КОНКУРЕНЦІЯ В НАУЦІ ТА КУЛЬТУРНО-ГУМАНІСТИЧНІ ЦІННОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2022-11-88-13Ключові слова:
наука, конкуренція, культура, гуманізм, загальнолюдські цінності.Анотація
Всебічно досліджується природа конкуренції в контексті наукового розвитку. Сучасна наука, спільнота дослідників, сфера комерційного застосування наукових здобутків – висококонкурентне середовище. В той же час, наука має залишатися фундаментальною опорою для людяності на подальшого прогресу людства. Отже, надмірна прагматизація та утилітаризм в науці та технологічній сфері мають стримуватися культурними чинниками. В цьому плані надзвичайно актуальності набуває привнесення в наукову сферу цінностей гуманізму, людиноцентризму. Підкреслюється, що конкуренція в науці з одного боку сприяє появі нових відкриттів, підтриманні духу змагальності у досягненні найкращих результатів, а з другого боку – робить науковий процес більш прагматичним та комерціалізованим. Здійснюючи пізнавальну діяльність, суб’єкти науки ведуть боротьбу не тільки за найкращий результат як такий, але й за оволодіння істиною як найбільш адекватною системою знань. Наголошується на значенні гуманістичних спонукальних чинників розвитку науки, що сприятиме утвердженню творчості та незаангажованості у науковій діяльності. Для відтворення зазначених чинників важлива загальносуспільна атмосфера щодо ставлення до науково-дослідної діяльності – утвердження у суспільній думці, державній політиці значущості й поваги до праці науковця. З гуманістичних позицій діяльність науковців має бути спрямована не на створення нової зброї, засобів руйнування природного середовища, а на покращення адаптивних можливостей людини, створення умов для її гармонійного існування з розширеними можливостями у різноманітних вимірах: соціальному, біологічному, технологічному, інформаційно-комунікаційному тощо.
Посилання
Александрова О. С. Конкуренція як принцип суспільного розвитку: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. … канд. філос. наук. Сімферополь, 2004. 11 с.
Боголіб Т. М. Конкуренція університетів: світовий досвід і українські реалії. Вісник Національної академії наук України. 2012. № 10. С. 31–41.
Бургун І. В. Підготовка компетентного випускника як реалізація гуманістичної місії середньої освіти. Народна освіта. 2014. Випуск 3 (24). URL: http://narodnaosvita.kiev.ua
Буяшенко В. Наука сьогодення: від академізму до соціального сервісу. Вісник Академія праці, соціальних відносин і туризму. 2019. № 3. С. 7–12.
Веллингтон П. Стратегии кайдзен для успешных продаж / пер. с англ. под ред. А. Заболотной. СПб. : Питер, 2004. 272 с.
Воронкова Валентина, & Кивлюк Ольга. Людина у освітньому просторі smart-суспільства. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманов, 2017.
Voronkova Valentina, Maksimenyuk Marina, & Nikitenko Vitalina. Humanistic management in the context of phylosofic anthropology: human dimension. Нова парадигма. 2016. Вип. 129. С. 64–76.
Галицька М. М. «Культура» та «освіта»: взаємозумовленість понять. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. Вип. 4. С. 28–33. Дараган Н. Д. Наука и гуманизм. Вестник Таганрогского государственного педагогического института имени А. П. Чехова. 2008. № 2. С. 10–15.
Донникова И. А. Антропологическая сложность как феномен постнеклассического гуманитарного знания. Інтегративна антропологія. 2016. № 2. С. 9–13.
Ільницький Д. О. Глобальна конкуренція в науково-освітньому просторі: інтелектуально-ресурсний вимір: дис. … д-ра економ. наук. Київ, 2016. 512 с.
Людина в есенційних та екзистенційних вимірах / В. Г. Табачковський, А. М. Дондюк, Г. І. Шалашенко та ін. ; НАН України ; Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди. Київ : Наукова думка, 2004. 246 с.
Максимов С. В. Конкуренция и наука. Российское конкурентное право и экономика. 2019. № 2 (18). С. 4–5.
Мельник В. Науково-технічні реалії в гуманістичному вимірі. Соціогуманітарні проблеми людини. 2005. № 1. С. 9–17.
Нікіфорова І. І. Конкурентні відносини у суспільстві як обʼєкт державного регулювання. Державне управління та місцеве самоврядування: зб. наук. пр. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2013. Вип. 4 (19). С. 68–76.
Остропольська З. М. Техногенна культура: антропологічні виміри. Культура України. 2016. Випуск 52. С. 29–36.
Постанова Президії Національної академії наук України від 11 липня 2018 року № 241 «Про підсумки оцінювання діяльності наукових установ НАН України». URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS30360.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 1999. 720 с.
Стасюк Г. Розвиток освіти в «організованому суспільстві»: українські реалії та перспективи. Проблеми гуманітарних наук. Філософія. 2014. Вип. 33. С. 141–150.
Хайруллин Р. Н. Конкуренция научных теорий и научный прогресс. Вестник Башкирского университета. 2011. Т. 16. № 2. С. 501–504.
Шедяков В. Е. Культура как фактор общественных трансформаций. Актуальні проблеми філософії та соціології: Науково-практичний журнал. 2016. Вип. 11. С. 123–127.
Шумка М. Л., & Шандрук І. С. Трансформація гуманістичних ідей в сучасності. Світоглядні та соціокультурні засади формування модерної української нації: щоріч. наук. пр. / відп. за вип. Т. В. Гончарук. Тернопіль : ТНЕУ, 2014. С. 1–25.
Ясниська Н. Деякі аспекти державного управління наукової діяльністю вищих навчальних закладів в умовах реформування галузі. Демократичне врядування. 2016. Вип. 16–17. С. 1–11.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу