ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ ЦИФРОВОЇ ОСВІТИ І ЦИФРОВОЇ ЛЮДИНИ У ДІДЖИТАЛІЗОВАНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2022-10-87-06Ключові слова:
цифрова освіта, діджиталізоване суспільство, цифрова людина, цифрові технології, BIG DATAАнотація
Актуальність теми становлення і розвитку освіти у діджиталізованому суспільстві детермінується інформаційно-комп’ютерними технологіями, програмним забезпеченням та комп’ютерними програмами, які починають проникати в освіту, – в шкільні аудиторії, вищі навчальні заклади, навчально-освітній процес, націлений на формування цифрових компетентносте у цифровому суспільстві. Метою статті є концептуалізація майбутнього розвитку освіти у цифровому суспільстві. Завдання дослідження: 1) проаналізувати модель цифрової освіти, яка змінює правила гри в освітянському процесі; 2) з’ясувати процес формування цифрової людини, яка стає відкритою, мобільною, змістовною, адаптованою; 3) дослідити роль цінностей – великих даних (BIG DATA) у переформатуванні цифрової освіти та цифрової людини; 4) розкрити цифровізацію освіти як потужну тенденцію становлення і розвитку діджиталізованого суспільства. Об’єктом дослідження є становлення і розвиток освіти у діджиталізованому суспільстві. Предметом освіти вплив діджиталізованого суспільства на становлення і розвиток освіти. Методологія дослідження – загальнофілософські методи – аналізу і синтезу, узагальнення, системного і структурно-функціонального аналізу, антропологічного, аксіологічного, феноменологічного, що дозволяють показати становлення і розвиток освіти у діджиталізованому суспільстві. Зроблено висновок, що цифрові (конвергентні) технології пропонують зовсім інші шляхи вирішення проблем якості та кількості. Цифрові технології мають зробити більше для сучасної освіти, її трансформації та модернізації. Сучасний інтелект допоможе вищій школі створити унікальний освітній цифровий простір. Вплив діджиталізації на освіту є і в майбутньому буде ще сильнішою, керованою алгоритмами, штучним інтелектом, цифровими технологіями, що змінюють цей світ. Освіта змінює фізичний і ментальний ландшафт особистості та способи її роботи у цифровому суспільстві. Формування цінностей цифрової освіти і цифрової людини у діджиталізованому суспільстві пов’язане з формуванням цифрової культури, детермінованої великими даними, яка надає освітнім трансформаціям такого прискорення, які змінюють основи бізнесу, торгівлі, публічних послуг, впливаючи на кожен аспект нашого життя.
Посилання
Ажажа М. А., Остенда А., & Лянной М. Впровадження інформаційної освіти як фактор модернізації системи вищої освіти України. Conference Proceedings of the 2 nd International Scientific Online Conference Topical Issues of Society Development in the Turbulence Conditions (May 25, 2021, Bratislava, Slovak Republic). The School of Economics and Management in Public Administration i Bratislava: Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej s, 2021. C. 9–20.
Andriukaitiene Regina, Воронкова Валентина, & Нікітенко Віталіна. Концепт цифрової трансформації електронної освіти у країнах Європейського союзу: європейський досвід / Європейський вектор модернізації економіки в умовах сталого розвитку промислового регіону [текст] : [монографія] / під заг. ред. д.е.н., проф. Метеленко Н.Г. К.: Інтерсервіс, 2021. C. 72–86.
Андрюкайтене Регіна, & Воронкова В.Г. Цифрова трансформація електронної освіти в країнах Європейського Cоюзу. Розвиток сучасної науки та освіти: реалії, проблеми якості, інновації: матер. ІІ Міжнародної наук.-практ. інтернет-конф. (Мелітополь, 25-27 травня 2021 р.) / ред. кол. : В. М. Кюрчев, Н. Л. Сосницька, М. І. Шут та ін. Мелітополь : ТДАТУ, 2021. C. 88–91 https://sites.google.com/tsatu.edu.ua/mvfconf/
Бостром Нік. Суперінтелект. Стратегії і небезпеки розвитку розумних машин / пер з англ. Антон Ящук, Антоніна Ящук. Київ: Наш формат, 2020. 408 с.
Воронкова В. Г. Напрями розвитку штучного інтелекту (ШІ) як умови розвитку когнітивних технологій в умовах діджиталізованого суспільства. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції 26–27 листопада 2020 року / Ред.-упорядник: д. філсоф. н., проф., В. Г. Воронкова. Запоріжжя: ЗНУ, 2020. C. 70–74.
Воронкова В. Г., Олексенко Р.І., & Нікітенко В. О. STEM-освіта як інтелектуальний ресурс та чинник модернізації суспільства в умовах четвертої промислової революції 4.0. Матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні аспекти розвитку STEM-освіти у навчанні природничо-наукових дисциплін» 14-15 травня 2020 року Кропивницький: Льотна академія НАУ, 2020. C. 58–61.
Воронкова В.Г., & Андрюкайтене Регіна. Європейський вектор модернізації цифрової освіти в умовах подолання пандемії COVID-19. Європейський вектор модернізації інженерної та економіко-управлінської освіти в умовах сталого розвитку промислового регіону : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (27-28 травня 2021 року, м. Запоріжжя). Запоріжжя : наук. ред. Н.Г. Метеленко. ЗНУ Інженерний навчально-науковий інститут, 2021. С. 223–226.
Воронкова В.Г., & Нікітенко В.О. Цифрова трансформація Європи «Цифровий компас – 2030» як умова подолання пандемії COVID-19: цифровізація економіки, освіти і медицини. Розвиток сучасної науки та освіти: реалії, проблеми якості, інновації: матер. ІІ Міжнародної наук.-практ. інтернет-конф. (Мелітополь, 25–27 травня 2021 р.) / ред. кол. : В. М. Кюрчев, Н. Л. Сосницька, М. І. Шут та ін. Мелітополь : ТДАТУ, 2021. C. 92–96. https://sites.google.com/tsatu.edu.ua/mvfconf/
Воронкова Валентина, & Андрюкайтене Регіна. Основні цілі, напрями та тенденції переходу до цифрової системи Європейського союзу. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Теоретичні та практичні засади розвитку економіки, обліку, фінансів, менеджменту та права». Запорізький національний університет 23-24 листопада 2021 року. Запоріжжя: ЗНУ, 2021. С. 14–15.
Воронкова В.Г., Бугайчук О.В., & Нікітенко В.О. Філософія креативної економіки як дисципліна і новий науковий напрямок. X наукова конференція «НАУКОВІ ПІДСУМКИ 2021. Київ, 2021. https://entc.com.ua/ru/konferentsia/579-ezhegodnaya-nauchnaya-konferentsiya-nauchnye-itogi
Valentina Voronkova, & Olga Kyvliuk. Philosophical reflection smart-society as a new model of the information society and its impact on the education of the 21st century. Future human image. 2017. Вип. 7. С. 154–162.
Воронкова В. Г., & Тесленко Т.В. Становление и развитие цифровых технологий как фактор реализации четвертой промышленной революции. Журнал Белорусского государс твенного университета. Философия. Психология. 2020. С. 4–11.
Воронкова В., Андрюкайтене Р., & Никитенко В. Влияние цифровизации на изменение ценностных ориентаций в условиях Четвертой промышленной революции. Theory and practice: problems and prospects Scientific articles (Electronic publication). 2020. C. 219–227.
Воронкова В. Г., Олексенко Р.І., & Нікітенко В.О. Формування цифрових компетентностей у процесі викладання дисциплін управлінського циклу. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти. 2020. Т. 24. C. 73–81.
Діамандіс Пітер & Котлер Стівенс. Майбутнє ближче, ніж здається. Як технології змінюють бізнес, промисловість і наше життя / пер. з англ. Дмитро Кожедуб. Київ : Лабораторія, 2021. 320 с.
Діксон Патрік. Майбутнє (майже) всього. Як зміниться світ протягом наступних ста років / пер. з англ. І.Возняка. Харків: Віват, 2021. 432 с.
Кивлюк О. П. Проблеми трансформації змісту та технологій навчання під впливом інформаційної революції. Гілея: науковий вісник: збірник наукових праць. Київ, 2010. Вип.40. С. 314–319.
Кивлюк О. П. Глобалізація та інформатизація освіти в предметному полі філософії освіти. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2014. Вип. 57. С. 192–200.
Кивлюк О. П. Інформатизація та інформаційна цивілізація: соціально-філософський аспект. Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки: науковий вісник: збірник наукових праць. Київ : 2011. Вип. 44. С. 279–285.
Мартін Роберт. Чистий Agile: назад до основ /пер з англ. В.Луненко. Харків: Вид-во «Ранок»: Фабула, 2021. 224 с.
Мічіо Кайку. Фізика майбутнього. Як наука вплине на долю людства і змінить наше повсякденне життя у ХХ1 сторіччі. Львів : Літопис, 2017. 432 с.
Меліхова Т. О., Воронкова В. Г., & Нікітенко В. Формування концепції освіти сталого розвитку та пошуки нового атрактора виходу з кризової ситуації у посткоронавірусну еру. Актуальні проблеми неперервної освіти в інформаційному суспільстві : збірник матеріалів конференції Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. C. 160–162.
Нікітенко В.О. Креативний клас як чинник удосконалення людського капіталу у контексті розвитку смартосвіти. Humanities studies: Collection of Scientific Papers. Zaporizhzhiа: Zaporizhzhia National University, 2021. 7 (84), P. 22-30. http://humstudies.com.ua/article/view/234338/233023
Олексенко Р.І. Афанасьєва Л.В., Музя Є.М., & Колева К. Міжкультурний діалог в контексті єднання України. Українознавчий альманах. 2017. Випуск 21. С. 15–20.
Олексенко Р.І. Людина в умовах інформаційного суспільства як об’єкт соціально-економічної рефлексії / Становлення і розвиток інформаційного суспільства як основи забезпечення конкурентоспроможності України у світі та сталого розвитку суспільства і держави. 2017. С. 59–62.
Олтрейд Дагого. Нове мислення. Від Айнштейна до штучного інтелекту: наука і технології, що змінили світ / пер. з англ. І.Возняка. Харків : Віват, 2021. 368 с.
О’Ніл Кейт. BIG DATA. Зброя математичного знищення. Як великі дані збільшують нерівність і загрожують демократії / пер. з англ. О.Калініної. Київ: Форс Україна, 2020. 336 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу