ВИХОВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ВНЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2023-15-92-13

Ключові слова:

критичне мислення, освіта, системне навчання

Анотація

Для повного розуміння навколишнього середовища і процесів, що в ньому відбуваються, необхідно вміти критично мислити. Важливість розвитку критичного мислення проявляється в тому, що молода людина буде готова цілеспрямовано обирати та застосовувати пізнавальні методи, безпечно досліджувати, послідовно, логічно, критично мислити, аналізувати та вирішувати проблеми, роблячи обґрунтовані висновки (Осипович, 2019). Роботодавці очікують спеціалістів, які після закінчення університетів мають здатність приймати рішення, аналітично мислити, вміють працювати в команді. Досліджень, які розкривають особливості критичного мислення студентів спортивного менеджменту, недостатньо, тому необхідно оцінити можливості розвитку критичного мислення студентів спортивного менеджменту, що дозволяє стверджувати про актуальність даної теми як у теоретичному, так і в практичному плані. аспекти. Наукова проблема: Наскільки методика візуалізації інформації (аргументаційна діаграма) дозволяє розвивати критичне мислення студентів ВНЗ? Об’єктом статті є розвиток критичного мислення студентів ВНЗ. Мета статті – розкрити аспекти виховання критичного мислення студентів ВНЗ, відобразивши досвід, набутий у процесі навчання. Завдання дослідження: 1. Розкрити теоретичне обґрунтування критичного мислення та його розвиток у процесі навчання у ВНЗ. 2. Обговорити можливості розвитку критичного мислення студентів університету, емпіричних рефлексій, припущень. Методи дослідження. Метод теоретичного аналізу вивчає психологічну, андрагогічну та ін. наукову дидактичну літературу, визначаючи та науково обґрунтовуючи поняття та значення критичного мислення, умови, стратегії, методи тощо виховання критичного мислення у процесі навчання в університеті.

Посилання

Afify, M.K. (2019). The Influence of Group Size in the Asynchronous Online Discussions on the Development of Critical Thinking Skills, and on Improving Students’ Performance in Online Discussion Forum. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 14 (5).

Argyris, C. (1990). Inappropriate defenses against the monitoring of organization development practice. The Journal of applied behavioral science. 26 (3). 299–312.

Arinze, N., Mala, J., Klein, M., & Evanovich, J. (2022). Developing social justice outcomes through service learning among sport management students. Sport Management Education Journal, 16 (1), 55–65.

Bagchi, M. (2021). A large scale, knowledge intensive domain development methodology. Ko Knowledge Organization. 48 (1). 8–23.

Bakonis, E., Grinytė, L., Indrašienė, V., Jarienė, R., Penkauskaitė, U., Penkauskienė, D., Rakovas, T. (2014). Kritinio mąstymo ugdymo mokomoji medžiaga mokinių ir jaunimo organizacijų nariams. Vilnius : Šiuolaikinių didaktikų centras. ISBN 978-609-95515-2-4.

Bernard, R.M., Zhang, D., Abrami, P.C., Sicoly, F., Borokhovski, E., & Surkes, M.A. (2008). Exploring the structure of the Watson–Glaser Critical Thinking Appraisal: One scale or many subscales? Thinking Skills and Creativity. 3 (1). 1522.

Bielik, T., & Krüger, D. (2022). Perceived relevance of critical thinking aspects for biology graduate students. Journal of Biological Education. 1–16.

Byers, T., Gormley, K.L., Winand, M., Anagnostopoulos, C., Richard, R., & Digennaro, S. (2022). COVID-19 impacts on sport governance and management: a global, critical realist perspective. Managing Sport and Leisure. 27 (1–2). 99107.

Chusni, M.M., Saputro, S., & Rahardjo, S.B. (2021). Student’s Critical Thinking Skills through Discovery Learning Model Using E-Learning on Environmental Change Subject Matter. European Journal of Educational Research. 10 (3). 11231135.

Creswell, J.W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.

Creswell, J.W., & Poth, C.N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.

Davies, D., & Nyland, J. (2022). Critical thinking for an engaged university. In Curriculum Challenges for Universities: Agenda for Change. Singapore : Springer Nature Singapore. 3–19.

De Schepper, J., & Sotiriadou, P. (2018). A framework for critical reflection in sport management education and graduate employability. Annals of Leisure Research. 21 (2). 227–245.

Din, M. (2020). Evaluating university students’ critical thinking ability as reflected in their critical reading skill: A study at bachelor level in Pakistan. Thinking Skills and Creativity. 35. 100627.

Fountzoulas, G.K., Koutsouba, M.I., & Nikolaki, E. (2019). Critical Thinking and Its Assessment: ALiterature Review with Special Reference in Greece and Cyprus. Journal of Education & Social Policy. 6 (2).

García Franco, A., Ferrara Reyes, L., & Gómez Galindo, A.A. (2022). Culturally relevant science education and critical thinking in indigenous people: bridging the gap between community and school science. In Critical Thinking in Biology and Environmental Education: Facing Challenges in a Post-Truth World Cham: Springer International Publishing. 55–72.

Giri, V., & Paily, M.U. (2020). Effect of scientific argumentation on the development of critical thinking. Science & Education. 29 (3). 673–690.

Huang, W., & Harrie, L. (2020). Towards knowledge-based geovisualisation using Semantic Web technologies: A knowledge representation approach coupling ontologies and rules. International Journal of Digital Earth. 13 (9). 976997.

Yan, L.W. (2022). Critical-Thinking Experiences of Chinese and US College Students: A Comparative Analysis Using Phenomenology. Qualitative.

Indrašienė, V. Jegelevičienė, O. Merfeldaitė, D. Penkauskienė, J. Pivorienė ir A. Railienė. (2018). Kritinio Mąstymo Sampratos Interpretacijos. Socialinis Darbas. 16 (2). 266–278.

Indrašienė, V., Jegelevičienė, V., Merfeldaitė, O., Penkauskienė, D., Pivorienė, J., Railienė, A., Valavičienė, N. (2021).

Kritinio mąstymo ugdymo raiška Lietuvos aukštųjų mokyklų studijų programose. Socialinės gerovės tyrimai / SOCIAL INQUIRY INTO WELL-BEING. 19 (1). 48–67.

Jankauskienė, I. (2014). Atvejo analizės svarba plėtojant užsienio kalbos kompetenciją. Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose. 1 (11). 89–95.

Jones, S., Ališauskienė, S. ir Miltenienė, L. (2008). Learning Processes And Methods In The Context Of Internationalisation. Socialiniai Mokslai. 2 (60).

Lietuvos švietimo koncepcija 1992. (2023). [žiūrėta 2023-03-01] Prieiga internetu: https://tscfm.org/blogs/the-benefits-of-critical-thinking-forstudents/

McMaster, R.B. (2020). Knowledge acquisition for cartographic generalization: experimental methods. In GIS and Generalization CRC Press. 161–179.

Mulder, P. (2018). Ladder of Inference Model. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.com/decision-making/ladder-of-inference/

Osipovič, D. (2019). Pradinių klasių mokinių kritinio mąstymo ugdymas taikant skaitmenines technologijas (Doctoral dissertation), Vilnius: Mykolo Romerio universitetas.

Paplevkinas, K. (2020). Kritinio mąstymo skatinimas pilietinio ugdymo pamokose taikant audio knygas (Doctoral dissertation), Kaunas : VDU Report. 27 (3).

Petrasová, A., Bernátová, R., & Kruszewska, A. (2019). Level of critical thinking in primary education teacher master students. In INTED2019 Proceedings. IATED. 833–840.

Prakapas, R., Čepaitė, V. (2011). Kritinio mąstymo ugdymo galimybės teisinio ugdymo pamokose. Social Inquiry into Well-Being. 10 (2). 181–192.

Rarita, M. (2022). The Relevance of Critical Thinking from the Perspective of Professional Training. Postmodern Openings. 13 (2). 499–513.

Rimienė, V. (2006). Studentų kritinio mąstymo dispozicijų ir įgūdžių kaitos galimybės. Acta Paedagogica Vilnensia. 17. 78–85.

Rombout, F., Schuitema, J.A., & Volman, M.L. L. (2022). Teaching strategies for value-loaded critical thinking in philosophy classroom dialogues. Thinking Skills and Creativity. 43.

Ruževičius, J. (2005). Kokybės vadybos ir žinių vadybos sąsajų tyrimas. Informacijos mokslai, 35, 47–58.

Saulius, T., Valanciene, D., Bilan, S. (2020). Critical thinking in contemporary business education: Philosophical perspectives. Transformations in Business & Economics. 19 (2). 21–37.

Springer, D.L., Stokowski, S., & Zimmer, W. (2022). The coin model of privilege and critical allyship: Confronting social privilege through sport management education. Sport Management Education Journal. 16 (1). 66–74.

Suryadi, D., & Fatimah, S. (2021, March). Investigation of Watson-Glaser critical thinking skills of junior high school students in solving mathematical problems. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1806, No. 1, p. 012090). IOP Publishing.

Tolutienė, G., & Butėnienė, G. (2021). Kritinio mąstymo taikymas konsultanto veikloje. Studijos–verslas–visuomenė: dabartis ir ateities įžvalgos: tarptautinės konferencijos mokslinių straipsnių rinkinys. 6. 168–181.

Toulmin, S.E. (2003). The uses of argument. Cambridge University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-24

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ