АНАЛІЗ ПРОЦЕСУ ІНТЕГРАЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ І ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ ЯК ЗАПОРУКИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ У ФАХІВЦІВ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Karina Belokon
  • Olena Troitska
  • Yevheniia Manidina
  • Elena Matukhno

DOI:

https://doi.org/10.26661/hst-2020-5-82-07

Ключові слова:

інтеграція, екологічна і технічна освіта, екологічний світогляд, екологічна компетентність

Анотація

Актуальність проведеного аналізу у тому, що глобальна екологічна криза, в умовах якої існує людство, є наслідком впливу багатьох факторів і насамперед егоцентричного, споживацького відношення до навколишнього природного середовища. Виробництво матеріальних благ зумовило широке впровадження нових технологій, які паралельно з позитивними результатами спричинили значне негативне антропогенне навантаження на природу і надкритичну експлуатацію людиною природних багатств. Але є ще одна дуже вагома причина екологічної кризи – це недостатній рівень екологічної освіти і виховання, загалом екологічної свідомості переважної більшості мешканців нашої планети. Зважаючи на це, підготовка фахівців із відповідним рівнем екологічних знань, екологічної свідомості та світогляду на основі нових критеріїв оцінки взаємовідносин людського суспільства й природи має стати одним з найпотужніших важелів у розв’язанні надзвичайно гострих екологічних і соціально-економічних проблем сучасної України. Мета статті – проаналізувати засади процесу інтеграції екологічної і технічної освіти з обов’язковим врахуванням екологічної складової освіти майбутніх фахівців інженерно-технічних спеціальностей, для формування у них екологічного світогляду. Методологія – використання аналітичного методу досліджень, як способу теоретичного засвоєння дійсності та побудови практичної діяльності. Результат. У результаті проведеного аналізу розглянуті екологічні проблеми України, як передумови необхідності формування екологічного світогляду у майбутніх фахівців. Запропоновані можливі підходи до інтеграції екологічної та технічної освіти, як основи формування екологічного світогляду у інженерно-технічних фахівців. Проаналізовані засади екологізації технічної освіти і формування екологічної компетентності молодого спеціаліста

Посилання

KontseptualnI osnovi formuvannya ekologIchnogo mislennya ta zdIbnostey lyudini buduvati garmoniyni vidnosini z prirodoyu : kolektivna monografiya (2000) / red. M.I. Drobnohod, F.V. Volvach, S.I. Ivanenko. Kiiv : MAUP. 76.

Sulatskova, O. F. (2009). Ekologichna sistema osviti i vihovannya yak efektivniy shlyah formuvannya ekologichnoyi kulturi. Naukoviy visnik Volinskogo natsionalnogo universitetu Im. Lesi Ukrayinki : Filosofski nauki. № 19. 37–40.

TeorIya i metodika vihovannya : formuvannya ekologichnoyi kulturi molodshih shkolyariv : navch.-metodich. posibnik (2013) / N.O. Matveeva. Ivano-FrankIvsk. 147.

Belokon, K. V.(2015). Povyishenie ekologicheskoy bezopasnosti predpriyatiy elektrodnogo proizvodstva putyom kataliticheskogo obezvrezhivaniya gazovyih vyibrosov. Vestnik Harkovskogo natsionalnogo avtomobilno-dorozhnogo universiteta. 2015. Vyip. 70. 42-49.

Belokon, K. V., Manidina. E. A., Kuranova, Ya. O. (2018). Doslidzhennya vplivu vikidiv metalurgiynih pidpriemstv na zabrudnennya atmosfernogo povitrya m. Zaporizhzhya. MetalurgIya. Vip. 1 (39). 136-140.

Belokon, K. V., Mihaylutsa, O. M., Zanuda, T. O., Taraban, E. V. (2019). Prognozuvannya rozsiyuvannya v atmosfernomu povitri vikidiv promislovih pidpriemstv, scho mistyat oksid vugletsyu i vuglevodnI. Zbirnik naukovih prats Dniprovskogo derzhavnogo tehnichnogo universitetu (tehnichnI nauki). № 2 (35). 104-109.

Matukhno, E., Belokon, K., Shatokha, V., Baranova, T. (2019). Ecological aspects of sustainable development of metallurgical complex in Ukraine. Procedia Environmental Science, Engineering and Management. Vol. 6. № 4. 671-680.

Shatokha V., Matukhno E., Belokon K., Shmatkov G. (2020). Potential Means to Reduce CO2 Emissions of Iron and Steel Industry in Ukraine Using Best Available Technologies. Journal of Sustainable Metallurgy. № 6. 451–462.

Belokon, K.V., Kuranova, Ya.O. (2018). Analiz ta otsinka riziku dlya zdorov’ya naselennya mista ZaporIzhzhya vid zabrudnennya atmosfernogo povitrya vikidami promislovih pidpriemstv. 5-y Mizhnarodniy kongres «Zahist navkolishnogo seredovischa. Energooschadnlst. Zbalansovane prirodokoristuvannya»: zb. Materialiv, 26–29 veresnya 2018 r. LvIv: LvIvska polItehnIka.38.

Belokon, K.V. (2015). Otsinka riziku dlya zdorov’ya naselennya vid zabrudnennya atmosfernogo povitrya mista Zaporizhzhya vikidami avtotransportu. Zbirnik naukovih prats Dniprodzerzhinskogo derzhavnogo tehnichnogo universitetu (tehnichni nauki). Vip. 2(27). 200-205.

Belokon, K. V., Yaskevich, Ya. O. (2017). Analiz ekologichnoyi bezpeki vikidiv, scho mistyat oksid vugletsyu i vuglevodnI, promislovih pidpriemstv Zaporizkogo regionu. Eko Forum – 2017: zb. tez dop. i spetsializovanogo mizhnarodnogo Zaporizkogo ekologichnogo forumu, 30 travnya – 1 chervnya 2017 r. Zaporizhzhya: Zaporizka torgovo-promislova palata. 6-8.

Bobylev, V. P., Matukhno, O. V., Turishchev, V. V., Belokon, K. V.(2014). Methodical approach for selection of design parameters of electrodialisys diaphragmless apparatus for regeneration of electrolytecontaining solution. Metallurgical and Mining Industry. Vol. 5. Issue 2. 77-80.

Shmaley, S. V. (1999). Ekologichna osobistIst : monografiya. Kiiv : Biblioteka ofitsiynih dokumentIv. 232.

Troyitska, O. O., Belokon, K. V., Manidina E. A. (2019) Dosvid formuvannya profesiynih kompetentsIy «ekologiv» za dopomogoyu perspektivnih ekologichnih doslidzhen. Materiali II Vseukrayinskoyi naukovo-praktichnoyi konferentsiyi (m. Kropivnitskiy, 21 bereznya 2019 r.), TsDPU. 334. 4-5.

Troyitska, O. O., Berenda, N. V., Tkalich, I. O. (2020). Integratsiya ekologichnoyi ta tehnichnoy osviti – zaporuka ekologichno zbalansovanogo rozvitku nashoyi derzhavi. Tezi dopovidi I Mizhnarodnoyi naukovo-praktichnoyi Internet-konferentsiyi «Integratsiya osviti, nauki ta biznesu v suchasnomu seredovischi : zimovi disputi» (6-7 lyutogo 2020 r.). Dnipro. 339-342.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ