РЕТРОАРХАЇЗУЮЧІ СИНТЕЗИ В СЦЕНОГРАФІЇ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2023-15-92-01

Ключові слова:

міф, синтез мистецтв, художній образ, сценографія, мистецькій твір

Анотація

Наголошено на актуальності звернення до філософських засад етноремінесценцій та ретроархаїзучих тенденцій стилю модерн в творчості Миколи Реріха, який в Парижі, на сцені Дягілєвських сезонів здійснив синтез мистецтв та літургійного, релігійного світогляду. Мета статті – визначити сценічний синтез мистецтв як симбіоз профетичного, месіаністичного вчинку художників модерну та етнокультурних реконструкцій прадавнього світу. Методологія дослідження презентована компаративним та системним підходами, З філософських методів задіяні трансцендентальний, феноменологічний та діалектичний методи, які дають можливість здійснити філософсько-антропологічний аналіз синтезу мистецтв як динамічної цілісності в контексті можливого, наявного та постнаявного модусів існування художнього твору. Наукова новизна статті. Доведено, що ретроархаїзуючи інтенції стилю модерн є рецидивом романтизму як певного протомодерну, який був орієнтований на мистецтво Сходу, культивацію минувшини та теургізм творчості. Втім, екуменізм не є метою синте́ з Реріха. Багато інтерпретаторів стверджують, що християнство вже не виконує свою роль religare, втратило свої містичні сили, потрібно знайти певний метарелігійний синтез, а синтез індуїзму і християнства, начебто, дасть оновлення. Реріх не має відношення до подібних тверджень. Глибинна орнаментальна синтагматика його творів дає можливість відчути, наскільки динамічно, структурно та індивідуально створюється художній образ. Три складові хореїчного симбіозу – музична, хореографічна і художня – утворюють неповторний синтез, який сприймається як буквально занурення в міф. Висновки. Принципи, які сповідували Микола Реріх, Ігор Стравінський і Вацлав Ніжинський, були подібними. Їх можна охарактеризувати як ретроархаїзуючий кубізм: зрізи, злами форм звучної і зображувальної матерії в усіх контрастних реаліях цієї синтетичної і художньої поеми-драми мистецького твору.

Посилання

Ареф’єва Є.Ю. Поетика як хорея та аретея: синкретизм музики І. Стравінського. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : збірник наукових праць. Вип. 27. Рівне : РДГУ, 2018. С. 106 – 111.

Легенький Ю.Г. Культурология изображения (опыт композиционного синтеза). Киев : ГАЛПУ, 1995. 412 с.

Чепелик В. Український архітектурний модерн. Київ : КНУБА, 2000. 378 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-24

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ