ПРОФІЛАКТИКА СТИГМАТИЗАЦІЇ В СУСПІЛЬСТВІ ЯК ЗАПОРУКА ПОДОЛАННЯ ВІДЧУЖЕННЯ ЛЮДИНИ У СИТУАЦІЇ COVID–19
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-15Ключові слова:
стигматизація, відчуження, інклюзивність, етична відповідальність, феномен «іншості», соціальна інтеграція, емпатія, критичне мислення, педагогіка відповідальності, медіа, цифрова стигма, соціальні практики, гуманістичні цінності, COVID-19Анотація
Стаття присвячена аналізу профілактики стигматизації як ключового чинника подолання соціального та психологічного відчуження людини в сучасному суспільстві. Метою дослідження є філософсько-антропологічний та соціогуманітарний аналіз феномену стигматизації як форми соціального відчуження, а також визначення теоретичних і практичних підходів до її профілактики в контексті формування інклюзивного суспільства. У межах цього дослідження передусім здійснюється аналіз еволюції категорії «відчуження» – від класичних концепцій Гегеля та Маркса, які пов’язували її з розривом між людиною та її сутністю, до сучасних інтерпретацій, що надають їй герменевтичного, феноменологічного та етико-екзистенційного виміру. Автор показує, що стигма є багатовимірним феноменом, який включає культурні, соціальні, психологічні та цифрові аспекти взаємодії, і що її прояви не обмежуються окремими групами, а впливають на рівень солідарності та гуманістичних цінностей у суспільстві. Особлива увага приділяється етичному виміру відносин із «Іншим», акцентуючи на необхідності проактивного формування умов інклюзії, де повага, емпатія та критичне мислення стають основою соціальної інтеграції.У дослідженні виокремлено міждисциплінарний підхід, який поєднує філософські концепти відчуження та «іншості», психологічні практики підтримки маргіналізованих груп, освітні програми, що формують культуру діалогу, та медіа-стратегії, спрямовані на деконструкцію стереотипів і цифрову безпеку. Автор показує, що освіта та культура комунікації є ключовими механізмами профілактики стигматизації, оскільки вони не лише зменшують упередження, а й сприяють розвитку етичної свідомості, відповідальності та здатності до взаємодії на рівних. Стаття також окреслює практичне значення дослідження: впровадження педагогіки відповідальності, психоедукаційних програм, публічних просторів пам’яті та медіакампаній дозволяє формувати соціальні практики, які запобігають маргіналізації, відновлюють гідність людини та сприяють розвитку інклюзивного, солідарного та гуманного суспільства. Таким чином, профілактика стигматизації розглядається як довготривалий процес, що інтегрує етичні, соціальні та культурні інструменти, та як фундаментальний імператив сучасної гуманітарної політики.
Посилання
Бубер, М. (1993). Я і Ти. Київ: Юніверс.
Гегель, Г. В. Ф. (1977). Феноменологія духу. Оксфорд: Oxford University Press.
Левінас, Е. (2006). Тотальність і безкінечність. Львів: Кальварія.
Рікер, П. (1995). Сам як інший. Чикаго: University of Chicago Press.
Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Cambridge: Polity Press.
Corrigan, P. W., Michaels, P. J. & Morris, S. (2022). Media and stigma reduction: a systematic review. American Psychologist, 77(3), 355–368. doi:10.1037/amp0000878.
European Commission (2023). Education and Training Monitor 2023: Equity and Inclusion. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Fromm, E. (2004). Escape from Freedom. New York: Holt Paperbacks.
Habermas, J. (1990). Moral Consciousness and Communicative Action. Cambridge: MIT Press.
Habermas, J. (2021). The Inclusion of the Other: Studies in Political Theory. Cambridge: Polity Press.
Kostiuk, O. (2022). Biopolitics and stigmatization: educational strategies of resistance. Philosophy and Education, 18(2), 45–59.
Liashenko, L. (2023). Pedagogy of responsibility in inclusive education. Ukrainian Pedagogical Review, 4(1), 22–31.
Marcuse, H. (1964). One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Boston: Beacon Press.
Martyniuk, I. (2023). Symbolic violence and IDP stigmatization in Ukraine. Sociology and Society, 12(3), 56–67.
Okafor, C., Bello, A. & Ncube, L. (2025). Memory and mediation: post-conflict strategies for stigma prevention. Journal of Peace Studies, 31(1), 50–63.
Patel, R., Singh, M. & Zhou, L. (2023). Human rights and justice in anti-stigma policy. Global Social Policy, 23(4), 411–429.
Раєвська, Я. (2024). Психологічні програми підтримки ВПО: діалогічні підходи. Київ: Видавництво МАУП.
Ricoeur, P. (2004). Memory, History, Forgetting. Chicago: University of Chicago Press.
Skiba, T. (2023). Discourse and biopolitics: fighting stigma through language. Journal of Social Philosophy, 19(3), 72–88.
Smith, J. & Johnson, K. (2022). Media campaigns and stigma reduction: a communication theory perspective. Journal of Communication Research, 45(2), 133–149.
Wang, L., Chen, H. & Park, J. (2024). Digital stigma and algorithmic fairness. AI & Society, 39(1), 77–94.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу