ЕВОЛЮЦІЯ ІДЕЇ КУЛЬТУРИ В ІСТОРИЧНО-ЧАСОВОМУ КОНТЕКСТІ
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2020-5-82-09Ключові слова:
культура, гуманітарні науки, культурна політика, культурний поворотАнотація
Актуальність даного дослідження пов’язана із зростаючим значенням культурної сфери в контексті державного розвитку та регулювання, а також міжнародних відносин та комунікацій. Проблеми сучасного світу включають економічну та культурну нерівність, збільшення імміграційних процесів, війни на ґрунті культури та релігії, конфлікти модерних і традиційних цінностей на тлі зіткнення цивілізацій, які можуть призвести до серйозних і трагічних наслідків, дестабілізації міжнародного товариства. Сьогодні більшість держав світу проводять культурну політику, яка регулює не тільки культурні індустрії, але також вирішує проблеми, пов'язані з громадянством та культурною ідентичністю, а також із збереженням культурної спадщини та формуванням цінностей. Для розуміння цілей і завдань сучасного світу культури важливим є з’ясування змістовного наповнення поняття культури, що формувалось впродовж століть залежно від світоглядних парадигм конкретно-історичного часу. Метою даної статті є дослідження еволюції ідеї культури в контексті розвитку гуманітарного знання та соціокультурних змін європейської цивілізації, що зумовило появу культурної політики. Завданнями даного дослідження є: проаналізувати концептуальні підходи до розуміння ідеї культури на різних етапах її розвитку від Античності до сьогодення; з’ясувати генетичний зв’язок сучасного багатосмислового поняття культура з розвитком наукового знання та методології його пізнання; зрозуміти зв’язок між популяризацією терміну культура та появою культурної політики. Методологія дослідження побудована на основних філософських та загальнонаукових принципах діалектичного взаємозв’язку, розвитку, системності, історизму. Для вирішення поставленої мети використовуються аналітично-логічний, хронологічний, генетично-історичний методи, за допомогою яких прослідковується розвиток ідеї культури від античності до сьогодення. Завдяки структурно-функціональному та методу компаративістики можливо з’ясувати сутність змін у підходах до вивчення та розуміння явища культури в різні історичні періоди. Результати дослідження показали, що ідея культури є європейським утворенням та пов’язана з соціокультурними змінами та парадигмальними зрушенням європейської цивілізації. Такі цінності Нового часу як антропоцентризм, гуманізм, лібералізм та раціоналізм створили можливість для формування науки, як потужного соціального інституту. Криза наук у ХІХ ст. зумовила розділення наук на природничі та гуманітарні. Гносеологічна орієнтація німецької філософії розробила методологію «наук про культуру» та сприяла виникненню «філософії культури». Поява емпіричних даних нових наук та філософські розвідки створили три відмінні розуміння культури, що поступово поповнювались. Криза культури в ХХ ст. та зростаючий інтерес до проблем культури сприяли виникненню «культурної політики» та рефлексії про культуру як конститутивного елементу економічного та політичногоПосилання
Bubnov YU. A., Radugin A. A. (2014). Transformaciya mirovozrencheskih osnovanij Zapadnoj kul'tury ot Premoderna do Postmoderna. Gumanitarnye issledovaniya v vostochnoj Sibiri i na dal'nem Vostoke. №1. 92-98
Burhanov R.A., Solov'eva N.S. (2014). Metafizicheskie osnovaniya filosofii kul'tury i aksiologii Genriha Rikkerta. Vestnik Nizhnevartovskogo gosudarstvennogo universiteta. 1-11.
Dobrohotov, A. L. (2016). Filosofiya kul'tury. M.: Izd. dom Vysshej shkoly ekonomiki. 557.
Kassen B., Kostiantyna S. (2013). Yevropeiskyi slovnyk filosofii : Leksykon neperekladnostei. Per. z fr. Tom 3. K. : Dukh i litera. 328.
Speshilova E. I. (2013). Cennostnye osnovaniya poznaniya v filosofii Badenskoj shkoly neokantianstva. Vestnik TGPU. 5 (133). 87-91.
Mezhuev V. M. (2006). Ideya kul'tury. Ocherki po filosofii kul'tury. M. : Progress-Tradiciya. 408.
Nikolaieva N. M., Rozhenko I. V. (2018). Pro deiaki pidkhody do vyznachennia poniattia «kultura». Aktualni pytannia linhvistky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly: zbirnyk statei III Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf., Poltava: «Astraia». 207-210.
Hazova YU. V. (2013). Vzaimodejstvie kognitivnyh i social'nyh faktorov razvitiya social'no-gumanitarnyh nauk. M.. 191.
Hajdegger M. (1993). Vremya i bytie: stat'i i vystupleniya (per. s nem.; komm. V.V. Bibihina; seriya “Mysliteli HKH v.). M., Respublika. 41-63.
SHurygina E. N. (2014). Ponyatie «kartiny mira» v lingvokul'turologicheskom osveshchenii. YAroslavskij pedagogicheskij vestnik. №3 (1). 184-187.
Bod, R., Kursell J. (2015). Introduction : The Humanities and the Sciences. Isis, 106(2), 337-340.
Danilov A. (2020). To the technology of civilizational development: updating the cultural code content. Humanities Studies, 3(80). 22-29.
Gijsbers V. (2017). Chapter 3.2: The Age of Reason and the Age of History. Laiden University – Faculty of Humanities. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Q1YEr8ZiZhY&t=1s
Nikitenko V. (2020). Culture and civilization: interaction and relationship in the context of social and philosophical analysis. Humanities studies 3(80). 49-64.
Rickman, H. P. (1979). Wilhelm Dilthey: Pioneer of the human studies. Berkeley: University of California Press. 197.
Williams, R. (1977). Marxism and Literature. (S. Lukes, Ed.). Oxford: Oxford University Press. 218.
Yue M.-B. (2015). Roundtable on “Keyword: Culture”. International Cultural Studies Program. URL: https://podcasts.apple.com/np/podcast/roundtable-on-keyword-culture/id727804091?i=1000341040920
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Bohdan Bilobrovets
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу