НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНА ПРАКТИКА ЗБЕРЕЖЕННЯ Й ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ

Автор(и)

  • СВІТЛАНА КОРНІЄНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0003-3838-7805

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-21

Ключові слова:

національно-патріотичне виховання, соціокультурні практики, ідентичність, національна ідентичність, національні наративи, національні архетипи, людина

Анотація

У статті досліджено національно-патріотичне виховання як соціокультурну практику збереження і формування ідентичності в умовах інформаційної сучасності, культурного релятивізму, кризи ідентифікаційних структур та екзистенційної дестабілізації. Завданням дослідження є висвітлення філософсько-культурологічного контексту національно-патріотичного виховання; аналіз змін у сприйнятті ідентичності в контексті актуальних інформаційно-культурних викликів; окреслення ролі медіа як чинника, що здійснює вплив на ідентичність; аргументування онтологічної значущості звернення до національних архетипів / колективної пам’яті як чинників внутрішньої структурованості особистості; осмислення національно-патріотичного як соціокультурну практику смислотворення й екзистенційної відповідальності людини. Показано, що в сучасній інформаційній реальності ідентичність не є фіксованою, а функціонує як гнучка конструкція, що перебуває в режимі постійної реконфігурації. У цій ситуації особливої актуальності набувають соціокультурні практики з потужним інтегративним потенціалом, однією з яких є національно-патріотичне виховання, спрямоване на збереження та формування внутрішньої орієнтації людини на історичну спадкоємність та цінність належності до національної спільноти та національної культури. Національно-патріотичне виховання розглядається не як інструментальна ідеологема, а як матриця формування внутрішньої етичної орієнтації людини, здатної поєднати свободу вибору з відповідальністю за збереження нації й держави. Реконструкція національної ідентичності на підставі архетипів, колективної пам’яті та національних наративів, що є феноменами життєтворчості, набуває статусу ключового чинника.Зазначено, що національно-патріотичне виховання здатне виконувати стабілізаційну функцію в умовах символічного перевантаження й інформаційної надмірності, забезпечуючи культурну цілісність особистості людини.Висновок. Звернення до національних архетипів українського народу та актуалізація історичної пам’яті виступають дієвими стратегіями національно-патріотичного виховання, яке спрямоване на укорінення сучасної людини в національно-культурному бутті.

Посилання

Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України ; затверджена Наказом МОН України № 527 від 06.06.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n12.

Вельш В. Наш постмодерний модерн / пер. з нім. А.-Л. Богачова, М. Д.Култаєвої, Л. А. Ситніченко. Київ: Альтерпрес, 2004. 328 с.

Ваннер К. Тягар мрій: Історія та ідентичність у пострадянській Україні / пер. з англ. Ю. Буйських. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2023. 316 с.

Вишинський С. Д. Виклики і трансформації людської ідентичності в постантропогенному світі. Ідентичність людини: філософсько-антропологічний аналіз. Київ, 2023. С. 222–238.

Воропаєва Т. Формування спільної ідентичності громадян України в контексті інформаційної безпеки. Культурологічна думка. 2011. № 3. С. 58–66.

Гриценко О. М. Мас-медіа в процесах демократичних трансформацій українського суспільства (політико-культурологічний аспект) : автореф. дис. … д-ра політ. наук : 23.00.03 – політична культура та ідеологія ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Ін-т журналістики. Київ, 2003. 39 с.

Кримський С. Б. Під сигнатурою Софії. Київ: Києво-Могилянська академія, 2008. 367 с.

Мирон-Орлик Д. Українській світогляд. Український ідеалізм. Основи ідеології / ред. упорядник О. Однороженко. Київ: Вид-во Марка Мельника, 2023. С. 173– 198.

Лютий Т. В. Модифікації ідентичності в українській масовій культурі (випадок впливу мас-медіа). Tertium non datur: проблема культурної ідентичності в літературно-філософському дискурсі XIX–XXI ст. Київ, 2014. С. 395–419.

Хамітов Н. Філософія: світ людини. Київ: Либідь, 2003. 432 с.

Череповська Н. І. Медіапсихологічні особливості патріотизму молоді в інформаційну добу. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2021. Вип. 48 (51). С. 188–200.

Abrams D., Hogg M. Social Identity and Social Cognition. 1999. URL: https://www.researchgate.net/publication/220024819_Social_Identity_and_Social_Cognition.

Bauman Z. Liquid Modernity. Cambridge, UK: Polity Press; Malden, MA: Blackwell Publishers, 2000. 238 p.

Benjamin W. Theses on the Philosophy of History. Illuminations: Essays and Reflections / ed. H. Arendt; trans. H. Zohn. New York: Harcourt, Brace & World, 1968. Р. 253–264.

Castells M. The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture, Vol. I. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell, 1996. 556 р.

Fukuyama F. Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2018. 218 p.

Habermas J. Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy / trans. W. Rehg. Cambridge, MA: MIT Press, 1996. 676 р.

Korostelina K. V. Constructing the Narratives of Identity and Power: Self-Imagination in a Young Ukrainian Nation. London, UK: Bloomsbury Academic, 2014. 259 p.

MacIntyre A. After Virtue: A Study in Moral Theory. 3rd ed. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 2007. 286 p.

Ricoeur P. Oneself as Another / trans. K. Blamey. Chicago & London: University of Chicago Press, 1992. 373 р.

Ophir A. M. The Ideal Speech Situation: Neo-Kantian Ethics in Habermas and Apel. Kant’s Practical Philosophy Reconsidered / ed. Y. Yovel. Dordrecht: Springer, 1989. P. 213–234.

Teodorescu A., Jacobsen M. H. Death in Contemporary Popular Culture. London: Routledge, 2019. 254 p.

Toffler A. The Third Wave. New York: Bantam Books, 1980. 537 p.

Yermolenko V. Volodymyr Yermolenko, a Ukrainian philosopher, considers his national identity. 2022. URL: https://internews.ua/en/about/media/economist-mar-2022

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ