НАДАННЯ ПРІОРИТЕТУ ЦИВІЛЬНОМУ ПРАВУ В СУДОВОМУ ПРОЦЕСІ: ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА В НАЦІОНАЛЬНОМУ ПРАВІ ЛИТВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-14-91-13Ключові слова:
перевезення, коносамент, національний, морськийАнотація
Актуальність теми. Море завжди було дуже важливим для культури, ідентичності, історії та економічного розвитку націй. Море – це і спосіб транспортування товарів, і зв'язок з людьми з інших країн (Sencila, 2008). Литва – морська країна. Море мало велике значення в житті кожної людини з давніх часів, але це був лише початок інтересу до океану, який призвів до правового регулювання судноплавства, рибальства та інших відносин. У формуванні морського права, як і самого законодавства, найбільшу роль відіграло римське право. Навіть римляни розуміли, що море і повітря належать усім і ніколи не можуть стати чиєюсь власністю. Основні проблеми. Литовська Республіка як суб'єкт міжнародного морського права є малодослідженою і дуже широкою темою. Наступні завдання: 1. Проаналізувати повноваження та обов'язки морського перевізника, відповідальність за коносаментом. 2. Виділити найбільш актуальні проблеми правової системи. 3. Змоделювати можливу стратегію підвищення ефективності системи. Метою роботи є дослідження та оцінка чинної правової системи з метою діагностики проблем системи для її прогностичної ефективності. У статті зроблено висновок: Аналіз використання міжнародних та національних правових актів Литви в ситуації з сильним міжнародним акцентом є дуже важливим для побудови сильної правової держави. Новизна полягає в тому, що морське право в Литві мало досліджене, хоча приклади контрактів можна знайти, але мало проаналізованих судових рішень, які висвітлюють фундаментальні відмінності між литовським національним і міжнародним правом. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що воно є однією з небагатьох наукових робіт у галузі міжнародного права, яка ґрунтується на чинних міжнародно-правових актах та нормативно-правових актах Литовської Республіки. Водночас робота присвячена недостатньо дослідженим проблемам, які включають як теоретичну частину, так і аналіз міжнародно- правової практики у сфері контролю в міжнародному морському праві. Найважливішим аспектом є те, що тема, яка розглядається, безпосередньо пов'язана з роботою автора в галузі логістики. Це не тільки теоретична робота, але й практична, що робить цю роботу унікальною. Як результат – проаналізувавши судове рішення та правові акти як міжнародного, так і національного права, було зроблено висновок, що литовський суд віддає перевагу національному законодавству, що не має сенсу в контексті морського права. Використана методологія: аналіз документів, інформаційний аналіз, порівняльний аналіз, логіко-аналітичні методи.
Посилання
Civil Code of the Republic of Lithuania. 2000. Nr. 74-2262.
Civil Procedure Code of the Republic of Lithuania. 2002. Nr. 36-1340.
Constitution of the Republic of Lithuania. 2000. Nr. 74-2262.
United Nations Convention on the Carriage of Goods by Sea Hague Visby rules.
International Convention on the Unification of Certain Legal Norms, with Bills of Lading (Hague Rules) and Signing Protocol. 2003. Nr. 91 (1). 4124.
Vienna Convention on the Law of International Treaties. 2002. Nr. 13-480.
Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo nutarimas dėl papildomos kriminalinės bausmės – turto konfiskavimo 1993 m. gruodžio 13 d.
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo atrankos kolegijos 2020 m. gegužės 19 d. nutartis Nr. eCIK-687/2020.
Klaipėdos Apylinkės Teismo 2019 m. kovo 27 d. nutartis Nr. 2YT-3694-793/2019.
Klaipėdos Apygardos Teismo 2020 m. vasario 06 d. nutartis Nr. E2A-102-613/2020.
Hill, C. (1998). Maritime Law. London: LLP. 1.
Katuoka, S. (1997). Tarptautinė jūrų teisė. Vilnius: Eugrimas. 10, 16.
Senčila, V. (2008). Įvadas. Jūrininkų rengimas Lietuvoje jūreivystės istorijos retrospektyvoje. Klaipėda: KU, 6–7.
Port of Klaipeda. Available online: https://www.portofklaipeda.lt/uosto-pristatymas, [accessed 2022-10-08].
Vileita, A., et al. (2009). Civilinė teisė: bendroji dalis. Vilnius : Justitia.
Derkintytė, R. Jonkus, M. (2009). Tarptautinė laivybos teisė. Vilnius : Registrų centras.
Bills of lading. Available online: https://unctad.org/system/files/official-document/c4isl6rev1_en.pdf [accessed 2022-11-01].
Bill of Lading in Shipping: Importance, Purpose, And Types. Available online: https://www.marineinsight.com/maritime-law/what-is-bill-of-lading-in-shipping/ [accessed 2022-11-01].
The contractual role of bills of lading under international conventions and report. Available online: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/eb022481/full/html?skipTracking=true [accessed 2022-11-01].
Legal issues arising from delivery of goods without a bill of lading: case study of some Asian jurisdictions. Available online: https://hrcak.srce.hr/file/13560 [accessed 2022-11-01].
Bills of lading in the modern shipping environment: Problems and solutions. Available online: https://www.tamimi.com/law-update-articles/bills-of-lading-in-the-modern-shipping-environment-problems-and-solutions/[accessed 2022-11-01].
A new dawn for the e-bill. Available online: https://www.cjclaw.com/site/news/a-new-dawn-for-the-ebill [accessed 2022-11-01].
United Nations commission on international trade law, fourth report of the secretary-general on responsibility of ocean carriers for cargo: bills of lading. Available online: https://uncitral.un.org/sites/uncitral.un.org/files/media-documents/uncitral/en/acn9_wgiii_wp17_vol1-2.pdf [accessed 2022-11-01].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу