Концепт «інтелектуалізація планетарного світу» у контексті філософського пізнання
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-07Ключові слова:
смислогенез, людина, мозок, мислення, інтелект, інтелектуальна енергія, інтелектуальна діяльність, інтелектуальна культура, інтелектуалізація, соціальний світАнотація
Постановка проблеми. Незважаючи на досить широкий спектр підходів до вивчення інтелекту людини та її ролі у суспільстві, від сфери науки, освіти, культури і виробництва, не можна не звернути увагу на достатньо вузьке і прагматичне розуміння цього явища. А дослідження явища інтелектуалізації та її наслідки для світової спільноти, взагалі, випадає з поля зору дослідників. Останні дослідження та аналіз публікацій. Увага дослідників гуманітарного профілю, що концентрують свою увагу на освіті і вихованні особистості концентрується на вивченні: 1) інтелекту як психолого-педагогичної категорії; 2) інтелектуальної культури у навчанні і розвитку; 3) закономерностей інтелектуального розвитку особистості; 4) аспекти інтелектуальної діяльності як необхідного компоненту формування інтелектуальної культури; 5) моделюванні інтелектуально-розвивального навчання у системі професійної підготовки. Мета статті – обґрунтування філософського сенсу явища інтелектуалізації планетарного світу. Завдання дослідження: 1) визначити структуру концепту «інтелектуалізації планетарного світу» та проаналізувати сутність його елементів; 2) обгрунтувати смислогенез, як певну геологічну силу, що підтверджує інтенсифікацію інтелектуалізації планетарного життя; 3) зробити припущення про результат інтелектуалізації планетарного світу. Основна частина статті. Сучасна людина охоплена тотальною інтелектуалізацією, яка зачіпає усі сторони її буття і «вписує» її у Всесвіт. «Інтелектуалізація» має різне визначення і повязується із посиленням чи привнесенням інтелектуального початку. Основою для інтелектуалізації є «інтелект» людини, як продуценту інтелектуальної енергії і інтелектуальної дії, який породжується процесами внутрішньої діяльності людини. Визначено, що інтелектуалізація планетарного світу відбувається за рахунок опанування людиною смислогенезу завдяки чому збагачується інтелект пересічної людини і Колективної особистості і відбувається перехід біосфери в ноосферу. Людина та її колективні обєднання, як носії первинного і колективного інтелекту, виявляються головною рушійною силою еволюційного саморозгортання планетарного світу. Таким чином, планетарний світ у ході інтелектуалізації визріває і опиняється на порозі соціальної сингулярності. Висновки дослідження. Доведено, що для дослідження інтелектуалізації планетарного світу необіхдно концентруватися на: смислогенезі; людині, як носії і продуценті інтелектуальної енергії, що видозмінює планетарний світ; зміні зовнішнього середовища, де матеріалізується інтелектуальна енергія людини. Інтелектуалізацію планетарного світу ми розглядаємо як геологічне явище, яке, з одного боку, ґрунтується на природних або атрибутивних властивостях людини, як представника розумної живої природи, а з іншого, ґрунтується на здатності людини породжувати, відтворювати і розвивати соціальний світ завдяки власній інтелектуальній діяльності.
Посилання
Beskova, I.А. (2001). Evolyuciia a soznanie: kognitivno-simvolicheskii analiz. Moskva. 268.
Bekh, Y.V. (2007). Samorozhortannya social`nogo svitu: Monografiia. Kyiv: Vydavnyctvo NPU imeni M.P. Dragomanova. 248.
Bolshoy francuzsko-ruskii I rusko-francuzskii slovar`. 2003. URL: https://dic.academic.ru/ dic.nsf/ fre_rus/38736/intellectualisation (date of the beast: 28.11.2019).
Vernadskii, V. (2003). Biosfera i noosfera. Moskva: Airis-press, 2003. 575 p. Vernadskii, V.I. (2013). Sobranie sochinenii: v 24 t. / pod red. E.M. Galimova. Moskva: Nauka, 2013. Т. 1.: Trudy pervogo perioda nauchnoy deyatel`nosti po biogeohimii pochv, kristallografii, radioaktivnosti (1894-1914). .
Vodop`yanov, V.N. (2017). Formirovanie mirovozzreniya Novogo vremeni. Koncept : nauch.-metod. Elektronnii zhurnal. T. 23. 27-32.
Intellektual`nyje uslugi v informacionnom obschestve: nauchnaya monografiia (2009) / pod obsch. i nauch. red. G.V. Astratovoy i А.А. Kopchenova. Chel`abinsk: CHGAA. 212.
Inrelektualizaciia URL: http://psychologis.com.ua/intellektualizaciya.htm [in Russian].
Sharden, P.T. de. (1965). Fenomen cheloveka. Moskva: Progress. 296.
Tolkovyi slovar` Efremovoi. 2012. URL: https://slovar.cc/rus/efremova-tolk/ 290909.html. [in Russian]. (date of the beast: 28.11.2019).
Enciklopedicheskii slovar`. 2009. URL: https://dic.acade mic.ru/dic.nsf/es/157674 (date of the beast: 28.11.2019).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Chen Qi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу