ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА БЕЗВІДПОВІДАЛЬНІВСТЬ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-24-101-13Ключові слова:
корпоративна соціальна безвідповідальність, корпоративна соціальна відповідальність, соціальна шкода, моральна відповідальність, транснаціональна корпорація, репутаційний ризик, інституціоналізована практика, категоріальний аналіз, інформаційна асиметрія, атрибуція наміруАнотація
У статті здійснено соціально-філософське дослідження корпоративної соціальної безвідповідальності як окремого соціального феномена, що потребує власної категоріальної дефініції. Актуальність теми зумовлена зростанням кількості міжнародних досліджень у цій сфері та одночасною відсутністю належної розробки поняття у вітчизняному науковому полі. Метою статті є уточнення змісту поняття «корпоративна соціальна безвідповідальність» через аналіз її атрибутивних властивостей, соціального контексту функціонування та епістемологічних викривлень. Встановлено, що у випадках корпоративної безвідповідальності суспільство схильне приписувати відповідальність за шкоду не лише фактичним виконавцям, а й організації як моральному агенту, через атрибуцію умислу або навмисного ігнорування обов’язків. Виявлено, що безвідповідальна корпоративна поведінка є не лише наслідком індивідуальних порушень, а формою інституціоналізованої практики, яка відтворюється через нормативну відносність, інформаційну асиметрію та репутаційний ризик. Здійснено типологію напрямів дослідження корпоративної соціальної безвідповідальності, серед яких виокремлено концептуальний, організаційний, психологічний, міжкультурний, мнемонічний, галузевий та нормативно-правовий. З’ясовано, що у межах міжнародного дискурсу корпоративна соціальна безвідповідальність дедалі частіше трактується як багатовимірне явище, що поєднує матеріальні, символічні та структурні форми шкідливих дій. Запропоновано робоче визначення корпоративної соціальної безвідповідальності, засноване на логіко-гносеологічному аналізі її атрибутивних характеристик. Оцінено вплив культурного середовища, правового вакууму та управлінських практик на формування відповідних моделей поведінки. У висновках підкреслено необхідність подальшої теоретичної артикуляції поняття як передумови для його практичної операціоналізації. Доведено, що корпоративна соціальна безвідповідальність – це системна, інституціоналізована форма дії комерційної організації, яка виявляється у свідомому чи індиферентному порушенні етичних, правових або соціальних норм, що завдає шкоди широкому колу зацікавлених сторін або суспільству в цілому, супроводжується моральною атрибуцією наміру або відповідальності з боку соціального оточення, та відбувається в умовах інформаційної асиметрії, репутаційного ризику і нормативної відносності.
Посилання
Яцина, Ю. О. (2025). Інноваційні аналітико-статистичні технології попередження корупції в державі. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії з політології. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 292 с.
Afrin, Rafia, Peng, Ni, Bowen, Frances. (2022) The Wealth Effect of Corporate Water Actions: How Past Corporate Responsibility and Irresponsibility Influence Stock Market Reactions. Journal of Business Ethics, Volume 180, 105–124. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-021-04881-6
Alcadipani, Rafael, de Oliveira Medeiros, Cíntia Rodrigues. (2020) When Corporations Cause Harm: A Critical View of Corporate Social Irresponsibility and Corporate Crimes. Journal of Business Ethics, Volume 167, 285–297. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-019-04157-0
Antonetti, Paolo, Crisafulli, Benedetta, Tuncdogan, Aybars. (2021) “Just Look the Other Way”: Job Seekers’ Reactions to the Irresponsibility of Market-Dominant Employers. Journal of Business Ethics, 174, 403–422. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-020-04623-0
Brammer, Stephen, Nardella, Giulio, & Surdu, Irina. (2021) Defining and Deterring Corporate Social Irresponsibility: Embracing the Institutional Complexity of International Business. Multinational Business Review, Volume 29, No. 3, 301-320. URL: https://doi.org/10.1108/MBR-02-2021-0011
Burhan, Ahmad Mtengwa, Kalinga, Mayasa Mussa. (2018) Perceptions of Stakeholders in Corporate Social Responsibility and Irresponsibility in Tanzania. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Volume 8, Issue 9, 988–1003. URL: https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v8-i9/4674
Carvalho, Sergio W., Muralidharan, Etayankara, Bapuji, Hari. (2015) Corporate Social ‘Irresponsibility’: Are Consumers’ Biases in Attribution of Blame Helping Companies in Product–Harm Crises Involving Hybrid Products? Journal of Business Ethics, Volume 130, Issue 3, 651-663. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-014-2258-9
Chen, Chung-Jen, Guo, Ruey-Shan, Hsiao, Yung-Chang, Chen, Kuo-Liang. (2018) How business strategy in non- financial firms moderates the curvilinear effects of corporate social responsibility and irresponsibility on corporate financial performance. Journal of Business Research, Volume 92, 154-167. URL: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.030
Chen, Zhifeng, Hang, Haiming, Pavelin, Stephen, Porter, Lynda (2020) Corporate Social (Ir)Responsibility and Corporate Hypocrisy: Warmth, Motive and the Protective Value of Corporate Social Responsibility. Business Ethics Quarterly, Volume 30, Issue 4, 486-524. URL: https://doi.org/10.1017/beq.2019.50
Chiu, Shih-Chi, Sharfman, Mark. (2018) Corporate Social Irresponsibility and Executive Succession: An Empirical Examination. Journal of Business Ethics, Volume 149, 707–723. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-016-3089-7
Clark, Cynthia E., Riera, Marta, Iborra, María. (2021) Toward a Theoretical Framework of Corporate Social Irresponsibility: Clarifying the Gray Zones Between Responsibility and Irresponsibility. Business & Society, Volume 61, Issue 6, 1473-1511. URL: https://doi.org/10.1177/00076503211015911
Conrad, Marcus, Holtbrügge, Dirk. (2021) Antecedents of corporate misconduct: A linguistic content analysis of decoupling tendencies in sustainability reporting. Business Ethics, the Environment & Responsibility, Volume 30, 538–550. URL: https://doi.org/10.1111/beer.12361
Corciolani, Matteo, Nieri, Federica, Tuan, Annamaria. (2020) Does involvement in corporate social irresponsibility affect the linguistic features of corporate social responsibility reports?. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(2), 670-680. URL: https://doi.org/10.1002/csr.1832
de la Cuesta, Marta, Valor, Carmen, Holgado, Pablo. (2012) Irresponsibility through Corporate Eyes: Reporting of Human Rights Compliance by Spanish Listed Companies. International Journal of Business and Management, Volume 7, Issue 4, 69-83. URL: http://dx.doi.org/10.5539/ijbm.v7n4p69
Ferguson, Jodie, Brown, Brian, Boyd, D. Eric (2020) A conceptualization of corporate social (ir) responsibility and moral intensity in the supply chain. Journal of Business & Industrial Marketing, Volume 35, No. 3, 602–611. URL: https://doi.org/10.1108/JBIM-01-2019-0031
George, Olusoji James, Kuye, Owolabi Lateef, Onokala, Uchechi Chioma. (2012) Corporate Social Irresponsibility (CSI) a Catalyst to the Niger Delta Crisis: The Case of Nigerian Oil Multinational Companies versus the Militants of Niger Delta Region of Nigeria. Journal of Management Research, Volume 4, Isuue 2, 205-215. URL: http://dx.doi.org/10.5296/jmr.v4i2.1186
Gerged, Ali Meftah, Kehbuma, Kadmia M., Beddewela, Eshani S. (2024) Corporate social responsibility disclosure and corporate social irresponsibility in emerging economies: Does institutional quality matter? Business Ethics, the Environment & Responsibility, 34(3), 852-870. URL: https://doi.org/10.1111/beer.12683
Giuliani, Elisa, Macchi, Chiara, Fiaschi, Davide. (2014) The social irresponsibility of international business: A novel conceptualization In International Business and Sustainable Development. Progress in International Business Research, Volume 8, 141–171. URL: http://dx.doi.org/10.1108/S1745-8862(2013)0000008012
Hamann, Ralph. (2019) Dynamic De-responsibilization in Business–Government Interactions. Organization Studies, Volume 40, Issue 8, 1193-1215. URL: https://doi.org/10.1177/0170840618815927
Harjotoa, Maretno A., Hoepnerb, Andreas G.F., Lid, Qian. (2022) A stakeholder resource-based view of corporate social irresponsibility: Evidence from China. Journal of Business Research, Volume 144, 830–843. URL: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.02.025
Hawn, Olga. (2021) How media coverage of corporate social responsibility and irresponsibility influences cross-border acquisitions. Strategic Management Journal, Volume 42, Issue 1. 58-83. URL: https://doi.org/10.1002/smj.3212
Hoepner, Andreas G. F., Li, Qian, Muzanenhamo, Penelope. (2020) Corporate Social Irresponsibility of African Firms Across the Continent: Does Leaving the Path of Social Responsibility Hurt Shareholder Value? URL: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3245952
Kanuri, Vamsi K., Houston, Reza, Andrews, Michelle. (2020) Firms behaving badly? Investor reactions to corporate social irresponsibility. Business and Society Review, Volume 125, 41-70. URL: https://doi.org/10.1111/basr.12193
Kim, Suntae, Schifeling, Todd. (2016) Varied Incumbent Behaviors and Mobilization for New Organizational Forms: The Rise of Triple-Bottom Line Business amid Both Corporate Social Responsibility and Irresponsibility. URL: http:// dx.doi.org/10.2139/ssrn.2794335
Kleinau, Christina, Kretzmann, Christian, Zülch, Henning. (2014) The pursuit of malevolence – Minimizing Corporate Social Irresponsibility to maximize social welfare. Leipzig Graduate School of Management. URL: http:// dx.doi.org/10.2139/ssrn.2493183
Krkac, Kristijan. (2019) Corporate social irresponsibility: humans vs artificial intelligence. Social Responsibility Journal, Volume 15, No. 6, 786-802. URL: https://doi.org/10.1108/SRJ-09-2018-0219
Küberling-Jost, Jill A. (2021) Paths of Corporate Irresponsibility: A Dynamic Process. Journal of Business Ethics,
Volume 169, 579–601. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-019-04263-z
Lulewicz-Sas, Agata. (2013) Corporate social responsibility versus social irresponsibility. Theory approach. In Lulewicz-Sas, Agata (ed) Corporate social (ir)responsibility. Bialystok : Agencja Wydawnicza EkoPress, 9-22. URL: https://pbc.biaman.pl/Content/30247/Corporate_social_(ir)responsibility.pdf
Malik, Azam, Alam, Izhar, Faridi, Mohammad Rishad, Ayub, Sohail. (2019) Corporate social irresponsibility towards the planet: a study of heavy metals contamination in groundwater due to industrial wastewater. Social Responsibility Journal, Volume 16, Issue 6, 793-807. URL: https://doi.org/10.1108/SRJ-10-2018-0252
Mena, Sébastien, Rintamäki, Jukka, Fleming, Peter, Spicer, André. (2015) On the forgetting of corporate irresponsibility. Academy of Management Review, Volume 41, Issue 4, 51-100. URL: https://doi.org/10.5465/amr.2014.0208
Merath, Maximilian, Bode, Christoph. (2019) How do buyers respond to corporate social irresponsibility of suppliers? In Bode, Christoph, Bogaschewsky, Ronald, Eßig, Michael, Lasch, Rainer, Stölzle, Wolfgang (Hrsg.) Supply Management Research, Advanced Studies in Supply Management. Springer. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-658-23818-6
Merkbawi, Rayan, Rhodes, Carl, Dalton, Bronwen. (2024) Political Corporate Social Irresponsibility and Lebanon’s Garbage Mountain. Business & Society, Volume 63, Issue 8, 1757–1793. URL: https://doi.org/10.1177/00076503241254549
Mokua, Juniter Kwamboka, Obonyo, Duke D. (2018) Corporate Social Irresponsibility and Purchase Intention: The Mediating role of Corporate Reputation and Consumer Attitude. International Journal of Research in Business and Social Science, Volume 7, Issue 2, 30-46. URL: https://doi.org/10.20525/ijrbs.v7i2.884
Mol, Michael J., Lee, Sun Hye. (2024) What produces corporate social irresponsibility in offshore outsourcing? The effects of interorganizational relationship governance and institutional distance. Journal of International Business Studies, Volume 55, 577–592. URL: https://doi.org/10.1057/s41267-023-00664-5
Mombeuil, Claudel, Zhang, Bin. (2020) Authentic or cosmetic: stakeholders’ attribution of firms’ corporate social responsibility claims. Social Responsibility Journal, Volume 17, Issue 6, 756-775. URL: https://doi.org/10.1108/ SRJ-07-2019-0248
Nardella, Giulio, & Brammer, Stephen. (2021) Corporate social responsibility, irresponsibility, and the multinational enterprise environment. In Mellahi, Kamel, Meyer, Klaus, Narula, Rajneesh, Surdu, Irina, Verbeke, Alain (eds). The Oxford Handbook of International Business Strategy. Oxford University Press, 401-420. URL: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198868378.013.20
Nardella, Giulio, Surdu, Irina, & Brammer, Stephen. (2023) What happens abroad, stays abroad? Exploring how corporate social irresponsibility in domestic and international markets influences corporate reputation. Journal of World Business, Volume 58, Issue 4, 1-16. URL: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2022.101420
Nuttens, Robin. (2017) The impact of supplier corporate social irresponsibility on MNEs sales performances: a consumer approach. MSc program in Management and International Business. Master’s thesis. Aalto University School of Business, 157 p. URL: https://aaltodoc.aalto.fi/server/api/core/bitstreams/b4a685bd-a392-4fb7-b95b-9a17892631d8/content
Prinz, Aloys. (2017) Chapter 20. Enlightened International Corporate Social Responsibility, Corporate Social Irresponsibility, and Human Rights. In Rendtorff, J.D. (ed.), Perspectives on Philosophy of Management and Business Ethics, Ethical Economy. Studies in Economic Ethics and Philosophy 51, Springer International Publishing AG, 333-355. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-46973-7_20
Razali, Mohd Waliuddin Mohd, Sandimalai, Shantny, Lee, Damien Iung Yau, Lunyai, Janifer. (2022) Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure and Tax Planning: A Study on Malaysian Listed Companies. International Business Research, Volume 15, Issue 10, 30-38. URL: https://doi.org/10.5539/ibr.v15n10p30
Riera, Marta, Iborra, Maria. (2023) Looking at the darker side of the mirror: the impact of CEO’s narcissism on corporate social irresponsibility. European Journal of Management and Business Economics, Volume 34, Issue 1, 67-87. URL: https://doi.org/10.1108/EJMBE-09-2022-02892023.
Rintamäki, Jukka, Sorsa, Ville-Pekka. (2016) Contesting the legacy of a dead organization: Collective memory, legacy organizational identity, and occupational identity. In Rintamäki, Jukka. (2016) Collective memory and corporate irresponsibility : A collection of essays. Helsinki : Aalto University, 166-203. URL: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-6909-8
Rintamäki, Jukka, Sorsa, Ville-Pekka. Forgetting the unforgivable: corporate irresponsibility and memory work strategies. In Rintamäki, Jukka. (2016) Collective memory and corporate irresponsibility : A collection of essays. Helsinki : Aalto University, 102-129. URL: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-6909-8
Rintamäki, Jukka. (2016) Collective memory and corporate irresponsibility : A collection of essays. Helsinki : Aalto University, 208 p. URL: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-6909-8
Sionneau, Bernard. (2010) Legitimating corporate global irresponsibility: Origins, contexts and vectors of the market modern newspeak. Journal of Global Responsibility, Volume 1, Issue 2, 330-365. URL: http://dx.doi.org/10.1108/20412561011079434
Snider, Laureen. (2020) Corporate Law, Capitalist Law, and the Potential for Empowerment? Journal of White Collar and Corporate Crime, Volume 1, Issue 1, 72-76. URL: https://doi.org/10.1177/2631309X19875421
Sörensson, Anna, Grigore, Georgiana, Lundström, Anders, Stancu, Alin, Tesfaye, Besrat. (2021) What Happens to Corporate Responsibility in a Worldwide Health Emergency? In Sörensson, Anna, Tesfaye, Besrat, Lundström, Anders, Grigore, Georgiana, Stancu, Alin (Editors). Corporate Responsibility and Sustainability during the Coronavirus Crisis. Palgrave Macmillan, Cham. 1-12. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-73847-1_1
Sun, Meijui, Huang, Ming-Chang. (2022) Does CSR reputation mitigate the impact of corporate social irresponsibility? Asian Business & Management, Volume 21, 261–285. URL: https://doi.org/10.1057/s41291-020-00134-y
Surdu, Irina, Nardella, Giulio. (2021) What Are the Outcomes of Corporate Social Irresponsibility (CSI)? The Disconnect Between CSI Theory and CSI Practice. In Sörensson, Anna, Tesfaye, Besrat, Lundström, Anders, Grigore, Georgiana, Stancu, Alin (Editors). Corporate Responsibility and Sustainability during the Coronavirus Crisis. Palgrave Macmillan, Cham. 57-74. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-73847-1_4
Swaen, Valérie, Demoulin, Nathalie, Pauwels-Delassus, Véronique. (2021) Impact of customers’ perceptions regarding corporate social responsibility and irresponsibility in the grocery retailing industry: The role of corporate reputation. Journal of Business Research, Volume 131, 709-721. URL: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.016
Tan, Xiaoxia, Wu, Xiaojie, Zhong, Xi. (2024) Corporate Social Irresponsibility in Business: A Systematic Literature Review and Future Agenda. Management and Organization Review, Volume 20, 2–28. URL: https://doi.org/10.1017/mor.2023.42
Valor, Carmen, Antonetti, Paolo, Zasuwa, Grzegorz. (2022) Corporate social irresponsibility and consumer punishment: A systematic review and research agenda. Journal of Business Research, Volume 144, 1218-1255. URL: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.02.063
Vavrečka, Jan & Štěpánek, Petr. (2015) Respect of EU Law? Supranational Aspects of Corporate Social Irresponsibility. The 9th International Days of Statistics and Economics, Prague, September 10-12, 1631-1642. URL: https://msed.vse.cz/msed_2015/article/30-Vavrecka-Jan-paper.pdf
Wagner, Tillmann, Bicen, Pelin, Hall, Zachary R. (2008) The dark side of retailing: towards a scale of corporate social irresponsibility. International Journal of Retail & Distribution Management, Volume 36, Issue 2, 124-142. URL: https://doi.org/10.1108/09590550810853075
Wang, Stephanie Lu, Li, Dan. (2019) Responding to public disclosure of corporate social irresponsibility in host countries: Information control and ownership control. Journal of International Business Studies, Volume 50, 1283–1309. https://doi.org/10.1057/s41267-019-00224-w
Wu, Jie. (2014) The Antecedents of Corporate Social and Environmental Irresponsibility. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. Volume 21, 286–300. URL: https://doi.org/10.1002/csr.1335
Yacobian, Marianne Marar, Turner, Frances, Zaima, Janis K. (2022) At the Intersection of Corporate Social Irresponsibility, Gender, and Race: Millennial and Gen Z Consumer Loyalty. Archives of Business Research, Volume 10, Issue 2. 186-211. URL: http://dx.doi.org/10.14738/abr.102.11757.
Zhong, Xi, Ren, Liuyang, & Ren, Ge. (2021) Founder CEOs, personal incentives, and corporate social irresponsibility. Business Ethics, the Environment & Responsibility: Volume 31, Issue 1, 17-32. URL: https://doi.org/10.1111/beer.12389
Zhong, Xi, Ren, Liuyang, Song, Tiebo. (2022) Beyond Market Strategies: How Multiple Decision-Maker Groups Jointly Influence Underperforming Firms’ Corporate Social (Ir) responsibility. Journal of Business Ethics, Volume 178, 481–499. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-021-04796-2
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу