ЧОМУ ПОСТСТРУКТУРАЛІСТСЬКОМУ СПРОСТУВАННЮ ПСИХОАНАЛІЗУ НЕ СЛІД ДОВІРЯТИ?

Автор(и)

  • Inna Sajtarly
  • Iryna Utiuzh

DOI:

https://doi.org/10.26661/hst-2020-5-82-06

Ключові слова:

Едипів комплекс, психоаналіз, шизоаналіз, несвідоме, постмодернізм, лібідінальна економіка

Анотація

В статті ми розглядаємо найбільш складну проблему сучасних соціальних досліджень, а саме проблему трансформації сімейних інститутів, а також суттєві зміни у ставленні цінності міжособистісної прихильності, що, на наше глибоке переконання, пов'язане, в першу чергу, з соціально-економічними перетвореннями, що відбуваються в сучасних цивілізаціях. Актуальність дослідження обумовлена недостатньою увагою до вивчення тих філософських досліджень, які є фундаментальними для розуміння постмодерністського суспільства і заклали основу для розвитку всієї соціальної критичної теорії як центральної парадигми в сучасній філософії. Метою статті є аналіз методологічного зв'язку між психоаналізом та постструктуралістським підходом, а саме між структуруванням несвідомого в «ортодоксальному психоаналізі» і «шизоаналізі», з метою підкреслити залежність динаміки філософських стратегій від загальної динаміки соціокультурних трансформацій, особливо ментальних трансформацій, що відбуваються в свідомості людини постмодерну. Методологія дослідження ґрунтується на описовому і порівняльному аналізі з посиланнями на фундаментальні метафізичні трактати в рамках розвитку сучасної філософської традиції. Новизна даної статті полягає у виявленні кореляцій між психоаналізом та шизоаналізом з точки зору подібності в їх обґрунтуванн відносної природи афективних цінностей. В результаті ми прийшли до висновку, що розглянута філософська теорія «конструювання ментальних структур» обумовлена принципами соціокультурного детермінізму, але застосовуючи той же психоаналітичний підхід до постмодерністського мислення, можна побачити його залежність від особистого досвіду автора, від його «маленького брудного секрету»

Посилання

Baudrillard Jean “The consumer society”. – English translation copyright, Sage Publications 1998, Introduction George Ritzer 1998, Published in association with Theory, Culture & Society, Nottingham Trent University

Deleuze, G. Guattari, F. (1983). Anti-Oedipus. Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis, University of Minnesota Press.

Freud, S. (1919). Totem and Taboo. Resemblances Between the Psychic Lives of Savages and Neurotics. New York University; London : GEORGE ROUTLEDGE & SONS, LIMITED. Retrieved from http://www.gutenberg.org/ebooks/41214

Reich Wilhelm “The mass Psychology of Fascism”/ https://archive.org/details/wilhelm-reich-the-mass-psychology-of-fascism/page/n195/mode/2up

Sajtarly I. A. (2018). few notes on fundamental approaches in the postmodern theories of culture. Культурологія. Українські культурологічні студії, 1 (2). КНУ ім. Тараса Шевченка. 45-48

Jameson F. Postmodernism (1990). Or, the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham : Duke Univ. Press. 438.

Jameson F. (1998). The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern 1983- 1998. London ; New York : Verso. 206.

Freyd Z. (1989). Psihopatologiya obyidennoy zhizni // Psihologiya bessoznatelnogo. M. : Prosveschenie. 202-309

Lakan Zh. (2002). Obrazovaniya bessoznatelnogo. (Seminaryi : Kniga V (1957/1958). M. : Gnozis. 608.

Lakan Zh. (2006). Etika psihoanaliza.(Ceminaryi: Kniga VII (1959-60)). M. : Gnozis, Logos. 416.

Batler Dzh. (2002). Psihika vlasti: teorii sub'ektsii. Harkov : HTsGI; SPb. : Aleteya. 2002.168 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ