Г. СКОВОРОДА І М. ГОГОЛЬ: ДО ПРОБЛЕМИ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • НАТАЛІЯ РАДІОНОВА Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-7624-5539

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-22

Ключові слова:

людина, культура, освіта, виховання, сковородинівська традиція, Г. Сковорода, М. Гоголь, творчість, національне, патріотизм, війна

Анотація

Статтю присвячено дослідженню історико-культурної складової у формуванні сучасних стратегій національно-патріотичного виховання. Національно-патріотичне виховання є одним із пріоритетних напрямків виховної роботи в українських освітніх закладах. Особливо гостро питання національно-патріотичного виховання постає в умовах повномасштабної війни, коли українська державність для свого захисту потребує дієвого патріотизму, а не апелятивних гасел. У цьому контексті звернення до української культурно-філософської традиції, зокрема до спадщини Г. Сковороди та М. Гоголя значно розширює оптику розуміння національної ідентичності, морального ідеалу та духовної свободи, що постоюють основою стійкості нації у викликах воєнного часу. Акцент зроблено саме на філософсько-виховних ідеях Г. Сковороди і М. Гоголя в їх історичних перетинах та культурно-освітній перспективі. Такий аналіз дозволяє побачити як спільну для обох представників української духовної культури ідею звернення до внутрішньої людини, формування національної самосвідомості та громадянської позиції, що може стати фундаментом сучасного виховного процесу, так й унікальний особистісний досвід самопізнання та драматизм духовних пошуків «української душі» у межах імперського простору. У контексті даної проблематики є важливим звернення до фундаментальних досліджень, присвячених дослідженню української філософської спадщини І. Бичка, А. Бичко, В. Горського, С. Кримського, Г. Нічик та ін. Теоретико-методологічні засади дослідження визначає комплексне поєднання історико-філософського, герменевтичного методів з культурологічним підходом та порівняльним аналізом, що дає можливість простежити спільні мотиви та проаналізувати основні концепти духовного формування особистості, а також виявити приховані смисли, символіку та ідейні алюзії, які безпосередньо стосуються національно-патріотичного виховання. Обґрунтовано, що творча спадщина обох мислителів є ціннісним ресурсом для сучасної української освіти, особливо в умовах суспільних трансформацій та боротьби за незалежність. Саме тому, основною метою дослідження є аналіз філософських ідей Сковороди та Гоголя крізь призму проблеми національно-патріотичного виховання, а також виявлення можливостей інтеграції їхнього спадку в сучасні освітні й виховні практики.

Посилання

Агеєва В. За лаштунками імперії. Есеї про українсько-російські культурні відносини. Вид. 2-ге, виправлене, Київ : Віхола, 2025. 371 с.

Андерсен Л.. Зростання людини і суспільства. нордична концепція більдунгу. Пер. з англ. О. Олійник, за ред. К. Ясько. Київ : Наш Формат, 2024. 208 с.

Андрущенко В. У пошуках свободи. Історіософія української культури від найдавніших часів до наших днів. Науково публіцистика. Книга для читання. Київ: «Видавництво Людмила», 2023. 736 с.

Бистрицький Є., Пролеєв С., Лозиця С., Зимовець Р., Кобець Р. Національна ідентичність і громадянське суспільство. Вид. 2-ге, допов. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2018. 464 с.

Гоголь М. Зібрання творів у 7 т. [редкол. М.Г. Жулинський (голова) та ін.] : упоряд. П.В. Михед ; Національна академія наук України Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка. Київ : Наукова думка, 2008 – 2012. Т. 4 : Повісті, 232 с.

Гончаренко І. Українська національна педагогіка в історичному розвиткові. Український культурологічний альманах Хроніка, вип. 71, 2000. С. 734 – 858.

Контюрі К. Блаженні ті, хто навчає! Засоби для підзарядки. Пер. з фр. Київ.: ДУХ І ЛІТЕРА,2025. 224 с.

Култаєва М, Радіонова Н. Просвітницька мобільність і романтичне прискорення: Г. Сковорода та М. Гоголь (філософсько-освітні та культурно-антропологічні розвідки), монографія за наук. ред. Н. Радіонової, Київ : Вид-во «Людмила», 2023. 226 с.

Нора П. Теперішнє, нація, пам'ять. Пер. з фр. А. Рєпи. Київ: ТОВ «Вид-во КЛІО», 2014. 272 с.

Попович М. Українська національна ментальність / Проблеми теорії ментальності. Київ : Наукова думка, 2006. С. 232 – 272.

Почепцов Г. Тоталітарна людина. Нариси тоталітарного символізму і міфології. Пер. К. Нечипуренко. Київ.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2024. 176 с.

Радіонова Н. Під знаком Г. Сковороди: культурний профіль і дизайн доби модерну Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди Літературознавство. Збірник наукових праць. 2025. Вип. 1(105), С 22 – 39.

Радіонова Н.В. Репрезентації філософії в освітньому просторі Слобожанщини у ХІХ столітті.– Суми: ВАТ СОД, Козацький вал, 2008. 320 с.

Сковорода, Г. Повна академічна збірка творів / За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. Харків – Едмонтон – Торонто : Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. 1400 с.

Сміт Е. 2013. Нації та націоналізм у глобальну епоху. Пер. з англ. М.Климчука і Т.Цимбала. Київ: Ніка-Центр, 2013. 278 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ