ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ДОБРОЧЕСНОСТІ ЯК СКЛАДОВА ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-26Ключові слова:
освіта, доброчесність, дизайн, культура доброчесності, життєтворчість, цінності, людина, дизайнер, соціокультурнийАнотація
Стаття пропонує філософсько-освітнє обґрунтування культури доброчесності як важливої складової дизайнерської освіти й розглядає дизайн ХХІ століття як життєтворчу практику, що формує сценарії повсякдення, моделі взаємодії, норми та інститути – від матеріальних артефактів і сервісів до організаційних структур та цифрових інтерфейсів. Метою дослідження є філософсько-освітнє осмислення культури доброчесності як ядра життєтворчої підготовки сучасного дизайнера, а також виявлення етичних, методологічних і соціально-інституційних аспектів, що визначають характер відповідального проєктування в умовах екологічних, соціальних та інформаційних викликів. Показано, що цей потенціал розгортається в полі екологічної, соціальної та інформаційної криз, де локально “ефективні” рішення ініціюють накопичувальне виснаження ресурсів і технологічні залежності, а створення нових технологій ускладнюється непередбачуваністю їхнього соціального “життєвого циклу” та багаторівневою взаємодією акторів. Отже, поряд з інструментальними компетенціями необхідна практична мудрість та етична рефлексія довгострокових наслідків. У фокусі статті філософсько-освітня рамка формування доброчесності: етика чеснот Арістотеля, набуття стійких настанов через дію й вибір “міри”; розуміння дизайну як практики з її “внутрішніми благами”, що потребують захисту від домінування зовнішніх впливів (А. Макінтайр). Аргументовано, що культура доброчесності повинна бути ядром філософсько-освітньої рамки підготовки дизайнерів. Вона мислиться як поєднання внутрішніх чеснот характеру з організованою практикою навчання, студійним повторенням і публічною аргументацією рішень, формуванням стійких настанов через дію і підтриманням внутрішніх благ практики всупереч тиску зовнішніх впливів. Зроблено висновок: культура доброчесності, інтегрована у навчальні практики, є необхідною умовою відповідального формування справедливих і стійких форм спільного життя. Дизайнерська освіта має бути не лише шкалою компетентностей, а середовищем формування характеру, навчанням практичної мудрості, здатності бачити системні наслідки та працювати з цінностями зацікавлених сторін.
Посилання
Арістотель. Нікомахова етика. Пер. з давньогр. В. Ставнюка. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://am.history.univ.kiev.ua/Nikomakhova_etyka.pdf
Buchanan R. Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues. 1992. Vol. 8, No. 2. P. 5–21. https://doi.org/10.1162/desi.1992.8.2.5
Friedman B., Hendry D. G. Value Sensitive Design: Shaping Technology with Moral Imagination. Cambridge, MA; London: The MIT Press, 2019. 256 p. ISBN 978-0262039536.
Fry T. Defuturing: A New Design Philosophy. London; New York: Bloomsbury Visual Arts, 2020. ISBN 978-1- 3500-8957-0 (HB); 978-1-3500-8953-2 (PB); 978-1-3500-8954-9 (eBook). с. 20–21
Гейзінга Й. Homo Ludens. Пер. з англ. О. Мокровольського. Київ: Видавництво «Основи», 1994, ст. 238-239
Макінтайр А. Після чесноти: дослідження з теорії моралі. Київ: Дух і Літера, 2002, ст. 262
Норман Дональд А. Дизайн для кращого світу: значущий, стійкий, орієнтований на людство. Пер. з англ. К. Жуковської, Т. Турчин. Київ: ArtHuss, 2024. 376 с. ISBN 978-617-8025-66-3, ст. 10-11
Панченко Л., Радіонова Н. Доброчесність у практиках освітньої життєтворчості. Філософія освіти / Philosophy of Education. 2025. Т. 31, № 1. DOI: 10.31874/2309-1606-2025-31-1-9, ст. 155-165
Sennett R. The Craftsman. London: Allen Lane (Penguin Books), 2008. ISBN 978-0-14-191941-6.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу