СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ АНОМІЇ В СУСПІЛЬСТВІ СПОЖИВАННЯ

Автор(и)

  • Руслана Вадимівна Аташкаде Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-5349-9579

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2023-14-91-02

Ключові слова:

аномія, індивідуальна аномія, соціальна аномія, соціальна ідентичність, реклама, відтік мізків, суспільство споживання

Анотація

Стаття присвячена дослідженню сутності та особливостей прояву аномії в суспільстві споживання.Сьогодні аномія визначається як стан суспільства, за якого окремі сфери суспільного життя, типи суспільних відносин і поведінка людей значною мірою випадають з-під нормативного регулювання суспільством. Необхідні імперативи втрачаються або послаблюються, а значна частина громадян перестає дотримуватись встановлених норм. Внаслідок цього виникає своєрідний нормативний вакуум, що поглинає правові, моральні та інші нормативні основи суспільного життя, індивідуальної та масової свідомості. Встановлено, що основні суперечності в сучасному розумінні феномену аномії зумовлені концептуальними розбіжностями у підходах, на основі яких доцільно проводити системний аналіз глобальних соціальних процесів, пов’язаних з кризовими змінами. Певний еклектизм і фрагментарність наукових досліджень аномії можна пояснити недостатньою затребуваністю самої проблеми для її глибокої філософської рефлексії. Неузгодженість теоретичних підходів дослідників цього феномену зумовлена їхньою приналежністю до різних культурних епох, наукових напрямів, ідеологій тощо. Складне та суспільно значуще явище аномії неможливо осмислити за допомогою якогось одного конкретного підходу, оскільки вона торкається таких складних процесів і фундаментальних, корінних пластів суспільного життя, як змістовні проблеми взаємовідносин суспільства та особистості, масової свідомості, проблеми соціалізації особистості в умовах деструкції соціального простору, форми і методи подолання особистістю аномічного відчуження. Виявлено, що незважаючи на негативні сторони даного феномену, аномія опосередковано сприяє формуванню нової соціальної стабільності суспільства споживання.

Посилання

Арон Р. Етапи розвитку соціологічної думки / пер. з фр. Г. Філіпчука. Київ : Юніверс, 2004. 688 с.

Бачинін В. Антагонізм і аномія. Філософська і соціологічна думка. 1993. № 2. С. 78–84.

Гіденс Е. Нестримний світ: як глобалізація перетворює наше життя / Е. Гіденс [пер. з англ. Н. Поліщук]. Київ : Альтпрес, 2004. 100 с.

Запорожченко О. В. Концепція «одновимірної людини» Герберта Маркузе та критика індустріального суспільства. Актуальні проблеми філософії та соціології : науково-практичний журнал / голов. ред. С. Г. Секундант Національний університет «Одеська юридична академія». Одеса, 2021. Вип. 33. С. 30–36. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i33.1060

Злобiна О., Тихонович В. Особистiсть сьогоднi: адаптацiя до суспiльної нестабiльностi. Київ : IC НАНУ, 1996. 98 с.

Лебон Г. Психологія мас. Київ : Андронум, 2021. 138 с.

Майерс Д. Социальная психология / пер. с англ. СПб. : Питер, 1997. 688 с.

Мертон Р. Социальная структура и аномия. Зарубежная социология XX века : хрестоматия / отв. ред. В. Г. Городяненко. Днепропетровск : Издательство ДНУ, 2001. 336 с.

Мертон Р. Социальная теория и социальная структура / под. ред. В. В.Танчера. Київ : Абрис, 1996. 112 с.

Нікітін A. B. Вплив аномії на нормативну поведінку суспільства. Право України. 2003. № 9. С. 44–48

Сайтарли І. А. Занепад афективної культури у суспільстві споживання. Гілея: науковий вісник : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, УАН ; голов. ред. В. М. Вашкевич. Київ. 2011. Вип. 43. С. 316–324.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-26

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ