ЦІННІСТЬ ТА НОРМАТИВНІСТЬ В КУЛЬТУРНИХ ПІДСТАВАХ СУБ'ЄКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26661/hst-2020-6-83-05

Ключові слова:

суб'єктивність, цінність, нормативність, культура, метод трансцендентного аналізу

Анотація

Актуальність цього дослідження. Аналіз проблеми суб'єктивності в контексті діалектики цінності та нормативності є одним із фундаментальних у сучасному філософському дискурсі. Неокантіанський трансцендентальний метод ефективний у дослідженні різниці суб'єктивності та свідомості як різних способів персоніфікації ідеалів та цінностей культури. Діалектика концепцій плюралістичного емпіричного досвіду та ієрархія значущої діяльності в контексті унікальності суб’єктивності та об’єктивізації свідомості є важливою задачею сучасного гуманітарного дослідження.Мета дослідження - визначити вплив цінності та нормативності на процес становлення суб’єктності. Завданням дослідження є: на прикладі неокантової філософії розкрити твердження про значення цінності як нормативної основи існування, що надає їй характер трансцендентності. Результати дослідження. За визначенням неокантійської філософії природа є тим матеріалом, з якого і в якому культура реалізує трансцендентні значення. Продуктом реалізації гносеологічних запитів, знання як основи суб'єктивності, є втіленням нормативності, узаконеної трансцендентальною природою цінності.Цінність як нормативність через пояснення потенціалу культури організовує хаотичний світ емпіричного даного в ієрархічну структуру простору людськогоіснування. Детермінованазмістом культури, нормативністьє ключем та основою єдності та стабільності суб’єктивності, її самоідентичності та унікальності у загальнолюдському полі культурних цінностей та різноманітності емпіричного досвіду. Культура як горизонт сталих зразків взаємодії між людиною та світом змінює не стільки навколишню дійсність, скільки зміст та специфіку суб'єктивності.І в цьому ключі стає необхідним обґрунтувати визначення суб’єктивності як пам’яті про досвід. Саме в такому тлумаченні теорія і практика, цінність і норма, ідеал і об’єктивність людини гармонізуються в унікальності існування. Практична цінність дослідження: стимулює наукові дискусії про зв'язки між цінністю та нормативністю як суттю підстав суб'єктивності у філософії культури, розширює можливості інтерпретації явищ суб'єктності.

Біографія автора

О. Д. Яценко, Національний педагогічний університет імені Драгоманова

Кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри методології науки та міжнародної освіти

Посилання

Beiser Frederick C., 2009. Normativity in Neo‐Kantianism: Its Rise and Fall. International Journal of Philosophical Studies. 17:1, 9-27, DOI: 10.1080/09672550802610941

Belov Vladimir N., 2016. Hermann Cohen in the History of Russian Neo-Kantianism. Russian Studies in Philosophy. 54:5, 395-407, DOI:0.1080/10611967.2016.1290415

Cerbone, D., 2005. ‘Realism and Truth’. In A Companion to Heidegger, edited by H. L. Dreyfus and M. A. Wrathall. Malden, MA: Blackwell Publishing, 248.

Cohen, H., 2001. Kants begrundung der Ethik. H. Holzhay und H. Wiedebach. — Hildesheim: Georg Olms, 352.

Crowell, S. G., 2001. Husserl, Heidegger, and the Space of Meaning: Paths Toward Transcendental Phenomenology. Evanston: Northwestern University Press, 179.

Dahlstrom, D. O., 2010. ‘The Critique of Pure Reason and Continental Philosophy: Heidegger’s Interpretation of Transcendental Imagination’. In The Cambridge Companion to Kant’s Critique of Pure Reason, edited by P. Guyer. Cambridge: Cambridge University Press, 380–400.

Gartman N., 2002. Etika. SPb: Vladimir Dal',.708. (in Russian)

Gartman N. (2003) K osnovaniyu ontologii. SPb: Nauka, 640. (in Russian)

Heidegger M., 1997. Kant and the Problem of Metaphysics. Translated by R. Taft. Bloomington: Indiana University Press, 144.

Heidegger M., 1962. Being and Time. Translated by J. Macquarrie and E. Robinson. New York: Harper & Row Publishers, 589.

Heidegger M., 1997. Phenomenological Interpretations of Kant’s Critique of Pure Reason. Translated by P. Emad and K. Maly. Bloomington: Indiana University Press, 296.

Hopp W., 2011. Perception and Knowledge: A Phenomenological Account. Cambridge: Cambridge University Press, 260.

Kinkaid J., 2019. Phenomenology, idealism, and the legacy of Kant. British Journal for the History of Philosophy. 27:3, 593-614, DOI: 10.1080/09608788.2018.1526166

Guido K., 2019. The idea of transcendental analysis: Kant, Marburg Neo-Kantianism, and Strawson. British Journal for the History of Philosophy. 27: 2: Kant’s Philosophical Method: Receptions and Transformations. Guest Editor: Gabriele Gava, 293-314, DOI: 10.1080/09608788.2018.1553770

Lüthe R., 1982. The Development of the Concept of Concrete Subjectivity from Kant to Neo-Kantianism, Journal of the British Society for Phenomenology. 13:2, 154-167, DOI: 10.1080/00071773.1982.11007577

Zahavi D., 2017. Husserl's Legacy. Phenomenology, Metaphysics, and Transcendental Philosophy.Oxford : Oxford University Press, 224.

Natorp P., 2004. Plato's Theory of Ideas. An Introduction to Idealism. Oxford, MS. Ashmole, 304.

Pollok, K., 2010. ‘The “Transcendental Method”: On the Reception of the Critique of Pure Reason in Neo-Kantianism’. Cambridge: Cambridge University Press, 346.

Rikkert G., 1995. Yestestvennyye nauki i nauki o kul'ture. Kul'turnyye studii. KHKH vek: antropologiya. M. 69-101.

Stegmüller, W., 1969. Metaphysik, Skepsis, Wissenschaft. Berlin/New York: Springer. 224.

Strauss, D.F.M., 2009. Philosophy: Discipline of the Disciplines. Grand Rapids: Paideia Press. 715.

Strauss, D. F., 2011. Normativity I – The Dialectical Legacy, South African Journal of Philosophy, 2011, 30:2, 207-218, DOI: 10.4314/sajpem.v30i2.67783

Tenenbaum S., 2019. Formalism and constitutivism in Kantian practical philosophy. Philosophical Explorations, 22:2, 163-176, DOI: 10.1080/13869795.2019.1599053

Vindel'band V., 2007. Istoriya i natural'naya istoriya. Prelyudii. M., 2007. р. 137-338.

Vindel'band V., 1995. Favority: Dukh i Istoriya. M., 1995. 58-67.

Vindel'band V., 1995. Filosofiya kul'turi i transtsendental'nyy idealizm. Kul'turologiya. ХХ vek. 63-77.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-23

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ