Освітня мобільність: індивідуальний та колективний виміри у філософському контексті

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26661/hst-2021-8-85-08

Ключові слова:

мобільність, освітня мобільність, освіта, глобалізація, сучасне суспільство, освітній простір, національна освітня мобільність

Анотація

Актуальність теми обумовлена необхідністю дослідження освітньої мобільності у вимірах сучасного глобалізованого суспільства. Адже освіта пронизує і концентрує навколо себе всі сфери суспільного життя, а також визначає перспективи і основні напрями розвитку людства. Освіту ми розглядаємо як один із важливих чинників мобільності, а мобільність є вагомою характеристикою сучасної освіти і науки. Метою дослідження є філософське осмислення освітньої мобільності як суттєвого фактору професійної успішності, внутрішнього механізму розвитку людини та якісного й ефективного перетворення оточуючого професійного та життєвого середовища. Методологічний комплекс передбачає з’ясування суті та особливостей освітньої мобільності. З цією метою використовувалися вивчення нормативних документів, наукової і довідкової літератури з питань мобільності із подальшим аналізом та синтезом. Завдання дослідження: 1) аналіз основних аспектів освітньої мобільності; 2) дослідження освітньої мобільності як чинника розвитку людини та прогресу суспільства; 3) виявлення основних ризиків та перспектив освітньої мобільності. Враховуючи сучасні реалії та напрацювання науковців, автором зроблено спробу здійснити змістовне філософське дослідження зазначеної теми. Результат дослідження. Освітня мобільність є необхідною складовою, основою для формування та розвитку всіх інших видів мобільності. Взаємодія у глобальному вимірі інформаційного суспільства об’єднує різні види освітньої мобільності та забезпечує використання здобутків інноваційних освітніх проєктів однієї країни в освіті інших. Сьогодні запровадження мобільності відбувається не лише у вищій школі, але й у системі неперервної та загальної середньої освіти. Освітня мобільність сприяє якісному професійному розвитку впродовж усього життя, відкриває можливість для отримання неперервної освіти, постійного поглиблення компетенцій, досягнення цілісності і наступності у навчанні, формуванні актуальних знань, гнучкості, критичності мислення, творчої ініціативи, розвитку високого адаптаційного потенціалу. Мобільність і освіта виступають фундаментальними процесами, які забезпечують неперервний суспільний розвиток.

Біографія автора

Людмила Тарасівна Швидун, Дніпровська академія неперервної освіти

Старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти

Посилання

Andrushcheko, V. (2016). Akademichna mobilʹnistʹ v ukrajinsʹkomu prostori vyshchoji osvity: realiyi, vyklyky ta perspektyvy rozvytku. Vyshcha osvita Ukrajiny. №2. 5-11 [in Ukrainian].

Artyushenko, A.O. (2010). Osobystisna mobilʹnistʹ i jiji formuvannja u studentiv ekonomichnoho profilju v protsesi fizychnoho vykhovannja: monohrafija. Cherkasʹkyj instytut bankivsʹkoji spravy universytetu bankivsʹkoji spravy Natsionalʹnoho Banku Ukrajiny. Kyjiv, 40 [in Ukrainian].

Bauman, Z. (2014). Globalizatsiya. Posledstviya dlya cheloveka i obshchestva. [Globalization. Consequences for individuals and society]. Moskva: Izd-vo «Ves' Mir», 264 [in Russian].

Bekh, V.P. (2020). Systema osvity tsyfrovoji doby u dyskursi paradyhmalʹnoho prohnozu. Humanities studies: Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Hol. red. V. H. Voronkova. Zaporizhzhja: Zaporizʹkyj natsionalʹnyj universytet, Vypusk 5 (82). 220 s. [in Ukrainian].

Voronkova, V.P. (2015). Formuvannja informatsijnoho suspilʹstva v Ukrajini: vyklyk chy potreba chasu? Humanitarnyj visnyk ZDIA. №60. 13-24. [in Ukrainian].

Hrishnova, O. (2001). Lyudsʹkyj kapital: formuvannfa v systemi osvity i profesiynoji pidhotovky. Kyjiv: Znannja. KOO, 254 s. [in Ukrainian].

Zaslavskaia, T., Ryvkina, R. (1991). Sotsiologiya ekonomicheskoy zhizni: Ocherki teorii. Novosibirsk: Izd-vo Novosibirskogo gos.un-ta, 442 s. [in Ukrainian].

Kolisnyk, L., Mosʹondz, (2011). M. Problemy mizhnarodnoji akademichnoji mobilʹnosti v ukrajinsʹkykh realijakh. [Problems of international academic mobility in Ukrainian realities]. Visnyk Odesʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Sotsiolohija i politychniykh nauk. Naukovyj zhurnal. Vypusk 10. 270-274 [in Ukrainian].

Kudrjavzev, P. (2014). Osvitni mandrivky vykhovantsiv Kyjivsʹkoyi akademiji za kordon u XVIII st. [Educational travels of students of the Kiev Academy abroad in the XVIII century]. Kyjiv, 294 [in Ukrainian].

Moryleva, E. (2001). Vzaimosvyaz' sotsial'no-professional'noy mobil'nosti s kategoriyami, znachimymi dlya stanovleniya professionalizma budushchego spetsialista. Professional'noye obrazovaniye na starte XXI veka. SPb.: UMTS, 12– 13 [in Russian].

Prokopenko, I. F. (2010). Transformatsija vyshchoji osvity v Ukrajini v konteksti hlobalizatsiynykh protsesiv. Ekonomika: zb. nauk. pr. Kharkiv: KHNPU, Vyp. 10. 5–10 [in Ukrainian].

Prokhorenko, T.H. (2017). Profesijna mobilʹnistʹ jak faktor profesijnoji uspishnosti. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Jurydychna akademija Ukrajiny im. Jaroslava Mudroho». № 4 (35). 167-174 [in Ukrainian].

Svyrydenko, D.B. (2014). Akademichna mobilʹnistʹ: vidpovidʹ na vyklyky hlobalizatsiyi: monohrafiya. Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova, 279 s. [in Ukrainian].

Sergeyeva, YU.I. (2007). Akademicheskaіa mobil'nost' v Yevrope: istoriya i sovremennost': monografiya. Minsk: IVTS Minfina, 168 s. [in Russian].

Sushentseva, L. (2011). Formuvannja profesiynoji mobilʹnosti majbutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u profesijno-tekhnichnykh navchalʹnykh zakladakh: teorija i praktyka: monohrafija. Instytut profesijno-tekhnichnoji osvity NAPN Ukrajiny. Kryvyj Rih: Vydavnychyj dim, 439 s. [in Ukrainian].

Urri, Dzh. Mobil'nosti. M.: Izdatel'skaya i konsaltingovaya gruppa «Praksis», 2012. 576 s. [in Russian].

Tsyhanash, A.V. (2013). Rolʹ akademichnoji mobilʹnosti u profesijnomu rozvytku majbutnikh fakhivtsiv. Problemy suchasnoji psykholohiji. №22. 652 [in Ukrainian].

Cresswell, T. Towards and Politics of Mobility. Environment and Planning D: Society and Space 2010. v. 28, p. 17–31. URL: http://www.academia.edu/538488/Towards_a_Politics_of_Mobility. [in English].

Ryan, S. The Virtual University: The Internet and Resource-based Learning. Psychology Press 2000. 204 p. [in English].

Lachtman, S. A. Racial Inequality and the Economic Payoffs of Higher Education. Oxford: Elsevier. Academic Press, 2010. P.546 [in English].

Sheller, M. Mobility [online] sociopedia.isa. 2011. 12 p. Available from: URL: http://www.sagepub.net/isa/resources/pdf/Mobility.pdf [in English].

The contribution of non-classical learning and teaching forms to the emerging European Higher Education Area (Ghent, 4-5 June 2004). URL: http://www.ehea.info/Uploads/Seminars/ 040605_Report.pdf [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-01

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ