm. 38, Septiembre ª época. Año 13N° 38, 2022. Р. 680–695.
Олексенко Р. І. Вплив комунікацій на ціннісні орієнтири особистості. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2015. Вип. 62. С. 65–73.
Олексенко Р. И. (2013). Философия образования как неотъемлемый фактор экономического развития. Общества. Социосфера. № 3. С. 19–26
Rybalchenko N., Bilohur S., Oleksenko R., Voronkova V., Verkhovod I. (2021). Clasterization tendences of Ukraine’s tourism sphere and way out of the COVID-19 pandemic crisis. Revista de la universidad del zulia. 3ª época. Año 12. № 34. Р. 60–75.
Соціальні, економічні та освітні трансформації в цифрову епоху : монографія (2022 / С. В. Лєонов та ін. ; за заг. ред. д-ра екон. наук С. В. Лєонова, к-ки екон. наук О. А. Криклій. Суми : Сумський державний університет. 2022. 204 с.
Султанова Г. М. Smart-технологии как средство повышения качества образования. URL: https://zkoipk.kz/ru/smartconf2017/1-section/3517-conf.html
Cherep A., Voronkova V., & Cherep O. Humanocracy as a factor of improving human resources management in organizations. Humanities studies : Collection of Scientific Papers / ed. V. Voronkova. Zaporizhzhiа : Publishing house “Helvetica”. 2022. № 10 (87). C. 134–141.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу