ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ДОБРОЧЕСНОСТІ ЯК СКЛАДОВА ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • МАЙЯ ТРИНЯК Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0003-4981-8535
  • СВІТЛАНА РУДЕНКО Відокремлений структурний підрозділ «Харківський торговельно- економічний фаховий коледж Державного торговельно-економіч- ного університету», Україна https://orcid.org/0000-0001-9317-9705

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-26

Ключові слова:

освіта, доброчесність, дизайн, культура доброчесності, життєтворчість, цінності, людина, дизайнер, соціокультурний

Анотація

Стаття пропонує філософсько-освітнє обґрунтування культури доброчесності як важливої складової дизайнерської освіти й розглядає дизайн ХХІ століття як життєтворчу практику, що формує сценарії повсякдення, моделі взаємодії, норми та інститути – від матеріальних артефактів і сервісів до організаційних структур та цифрових інтерфейсів. Метою дослідження є філософсько-освітнє осмислення культури доброчесності як ядра життєтворчої підготовки сучасного дизайнера, а також виявлення етичних, методологічних і соціально-інституційних аспектів, що визначають характер відповідального проєктування в умовах екологічних, соціальних та інформаційних викликів. Показано, що цей потенціал розгортається в полі екологічної, соціальної та інформаційної криз, де локально “ефективні” рішення ініціюють накопичувальне виснаження ресурсів і технологічні залежності, а створення нових технологій ускладнюється непередбачуваністю їхнього соціального “життєвого циклу” та багаторівневою взаємодією акторів. Отже, поряд з інструментальними компетенціями необхідна практична мудрість та етична рефлексія довгострокових наслідків. У фокусі статті філософсько-освітня рамка формування доброчесності: етика чеснот Арістотеля, набуття стійких настанов через дію й вибір “міри”; розуміння дизайну як практики з її “внутрішніми благами”, що потребують захисту від домінування зовнішніх впливів (А. Макінтайр). Аргументовано, що культура доброчесності повинна бути ядром філософсько-освітньої рамки підготовки дизайнерів. Вона мислиться як поєднання внутрішніх чеснот характеру з організованою практикою навчання, студійним повторенням і публічною аргументацією рішень, формуванням стійких настанов через дію і підтриманням внутрішніх благ практики всупереч тиску зовнішніх впливів. Зроблено висновок: культура доброчесності, інтегрована у навчальні практики, є необхідною умовою відповідального формування справедливих і стійких форм спільного життя. Дизайнерська освіта має бути не лише шкалою компетентностей, а середовищем формування характеру, навчанням практичної мудрості, здатності бачити системні наслідки та працювати з цінностями зацікавлених сторін.

Посилання

Арістотель. Нікомахова етика. Пер. з давньогр. В. Ставнюка. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://am.history.univ.kiev.ua/Nikomakhova_etyka.pdf

Buchanan R. Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues. 1992. Vol. 8, No. 2. P. 5–21. https://doi.org/10.1162/desi.1992.8.2.5

Friedman B., Hendry D. G. Value Sensitive Design: Shaping Technology with Moral Imagination. Cambridge, MA; London: The MIT Press, 2019. 256 p. ISBN 978-0262039536.

Fry T. Defuturing: A New Design Philosophy. London; New York: Bloomsbury Visual Arts, 2020. ISBN 978-1- 3500-8957-0 (HB); 978-1-3500-8953-2 (PB); 978-1-3500-8954-9 (eBook). с. 20–21

Гейзінга Й. Homo Ludens. Пер. з англ. О. Мокровольського. Київ: Видавництво «Основи», 1994, ст. 238-239

Макінтайр А. Після чесноти: дослідження з теорії моралі. Київ: Дух і Літера, 2002, ст. 262

Норман Дональд А. Дизайн для кращого світу: значущий, стійкий, орієнтований на людство. Пер. з англ. К. Жуковської, Т. Турчин. Київ: ArtHuss, 2024. 376 с. ISBN 978-617-8025-66-3, ст. 10-11

Панченко Л., Радіонова Н. Доброчесність у практиках освітньої життєтворчості. Філософія освіти / Philosophy of Education. 2025. Т. 31, № 1. DOI: 10.31874/2309-1606-2025-31-1-9, ст. 155-165

Sennett R. The Craftsman. London: Allen Lane (Penguin Books), 2008. ISBN 978-0-14-191941-6.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ