ФАКТОРИ ДОВІРИ ДО ІНФОРМАЦІЇ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ: СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-14

Ключові слова:

довіра, інформація, інформаційне суспільство, інформаційний простір, фактор

Анотація

У статті розглянуто чинники формування довіри до інформації як інструмент запобігання злочинному впливу та механізм раціонального осмислення повідомлень, який дозволяє сформувати об’єктивне уявлення щодо процесів дійсності. Проаналізовано класичні роботи, які стосуються довіри в соціальних роботах: Ф. Тьоніса, Ф. Фукуями, П. Штомпки, Т. Лукмана. Дослідження довіри до інформації зосереджується на розумінні того, як встановлюється довіра, її компонентів та впливу на сприйняття інформації. Це є об’єктом дослідження для таких галузей, як передача даних, інформаційні технології та епістемологія, забезпечуючи основу для сприяння довірі в інформаційному суспільстві. Довіра у класичних філософських роботах розглядається як інструмент формування та укріплення соціальних зв’язків, згуртованості та стійкості суспільства в цілому. Визначено, що ключовими факторами довіри до інформації є достовірність самого джерела інформації, сприйняття контенту користувачами, репутація джерела, якість інформації та перевірка фактів, сенсаційність та «передача» довіри.Додатковими факторами виступають сприйняття достовірності джерел інформації та політичні вподобання осіб, сформований науковий консенсус щодо тлумачення певних фактів та процесів, рівень медіаграмотності, двонаправлена комунікація. Сучасні теоретичні підходи до природи довіри до інформації представлені теорією епістемічної довіри, яка ґрунтується на вірі, комунікації, надійності та впевненості; теорії електронної довіри, що розкриває специфіку формування довіри у цифровому середовищі та теорією швидкої довіри, яка відзначається позараціональним впливом. Виявлено, що довіра в інформаційних технологіях є багатогранною і динамічною, включаючи когнітивні, афективні та інституційні компоненти. Довіра до інформації виступає як багатофакторний процес, що залежить від індивідуальних знань, критичного мислення, контексту інформації та медіаграмотності. Проведене авторське дослідження серед молоді міста Запоріжжя підтверджує, що формування довіри відбувається на основі поєднання раціональних оцінок і соціально-культурних чинників.

Посилання

У 2024 році кількість кібератак на Україну зросла на 70%. URL: https://imi.org.ua/news/u-2024-rotsi-kilkist-kiberatak-na-ukrayinu-zrosla-na-70-i65931

Mccraw B. W. The Nature of Epistemic Trust. Social Epistemology. 2015. Iss. 29(4), P. 413-430.

Keren A. Trust and Belief. The Routledge Handbook of Trust and Philosophy. Routledge, 2020. Р. 109-120.

Elhamdadi H., Gaba A., Xiong C., Kim Y.-S. How Do We Measure Trust in Visual Data Communication? 2022 IEEE Evaluation and Beyond – Methodological Approaches for Visualization (BELIV) –17-17 October 2022. Oklahoma City, OK, USA, 2022. P. 85-92.

Taddeo M. Defining Trust and E-Trust. International Journal of Technology and Human Interaction. 2009. Iss. 5(2). P. 23-35.

Lacity M. C., Steelman Z. R., Schuetz S. W., Kuai L. IT’s a matter of trust: Literature reviews and analyses of human trust in information technology. Journal of Information Technology. 2024. Retrieved from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/02683962231226397

Xu G., Feng Z., Wu H., Zhao D. Swift Trust in a Virtual Temporary System: A Model Based on the Dempster-Shafer Theory of Belief Functions. International Journal of Electronic Commerce. 2007. Vol. 12, No. 1. P. 93-126.

Chryssochoidis G., Strada A., Krystallis A. Public trust in institutions and information sources regarding risk management and communication: towards integrating extant knowledge. Journal of Risk Research. 2009. Vol. 12, No. 2. P. 137-185.

Siegrist M., Gutscher H., Earle T. C. Perception of risk: the influence of general trust, and general confidence. Journal of Risk Research. 2005. Vol. 8, No. 2. P. 145-156.

Тьоніс Ф. Спільнота та суспільство: основні поняття чистої соціології. Київ : Дух і літера, 2005. 262 с.

Fukuyama F. Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York : Free Press, 1995. 447 p.

Штомпка П. Соціологія. Аналіз суспільства. Львів : Колір ПРО, 2020. 800 с.

Luhmann N. Trust and Power. Chichester; New York; Brisbane; Toronto : John Wiley & Sons Inc., 1982. 224 p.

Sanna G. A., Lagnado D. Belief updating in the face of misinformation: The role of source reliability. Cognition. 2025. Vol. 258. 106090.

Sterrett D., Malato D., Benz J., Kantor L., Tompson T., Rosenstiel T., Sonderman J., Loker K. Who Shared It?: Deciding What News to Trust on Social Media. Digital Journalism. 2019. Vol. 7, No. 6. P. 783-801.

Hamid R. S., Anwar S. M., Hartati A., Abror A. The role of social media in the political involvement of millennials. Spanish Journal of Marketing – ESIC. 2022. Vol. 26, No. 1. P. 61-79.

Khan J., Lee S. Implicit User Trust Modeling Based on User Attributes and Behavior in Online Social Networks. IEEE Access. 2019. Vol. 7. P. 142826–142842.

Mehta A. M., Newton J., Bruns A. Trust, but verify: social media models for disaster management. Disasters. 2016. Vol. 41, No. 3. P. 549-565.

Roy A., Huh J., Pfeuffer A., Srivastava J. Development of Trust Scores in Social Media (TSM) Algorithm and Application to Advertising Practice and Research. Journal of Advertising. 2017. Vol. 46, No. 2. P. 269-282.

Pelau C., Pop M.-I., Sanda G., Stanescu M. The Breaking News Effect and Its Impact on the Credibility and Trust in Information Posted on Social Media. Electronics. 2023. Vol. 12, No. 2, P. 423.

Ye Y. Correlates of Consumer Trust in Online Health Information: Findings From the Health Information National Trends Survey. Journal of Health Communication. 2010. Vol. 16, No. 1. P. 34-49.

Johnson V., Butterfuss R., Harsch R., Kendeou P. Patterns of belief and trust in climate change information. Journal of Research in Science Teaching. 2024. Vol. 62, No. 3. P. 655-683.

Lewandowsky S., Gignac G. E., Vaughan S. The pivotal role of perceived scientific consensus in acceptance of science // Nature Climate Change. 2012. Vol. 3, No. 4. P. 399-404.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ