АКАДЕМІЧНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ У КОНТЕКСТІ ВІЙНИ В УКРАЇНІ: ОРІЄНТУВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ЛАНДШАФТІ ДЛЯ СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН

Автор(и)

  • Сергій Олександрович Терепищий Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0001-5506-0914

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2023-14-91-12

Ключові слова:

академічна соціальна відповідальність, війна в Україні, філософія освіти, освітній ландшафт, комунікативний підхід, академічний підхід, освіта для соціальних змін

Анотація

У цій статті досліджується розуміння та реалізація академічної соціальної відповідальності викладачами українських університетів у контексті війни, що триває в Україні та її зв’язку з освітнім ландшафтом. Дослідження ґрунтується на перспективах сучасної філософії освіти та аналізує відповіді українських науковців на питання про їхні погляди на академічну соціальну відповідальність. Аналіз показує два основні підходи до академічної соціальної відповідальності викладачів українських університетів: «комунікативний» підхід і «академічний» підхід, обидва з яких сформовані освітнім ландшафтом. Перший передбачає розширення взаємодії зі студентами та колегами за темами, які безпосередньо не стосуються навчальної дисципліни, та поширення інформації про події війни в Україні серед іноземних колег. Останній передбачає отримання нових знань та залучення студентів до занять з метою формування соціальної відповідальності. Для визначення академічної соціальної відповідальності дослідження пропонує два критерії: тип мислення викладача та здатність викладача та університетської спільноти говорити правду про свої недоліки. Ці критерії підкреслюють важливість «раціонального академічного» підходу та чесності у просуванні соціальної відповідальності. У роботі зроблено кілька висновків з позицій філософії освіти. Це підкреслює важливість того, щоб освітяни та університети активно вирішували соціальні проблеми, пов’язані з війною і сприяли позитивним змінам в освітньому середовищі. Крім того, стаття наголошує на необхідності чітких критеріїв визначення соціальної відповідальності та припускає, що необхідний баланс між комунікативним та академічним підходами. Дослідження робить висновок, що академічна соціальна відповідальність є моральним імперативом і професійним обов’язком викладачів і науковців в Україні, особливо в контексті війни. У цій статті підкреслюється критична роль академічних установ у відповіді на соціальні виклики та сприянні позитивним змінам як під час, так і після війни в Україні. Освітній ландшафт відіграє вирішальну роль у формуванні розуміння та реалізації академічної соціальної відповідальності та може створити сприятливе середовище для просування соціальної справедливості та прав людини під час війни та післявоєнної реконструкції.

Посилання

Anand, A. (2019). The case for academic social responsibility. Annals of Neurosciences. 26. №. 3–4. 6–7. https://doi.org/10.1177/0972753119894813

Banik, A., Mitra, A. (2021). Academic Social Responsibility and Quality Assurance in the Developing World: A Framework for Implementation. In: Anand A. (eds) Quality Assurance Implementation in Research Labs. 2021. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-3074-3_11

Bradshaw, G. A., Bekoff, M. (2001). Ecology and social responsibility: the re-embodiment of science. Trends in Ecology & Evolution, Т. 16, №. 8. 460–465.

Shu-Hsiang, Chen, Nasongkhla, Jaitip, Donaldson, Ana. (2015). From vision to action–a strategic planning process model for open educational resources. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 174. Р. 3707–3714.

Dima, A. M., Vasilache, S., Ghinea, V., & Agoston, S. (2013). A model of academic social responsability. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 9 (38). 23–43.

Manabe, Y. C., Shevin, T. Jacob, David, Thomas, Thomas, C. Quinn, Allan, Ronald, Alex, Coutinho, Harriet, Mayanja-Kizza, Concepta, Merry (2009). Resurrecting the Triple Threat: Academic Social Responsibility in the Context of Global Health Research, Clinical Infectious Diseases. 48/10, 15 May, Pages 1420–1422. https://doi.org/10.1086/598199

Oleksiyenko, A., Terepyshchyi S., Gomilko, O., Svyrydenko, D. (2021). What do you mean, you are a refugee in your own country?: Displaced scholars and identities in embattled Ukraine. European Journal of Higher Education. 11 (2). 101–118.

Robertson, D. C. (2009). Corporate social responsibility and different stages of economic development: Singapore, Turkey, and Ethiopia. Journal of Business Ethics. 88. 617–633.

Segal, E. A. (2011). Social empathy: A model built on empathy, contextual understanding, and social responsibility that promotes social justice. Journal of social service research. 37/3. 266–277.

Terepyshchyi, S. (2017). Educational Landscape as a Concept of Philosophy of Education. Studia Warmińskie. 54. 373–383.

Terepyshchyi, S. (2021). In Search of Peacebuilding Strategies for the Global Civilization: from “Education for War” to “Education for Peace”. Philosophy and Cosmology. 27. 153–162.

Terepyshchyi, S., Khomenko G. (2019). Conceptual Model of Reintegration of Ukrainian Displaced Universities: Peacebuilding in Higher Education. Studia Warmińskie. 56. 161–177.

Wilson, S. A. (2015). Corporate social responsibility and power relations: Impediments to community development in post-war Sierra Leone diamond and rutile mining areas. The extractive industries and society. 2/4. 704–713.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-26

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ