ВІД ТЕХНОКРАТИЗМУ ДО ЦИФРОВОГО ГУМАНІЗМУ: ЦІННОСТІ IT-ОСВІТИ В УКРАЇНІ В ОСВІТНЬОМУ ЛАНДШАФТІ МЕРЕЖЕВОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-25Ключові слова:
ІТ-освіта; цифровий гуманізм; мережеве суспільство; етика ШІ; навчальна аналітика; приватність даних; пояснюваність; інклюзія; академічна доброчесність; освітній ландшафт; університетське врядуванняАнотація
Стаття концептуалізує перехід від технократизму до цифрового гуманізму в ІТ-освіті України, пропонуючи операційну Рамку з шести засадничих принципів (людська гідність; справедливість/інклюзія; автономія/агентність; прозорість/пояснюваність; приватність/безпека даних; суспільна відповідальність) і відповідним інструментарієм впровадження. Дослідження спирається на поєднання концептуально-аналітичного та порівняльного підходів (філософська герменевтика й аксіологічний аналіз), критичний аналіз дискурсу (курикулуми, політики даних, кодекси етики, регламенти навчальної аналітики), а також елементи design-based research для побудови й валідації «рамки цифрового гуманізму» (конструктивне вирівнювання цілей-методів-оцінювання, сценарне моделювання, експертна валідація) з подальшою операціоналізацією через індикатори й рубрики оцінювання.Теоретичну основу становлять філософсько-аксіологічний аналіз, критичний аналіз дискурсу університетських політик і курикулумів, а також елементи design-based research (конструктивне вирівнювання «цілі – методи–оцінювання», сценарне моделювання, експертна валідація). На цій підставі розроблено: (1) модульну Рамку для інтеграції у навчальні плани ІТ-спеціальностей; (2) «драбину зрілості» політик даних і навчальної аналітики (від комплаєнсу до гуманістичної оптимізації з правом на відмову, студентськими радами даних та імпакт-асесментом); (3) типові навчальні сценарії («Етичний code-review», «Соціотехнічний дизайн-спринт», «Пояснювані моделі в дії») з рубриками оцінювання; (4) індикаторну систему з шістьма показниками (агентність, інклюзія, прозорість, приватність, доброчесність, суспільний вплив) і прикладами доказів. Порівняльний аналіз з актуальними міжнародними дослідженнями засвідчив узгодженість Рамки з глобальними нормами етики ШІ й водночас її унікальну контекстуальність для українських освітніх ландшафтів (війна, переміщення, багатомовність, довіра). Практична цінність полягає у готових до використання шаблонах політик і рубриках, що переводять загальні цінності у керовані навчальні практики та метрики. Обмеження пов’язані з ресурсною асиметрією та кадровими прогалинами; перспективи – у розширеній польовій валідації Рамки на різних типах ЗВО, створенні національного репозиторію кейсів і розробці цифрових інструментів моніторингу ціннісних індикаторів. Запропонований підхід слугує дорожньою картою для оновлення ІТ-освіти у мережевому суспільстві, де технології підсилюють суб’єктність, взаєморозуміння і публічне благо.
Посилання
Андрущенко В.П. Просвітницька одіссея розуму. Київ : Знання України. 2025. 524 с.
Андрущенко Т.І., Андрущенко Т.В., Ващенко К. Фiлософiя культури як системна парадигма сучасної освiти. Міждисциплінарні дослідження складних систем, № 22 (2023), С. 77–86.
Воронкова В.Г., Каганов Ю.О., Метеленко Н.Г. Формування цінностей цифрового суспільства і цифрової людини в умовах глобалізації та INDUSTRY 4.0. Humanities studies. 2022. Випуск 11 (88). С. 16-25.
Д’юї Д. Демократія і освіта; пер. М. Олійник, І. Босак, Г. Пехник. Львів: Літопис, 2003. 294 с.
Кастельс М. Інтернет-галактика. Міркування щодо Інтернету, бізнесу і суспільства. Пер. з англ. К. : Ваклер, 2007, 304 с.
Кравченко Т.О. Аксіологічний аспект інформаційно-мережевої парадигми. Філософія науки: традиції та інновації, 2014, № 1 (9), С. 53-63.
Терепищий С. О. Сучасні освітні ландшафти. К.: «Фенікс», 2016, 309 с.
An Q., Yang J., Xu X., Zhang Y., Zhang H. Decoding AI ethics from Users’ lens in education: A systematic review. Heliyon, 10(20) (2024), e39357, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e39357.
Butson R., MacCallum K. AI and its implications for research in higher education. Studies in Higher Education, 49, 2024, https://doi.org/10.1080/07294360.2023.2280200.
Crompton H., Burke D. Artificial Intelligence in Higher Education: The State of the Field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20, 2023, Article 22, https://doi.org/10.1186/s41239-023-00392-8.
Holmes W., Porayska-Pomsta K., Holstein K. Ethics of AI in Education: Towards a Community-Wide Framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 32 (2022), 1–23, https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1.
Kamali J., Alpat M. F., Bozkurt A. AI ethics as a complex and multifaceted challenge: Decoding educators’ AI ethics alignment through the lens of activity theory. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21 (2024), 62, https://doi.org/10.1186/s41239-024-00496-9.
Ladjal D., Alrayes A., Alghamdi H., et al. Technological frameworks on ethical and trustworthy learning analytics. British Journal of Educational Technology, 53(4) (2022), 733–736, https://doi.org/10.1111/bjet.13236.
Marshall R., Zhou M., Oliver B. Implementing next generation privacy and ethics research in learning analytics.
British Journal of Educational Technology, 53 (2022), https://doi.org/10.1111/bjet.13224.
Nguyen A., Ngo H., Hong Y., Dang B., Nguyen B.-P.T. Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies, 28 (2023), 4221–4241, https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w.
Oleksiyenko A., Terepyshchyi S., Gomilko O., Svyrydenko D. ‘What do you mean, you are a refugee in your own country?’: Displaced scholars and identities in embattled Ukraine. European Journal of Higher Education, 2021, Vol. 11(2), pp. 101-118.
Selwyn N. The future of AI and education: Some cautionary notes. European Journal of Education, 57(4), 2022, https://doi.org/10.1111/ejed.12532.
Terepyshchyi S. In Search of Peacebuilding Strategies for the Global Civilization: from “Education for War” to “Education for Peace”. Philosophy and Cosmology. 2021. Т. 27. рр. 153-162.
Wang S., Wang F., Zhu Z., Wang J., Tran T., Du Z. Artificial intelligence in education: A systematic literature review. Expert Systems with Applications, 252, 2024, 124167, https://doi.org/10.1016/j.eswa.2024.124167.
Zaichko V. Language Policy for International Students in Ukrainian Higher Education Institutions. Studia Warmińskie, 2021, T. 58, pp. 143-159.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу