Освітня мобільність: індивідуальний та колективний виміри у філософському контексті
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2021-8-85-08Ключові слова:
мобільність, освітня мобільність, освіта, глобалізація, сучасне суспільство, освітній простір, національна освітня мобільністьАнотація
Актуальність теми обумовлена необхідністю дослідження освітньої мобільності у вимірах сучасного глобалізованого суспільства. Адже освіта пронизує і концентрує навколо себе всі сфери суспільного життя, а також визначає перспективи і основні напрями розвитку людства. Освіту ми розглядаємо як один із важливих чинників мобільності, а мобільність є вагомою характеристикою сучасної освіти і науки. Метою дослідження є філософське осмислення освітньої мобільності як суттєвого фактору професійної успішності, внутрішнього механізму розвитку людини та якісного й ефективного перетворення оточуючого професійного та життєвого середовища. Методологічний комплекс передбачає з’ясування суті та особливостей освітньої мобільності. З цією метою використовувалися вивчення нормативних документів, наукової і довідкової літератури з питань мобільності із подальшим аналізом та синтезом. Завдання дослідження: 1) аналіз основних аспектів освітньої мобільності; 2) дослідження освітньої мобільності як чинника розвитку людини та прогресу суспільства; 3) виявлення основних ризиків та перспектив освітньої мобільності. Враховуючи сучасні реалії та напрацювання науковців, автором зроблено спробу здійснити змістовне філософське дослідження зазначеної теми. Результат дослідження. Освітня мобільність є необхідною складовою, основою для формування та розвитку всіх інших видів мобільності. Взаємодія у глобальному вимірі інформаційного суспільства об’єднує різні види освітньої мобільності та забезпечує використання здобутків інноваційних освітніх проєктів однієї країни в освіті інших. Сьогодні запровадження мобільності відбувається не лише у вищій школі, але й у системі неперервної та загальної середньої освіти. Освітня мобільність сприяє якісному професійному розвитку впродовж усього життя, відкриває можливість для отримання неперервної освіти, постійного поглиблення компетенцій, досягнення цілісності і наступності у навчанні, формуванні актуальних знань, гнучкості, критичності мислення, творчої ініціативи, розвитку високого адаптаційного потенціалу. Мобільність і освіта виступають фундаментальними процесами, які забезпечують неперервний суспільний розвиток.
Посилання
Andrushcheko, V. (2016). Akademichna mobilʹnistʹ v ukrajinsʹkomu prostori vyshchoji osvity: realiyi, vyklyky ta perspektyvy rozvytku. Vyshcha osvita Ukrajiny. №2. 5-11 [in Ukrainian].
Artyushenko, A.O. (2010). Osobystisna mobilʹnistʹ i jiji formuvannja u studentiv ekonomichnoho profilju v protsesi fizychnoho vykhovannja: monohrafija. Cherkasʹkyj instytut bankivsʹkoji spravy universytetu bankivsʹkoji spravy Natsionalʹnoho Banku Ukrajiny. Kyjiv, 40 [in Ukrainian].
Bauman, Z. (2014). Globalizatsiya. Posledstviya dlya cheloveka i obshchestva. [Globalization. Consequences for individuals and society]. Moskva: Izd-vo «Ves' Mir», 264 [in Russian].
Bekh, V.P. (2020). Systema osvity tsyfrovoji doby u dyskursi paradyhmalʹnoho prohnozu. Humanities studies: Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Hol. red. V. H. Voronkova. Zaporizhzhja: Zaporizʹkyj natsionalʹnyj universytet, Vypusk 5 (82). 220 s. [in Ukrainian].
Voronkova, V.P. (2015). Formuvannja informatsijnoho suspilʹstva v Ukrajini: vyklyk chy potreba chasu? Humanitarnyj visnyk ZDIA. №60. 13-24. [in Ukrainian].
Hrishnova, O. (2001). Lyudsʹkyj kapital: formuvannfa v systemi osvity i profesiynoji pidhotovky. Kyjiv: Znannja. KOO, 254 s. [in Ukrainian].
Zaslavskaia, T., Ryvkina, R. (1991). Sotsiologiya ekonomicheskoy zhizni: Ocherki teorii. Novosibirsk: Izd-vo Novosibirskogo gos.un-ta, 442 s. [in Ukrainian].
Kolisnyk, L., Mosʹondz, (2011). M. Problemy mizhnarodnoji akademichnoji mobilʹnosti v ukrajinsʹkykh realijakh. [Problems of international academic mobility in Ukrainian realities]. Visnyk Odesʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Sotsiolohija i politychniykh nauk. Naukovyj zhurnal. Vypusk 10. 270-274 [in Ukrainian].
Kudrjavzev, P. (2014). Osvitni mandrivky vykhovantsiv Kyjivsʹkoyi akademiji za kordon u XVIII st. [Educational travels of students of the Kiev Academy abroad in the XVIII century]. Kyjiv, 294 [in Ukrainian].
Moryleva, E. (2001). Vzaimosvyaz' sotsial'no-professional'noy mobil'nosti s kategoriyami, znachimymi dlya stanovleniya professionalizma budushchego spetsialista. Professional'noye obrazovaniye na starte XXI veka. SPb.: UMTS, 12– 13 [in Russian].
Prokopenko, I. F. (2010). Transformatsija vyshchoji osvity v Ukrajini v konteksti hlobalizatsiynykh protsesiv. Ekonomika: zb. nauk. pr. Kharkiv: KHNPU, Vyp. 10. 5–10 [in Ukrainian].
Prokhorenko, T.H. (2017). Profesijna mobilʹnistʹ jak faktor profesijnoji uspishnosti. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Jurydychna akademija Ukrajiny im. Jaroslava Mudroho». № 4 (35). 167-174 [in Ukrainian].
Svyrydenko, D.B. (2014). Akademichna mobilʹnistʹ: vidpovidʹ na vyklyky hlobalizatsiyi: monohrafiya. Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova, 279 s. [in Ukrainian].
Sergeyeva, YU.I. (2007). Akademicheskaіa mobil'nost' v Yevrope: istoriya i sovremennost': monografiya. Minsk: IVTS Minfina, 168 s. [in Russian].
Sushentseva, L. (2011). Formuvannja profesiynoji mobilʹnosti majbutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u profesijno-tekhnichnykh navchalʹnykh zakladakh: teorija i praktyka: monohrafija. Instytut profesijno-tekhnichnoji osvity NAPN Ukrajiny. Kryvyj Rih: Vydavnychyj dim, 439 s. [in Ukrainian].
Urri, Dzh. Mobil'nosti. M.: Izdatel'skaya i konsaltingovaya gruppa «Praksis», 2012. 576 s. [in Russian].
Tsyhanash, A.V. (2013). Rolʹ akademichnoji mobilʹnosti u profesijnomu rozvytku majbutnikh fakhivtsiv. Problemy suchasnoji psykholohiji. №22. 652 [in Ukrainian].
Cresswell, T. Towards and Politics of Mobility. Environment and Planning D: Society and Space 2010. v. 28, p. 17–31. URL: http://www.academia.edu/538488/Towards_a_Politics_of_Mobility. [in English].
Ryan, S. The Virtual University: The Internet and Resource-based Learning. Psychology Press 2000. 204 p. [in English].
Lachtman, S. A. Racial Inequality and the Economic Payoffs of Higher Education. Oxford: Elsevier. Academic Press, 2010. P.546 [in English].
Sheller, M. Mobility [online] sociopedia.isa. 2011. 12 p. Available from: URL: http://www.sagepub.net/isa/resources/pdf/Mobility.pdf [in English].
The contribution of non-classical learning and teaching forms to the emerging European Higher Education Area (Ghent, 4-5 June 2004). URL: http://www.ehea.info/Uploads/Seminars/ 040605_Report.pdf [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Liudmyla Hvydun
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу