ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ НАУКОВОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2023-15-92-11

Ключові слова:

наукова освіта, освітня реформа, Нова українська школа, етика науки, академічна доброчесність, критичне мислення, філософія

Анотація

Актуальність дослідження втілюється у розумінні наукової освіти як критично важливого елемента сучасного глобалізованого світу, де від науково-технологічного прогресу залежить майже всі аспекти людського існування. Засвоєння наукового методу, культивування критичного мислення та аналітичних навичок – ось головні завдання наукової освіти, які направлені на підготовку наступних поколінь до життя в цьому динамічному світі. Наукова освіта має важливу роль у вихованні культури академічної доброчесності, формуванні етичної відповідальності та культивуванні розуміння наукової справедливості серед молодих людей. Мета статті – вивчити і проаналізувати поняття «наукова освіта» в контексті сучасних змін в освітньому процесі, визначити його ключові особливості та розглянути його роль у контексті етики науки і освіти. Методологія дослідження для цієї статті заснована на класичному філософському підході, який включає аналіз, синтез та концептуалізацію феномену наукової освіти та його етичних засад. Здійснено глибокий розбір наявних понять та теорій з метою зрозуміти засадничі компоненти наукової освіти. Цей метод дозволив оцінити та критично проаналізувати існуючі підходи до наукової освіти. Наукова новизна статті полягає в аналізі різних підходів до визначення «наукової освіти», виявляючи їх переваги та недоліки. Авторка також аналізує, як наукова освіта вписується в більший контекст освітньої реформи в Україні, з особливим акцентом на Нову українську школу. У дослідженні розглядається «новий формат» наукової освіти, його ключові особливості та відмінності від традиційних форматів освіти. Особливу увагу авторка приділяє ролі етики в контексті наукової освіти, а також важливості академічної доброчесності в сучасному освітньому просторі. Стаття завершується рядом рекомендацій щодо подальшого впровадження та розвитку наукової освіти в українському освітньому контексті. Окрім того, авторка наголошує на потребі подальших досліджень в цій важливій області, зокрема у контексті використання нових технологій, врахування соціальних і культурних факторів, та оцінки ефективності різних методів наукової освіти. Висновки. Етика науки та освіти відіграє ключову роль у контексті наукової освіти, оскільки вона впливає на стандарти доброчесності, які повинні дотримуватися учні і викладачі, а також на механізми запобігання і вирішення проблем, пов’язаних з порушеннями академічної доброчесності, таких як плагіат, фальсифікація чи фабрикація.

Посилання

Aleksandrova, Yu. (2021). Science education, STEM and STEAM: questioning the issues of terminological interaction.

Education Discourse: collection of scientific papers. Vol. 38 (11–12). 73–84.

Babiichuk, S. (2018). Science education as a pedagogical concept. Youth and Market. No. 2 (157). 60–63.

Boychevska, I., Veremyuk, L. (2019). Ethical dimensions and problems of modernization of education in Ukraine.

Implementation of European standards in Ukrainian educational research. Proceedings of the III International Scientific Conference of the Ukrainian Association of Educational Researchers, June 21, 2019. UADO. 23–25.

Haran, N.S., Fatalchuk, S.D., Smolyar, E.D. (2021). Academic integrity as a universal of modern education and science. Materials of the International Scientific Methodological Conference “University Science and Education: Traditions and Innovations”. 243–245.

Hotsulyak, Y.V., Galchenko, M.S. (2016). Science education in Ukraine: theoretical and legal context. Education and development of a gifted personality. No. 4. 5–11.

Hrynevych, L.M., Morze, N.V., Boyko, M.A. (2020). Science education as a basis for the formation of innovative competence in the conditions of digital transformation of society. Information technologies and learning tools. Vol. 77. No. 3. 1–26.

Milenina, M. (2021). Science education: diachrony and potential in the global dimension. Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives. No. 1. 22–29.

Polikhun, N.I., Slipukhina, I.A., Chernetskyi, I.S. (2018). Science education as an innovation in the education system of Ukraine. Scientific notes Volodymyr Vinnichenko Central Ukrainian State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. No. 168. 186–189.

Bazzul, J. (2016). Ethics and science education: How subjectivity matters. New York : Springer International Publishing. 75 p.

Brown, N. (2023). Research ethics in a changing social sciences landscape. Research Ethics. Vol. 19. No. 2. 157–165.

Burgh, G., Nichols, K. (2011). The Parallels Between Philosophical Inquiry and Scientific Inquiry: Implications for science education. Educational Philosophy and Theory. No. 44 (10). 1045–1059.

Matthews, M.R. (2009). Teaching the Philosophical and Worldview Components of Science. Science & Education. No. 18 (6). 697–728.

Schulz, R.M. (2014). Rethinking science education: Philosophical perspectives. Charlotte, NC : Information Age Publishing. 318 p.

Svyrydenko, D. (2016). Plagiarism challenges at Ukrainian science and education. Studia Warmińskie. Vol. 53. 67–75.

Svyrydenko, D., Terepyshchyi, S. (2020). Media Literacy and Social Responsibility of Educators in the Conditions of Information War: The Problem Statement. Studia Warmińskie. Vol. 57. 75–83.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-24

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ