ОСВІТА ЯК ПРОСТІР ВЗАЄМОДІЇ МОВИ Й ЖИТТЄТВОРЧОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-19

Ключові слова:

життєтворчість, середовище мовного розвитку, мова, критичне мислення, освітній процес, засіб комунікації, осмислене конструювання буття, відкриття себе

Анотація

Актуальність дослідження полягає в усвідомленні того, що мова – це не лише засіб комунікації, а й глибинний спосіб мислення, самопізнання та життєтворчості. Освіта – це процес передачі знань, простір, у якому формується сутність людини, а мова творить особистість. Життєтворчість – це не просто вибір життєвого шляху, а процес осмисленого конструювання буття, тому й освіта постає тим середовищем, де мова не лише формується, а й визначає спосіб нашого буття. Мета дослідження: визначити, як взаємодія мови та освіти формують життєвий вибір особистості, визначаючи її світогляд, і впливають на буттєві процеси у її індивідуальній життєтворчості.Завдання дослідження: 1) проаналізувати взаємозв’язок між мовою та освітою як чинниками формування життєтворчості особистості; 2) розкрити філософські аспекти мови як способу буття, мислення та самовираження у контексті освітнього процесу; 3) визначити вплив цифровізації на мовну освіту та можливості самореалізації особистості в умовах глобального інформаційного середовища; 4) виявити значення поетичного мовлення як інструменту глибокого пізнання мови та формування екзистенційних смислів; 5) обґрунтувати герменевтичний підхід до мови як до онтологічного горизонту, що визначає межі людського досвіду та самопізнання та культурної ідентичності. Результати дослідження показують, що освітнє середовище є не лише місцем передачі знань, а й простором, у якому мова набуває трансформаційної сили. Через мовну діяльність особистість осмислює світ, формує власну позицію щодо буття, розвиває здатність до критичного мислення та життєвого самовизначення.В освітньому середовищі визначається світогляд, самосвідомість та культурна ідентичність людини. Освіта є тим життєвим простором, де мова набуває не лише комунікативної функції, а й стає активним інструментом життєтворчості. З’ясовано, що саме через слово людина осмислює світ, конструює власну реальність і визначає свою позицію щодо буття. Освіта, як середовище мовного розвитку, не просто навчає, а й трансформує особистість, допомагає людині віднайти власний голос і шлях у житті. Мовна грамотність відкриває доступ до культурних досягнень, поповнень новими знаннями. Уміння орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі наразі стає життєво важливою для критичного мислення і правильної оцінки вірогідності інформації та виваженої реакції на події, життєві ситуації. Майстерне володіння словом розширює можливості особистісної життєтворчості. Окреслено ідею стосовно інформаційних технологій, які не лише змінюють способи передачі знань, а й сприяють формуванню нових моделей мислення, розвитку мовних компетенцій та створенню унікального життєвого досвіду.

Посилання

А.Бойко. Мова як засіб трансляції цінностей і формування культурної ідентичності в освіті. Humanities Studies. 2025. Випуск 22 (99). С. 9-17.

Богданова Н.Г. Філософський зміст поняття «Життєтворчості»в сучасному науковому дискурсі, 2013. http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3447/1/Bogdanova.pdf

Василь Стус. Серед грому і тиші, 1966. https://vasylsymonenko.org/statti/vasyl-stus-sered-gromu-i-tyshi/ (дата звернення: 18.06.2025).

Гайдеґґер М. Дорогою до мови. Пер. з нім. Володимир Кам’янець. Львів : Літопис, 2007. 232 с.

Карпець Л.А. Освітня реальність інформаційного суспільства монографія. Харків : Оберіг, 2015. 387 с.

Кассен Барбара. Більше однієї мови. Пер. з фр. С. Желдак. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2016. 64 с.

Наталя, Метеленко, Геннадій, Васильчук, Юрій, Каганов, Віталіна, Нікітенко, & Валентина, Воронкова, Формування цифрових компетентностей в контексті викладання «Цифрової гуманітаристики» Humanities studies : збірник наукових праць / гол. ред. В. Г. Воронкова. Запоріжжя : видавничий дім «Гельветика», 2023. Випуск 12 (89). С.116-126.

Сковорода Г. Трактати. Діалоги, Притчі. Переклади. Листи : Твори у 2-х томах. Київ : Наук. Думка, 1994. Т.2. 356 с.

Селігей П. Мовна свідомість: структура, типологія, виховання. Київ : Вид. дім «Києво-могилянська академія», 2012. 118 с.

Степаненко М.Д. Життєва компетентність особистості: концептуальні засади та соціальні виміри: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03. Харків, 2006. 19 с.

John Berger. Writing is an off-shoot of something deeper. Guardian 12 Dec 2014

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ