Феномен мовної ідентичності особистості як предмет соціально-філософської рефлексії

Автор(и)

  • Данило Самойленко Житомирський державний університет імені Івана Франка , Україна http://orcid.org/0000-0003-2316-3200

DOI:

https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-05

Ключові слова:

ідентичність, мова, соціальна ідентичність, соціальний конструктивізм, соціолінгвістика

Анотація

Актуальність теми обумовлюється стрімким експоненційним зростанням імміграції до розвинених країн, виникненням новостворених різноманітних мовних спільнот. Вони суттєво впливають на мовну картину світу особистості, що обумовлює численні дослідження феномену мовної ідентичність особистості та її потенційний вплив на мікроспільноти. Мета нашої наукової розвідки розкрити особливості феномену мовної ідентичності особистості як предмет соціально-філософської рефлексії. Методологічний комплекс соціально-філософського дослідження передбачає встановлення зв'язку між мовою та соціальною ідентичністю особистості у контексті багатогранності та різноманіття її проявів. Тому виникають різні теорії щодо їх пояснення, зокрема соціолінгвістичні, соціокультурні та соціального конструктивізму, які обґрунтовують процес формування мовної ідентичності як двонаправлений, взаємний та інтерактивний процес. Завдання дослідження: 1) з’ясувати сутність феномену мовної ідентичності особистості з позиції соціально-філософської рефлексії; 2) дослідити вплив мультимодального середовища (технологічних і цифрових інструментів комунікації) на формування мовної ідентичності особистості. Наукова новизна: вперше представлено комплексне філософське осмислення мовної ідентичності особистості з позиції соціолінгвістичної, соціокультурної теорій та соціального конструктивізму.

Біографія автора

Данило Самойленко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

Аспірант кафедри філософії та політології

Посилання

Holland, D. (2001). Identity and agency in cultural worlds. Cambridge: Harvard University Press.

Norton, B. (2010). Language and identity. Sociolinguistics and Language Education, 23(3), 349-369.

Edwards, J. (2009). Language and identity: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Stibbe, A. (2015). Ecolinguistics: Language, ecology and the stories we live by. London: Routledge.

Verkuyten, M. (2018). The social psychology of ethnic identity. London: Routledge.

Strauss, A. L. (2017). Mirrors and masks: The search for identity. London: Routledge

David, M. K., & Govindasamy, S. (2017). The construction of national identity and globalization in multilingual Malaysia. In Language policy, culture, and identity in Asian contexts (pp. 55-72). Routledge.

Schreiber, B. R. (2015). “I Am What I Am": Multilingual Identity and Digital Translanguaging. Language Learning & Technology, 19(3), 69-87.

Carranza, A. V. (2017). What is language for sociolinguists? The variationist, ethnographic, and conversation-analytic ontologies of language. Linguistik online, 83(4).

Labov, W. (1972). Sociolinguistic patterns (No. 4). Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press

Moore, E. (2004). Sociolinguistic style: A multidimensional resource for shared identity creation. Canadian Journal of Linguistics/Revue canadienne de linguistique, 49(3-4), 375-396

Jacewicz, E., Fox, R. A., & Wei, L. (2010). Between-speaker and within-speaker variation in speech tempo of American English. The Journal of the Acoustical Society of America, 128(2), 839-850.

Blommaert, J., & Backus, A. (2013). Superdiverse repertoires and the individual. In Multilingualism and multimodality (pp. 11-32). Rotterdam: Sense Publishers.

Kramsch, C. (1998). Language and culture. London: Oxford University Press.

Sterling, P. (2000). Identity in language: An exploration into the social implications of linguistic variation. AGROA Journal, 1(2), 1-17.

Bodomo, A., & Teixeira-E-Silva, R. (2012). Language matters: the role of linguistic identity in the establishment of the lusophone African community in Macau. African Studies, 71(1), 71-90.

Gumperz, J. J. (2009). The speech community. Linguistic Anthropology: A Reader, 1, 66.

Kraljic, T., Brennan, S. E., & Samuel, A. G. (2008). Accommodating variation: dialects, idiolects, and speech processing. Cognition, 107(1), 54-81.

Giles, H., & Powesland, P. F. (1975). Speech style and social evaluation. Oxford, England: Academic Press.

Giles H. (1991) Language: Context and Consequences. Open University Press. 287 p.

Fraser B. (1980) Conversational mitigation. Journal of Pragmatics. 4. pp. 341–350.

Verschueren J. (1987) Pragmatics as a theory of linguistic adaptation. IPrA Working document. pp. 23–37.

Miller, J. M. (2000). Language use, identity, and social interaction: Migrant students in Australia. Research on Language and Social Interaction, 33(1), 69-100.

Ssentongo, J. (2015). Spaces for Pluralism in Ethnically Sensitive Communities in Uganda: The Case of Kibaale District (Doctoral dissertation, University of Humanistic Studies).

Miller, J. (2003). Audible difference: ESL and social identity in schools. Clevedon, UK: Multilingual Matters.

Benwell, B., & Stokoe, E. (2006). Discourse and identity. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Antaki, C., Condor, S., & Levine, M. (1996). Social identities in talk: speakers' own orientations. British Journal of Social Psychology, 35(4), 473-492.

Giles, H., & Powesland, P. (1997). Accommodation theory. In Sociolinguistics (pp. 232-239). Palgrave, London.

Street, R. L., & Giles, H. (1982). Speech accommodation theory: A social cognitive approach to language and speech behavior. Social cognition and communication, 193226.

Dasgupta, N. (2004). Implicit in-group favoritism, outgroup favoritism, and their behavioral manifestations. Social Justice Research, 17(2), 143-169.

Bauman, R. (2000). Language, identity, performance. Pragmatics. Quarterly Publication of the International Pragmatics Association (IPrA), 10(1), 1-5.

Vygotsky, L. S. (1967). Play and its role in the mental development of the child. Soviet psychology, 5(3), 6-18.

Fina, A. D. (2012). Discourse and Identity. In The Encyclopedia of Applied Linguistics.

Kiraly, D. (2014). A social constructivist approach to translator education: Empowerment from theory to practice. London: Routledge.

Riley, P. (2008). Language, culture and identity: An ethnolinguistic perspective. London: Continuum

Allport, G. W. (1961). Pattern and growth in personality. Oxford, England: Holt, Reinhart & Winston.

Bickhard, M. H., & Christopher, J. C. (1994). The influence of early experience on personality development. New Ideas in Psychology, 12, 229-229.

Zajonc, R. B. (1984). On the primacy of affect. American Psychologist, 39 (2), 117-123.

Block, D. (2013). Issues in language and identity research in applied linguistics. Elia: Estudios de lingüística inglesa aplicada, (13), 11-46.

Wetherell, M. (2007). A step too far: Discursive psychology, linguistic ethnography and questions of identity. Journal of Sociolinguistics, 11(5), 661-681.

Norton, B. (2013). Identity and language learning: Extending the conversation. Clevedon, UK: Multilingual Matters.

Darvin, R. (2016). Language and identity in the digital age. In S. Preece (Ed.), Routledge handbook of language and identity. Abingdon, England: Routledge.523–540.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-15

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ