ДУХОВНА ПРАКТИКА ЯК СПОСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ ЦІЛІСНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-16-93-04Ключові слова:
духовна практика, тілесність, сутнісні сили людини, цілісність людини, шаманізм, містеріальні практики, предметно-практична діяльністьАнотація
У даній роботі дається аналіз ролі духовної практики як форми вдосконалення особистості; досліджується роль тілесності як важливого фактора реалізації цілісності особистості. Філософія оперує поняттями, думкою, – однією із сутнісних сил людини і тому не має інструментарію для здійснення їх єдності з метою реалізації цілісності особистості. Духовна практика ґрунтується на культивації усього спектру сутнісних сил людини у їх єдності і взаємодії: тілесність, відчуття, почуття, думка, цінності, світоглядні принципи і Абсолют. Трансформація тілесності в духовній практиці є визначальним фактором реалізації цілісності особистості. Представлено теоретичні основи розуміння природи духовності, які ґрунтуються на ідеях філософсько-антропологічної антропології про єдність сутнісних сил людини, сформульваних Максом Шелером; на позиції необхідності включення екзистенційно-феноменологічного і інтерпертативного (філософська герменевтика) виміру буття людини як форми осягнення змісту духовних надбань. Наявність великої кількості публікацій, присвячених окремим аспектам буття людини, породжує потребу в необхідності осягнення сутності людини як цілісної істоти, показати динаміку розгортання її сутнісних сил. Розглядаючи дану динаміку, проаналізовано духовні практики шаманізму, де було вичленувано ядро тілесно-духовного синтезу, розвиток якого у подальшому проявився в духовних практиках періоду упанішад і сутр. На прикладах аналізу упанішад і сутр виявлені ознаки переходу від духовно-практичного осягнення дійсності, коли тілесність в духовній практиці зберігає свою функцію утримання в цілісності усіх сутнісних сил людини, – до поступового надання переваги думки. Показано, що духовно-практичний синтез був замінений логічним синтезом, що призвело до втрати цілісності особистості.
Посилання
Антропокультурні чинники європейського вибору України : монографія НАН України, Ін-т філософії ім. Г. Сковороди. Київ : Наук. думка, 2014. 300 с.
Brichrdaranyakaupanischad. URL: http://vedicheritage.gov.in/flipbook/Brihadaranyaka_Upanishad/#book/
Eliade Mircea. Schanismus und Ekstasetechnik. URL: https://www.gbv.de/dms/weimar/toc/597886342_toc.pdf
Yoga sutra. URL: http://yoga-praxis.de/wp-content/uploads/2015/12/Yoga-Sutra.pdf
Mandukya upanischad. URL: https://www.swami-krishnananda.org/mand/Die. Mandukya.Upanishad.pdf
Новий завіт господа нашого Ісуса Христа. Київ : Українське біблійне товариство, 2001. 313 с.
Nyaya sutra. URL: https://www.penguinrandomhouse.de/leseprobe/Die-Upanischaden/leseprobe_9783442218264.pdf
Осипов А. О. Онтологія духовності : монографія. У 2-х кн. Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2008. Кн. І. 240 с.; Кн. ІІ. 232 с.
Осипов А. О. Ідея співмірності людини і Всесвіту як парадигма філософсько-антропологічного підходу до вивчення феномену духовності. Сімдесят треті економіко-правові дискусії Серія: Соціальні та гуманітарні науки. 2023. С. 88–92.
Осипов А. О. Цілісність природи людини у контексті онтологічного повороту у філософії ХХ століття та тілесно-екзистенційні засади категорій моралі. «Світ наукових досліджень. Випуск 17» : матеріали Міжнародної мультидисциплінарної наукової інтернет-конференції, (м. Тернопіль, Україна – м. Переворськ, Польща, 16–17 березня 2023 р.) / редкол. : О. Патряк та ін. ; ГО «Наукова спільнота»; WSSG w Przeworsku. Тернопіль : ФО-П Шпак В. Б. С. 140–147.
Степаненко І. В. Концептуалізація духовності у контексті постметафізичних імплікацій у філософії свідомості/духу. Практична філософія. № 4. 2011. С. 103–109.
Хамітов Н. В. Самотність у людському бутті. Досвід метаантропології. Київ : «КНТ», 2017. 370 с.
Харченко Л. Духовність як універсальна філософська категорія. Гуманітарний вісник державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди». Філософія. 2015. Вип. 37. С. 149–157.
Chandogya upanischad. https://docplayer.org/99218235-Die-chandogya-upanishad.html
Scheler Max. Die Schtellung des Menschen im Kosmos. URL: https://meiner.de/die-stellung-des-menschen-imkosmos-9955.html
Яременко Н. Сенсорні образи як атрибути моделювання тілесності в «тюремній прозі» В. Борхера. Поетика. Ментальність. Духовність. Кривий Ріг : Криворізький державний педагогічний університет, 2021. Вип. 15. С. 76–88.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу