ФІЛОСОФІЯ МОВНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: МІЖКУЛЬТУРНА МОБІЛЬНІСТЬ, ІДЕНТИЧНІСТЬ І ЦИФРОВА ЕТИКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-23-100-21Ключові слова:
мовна підготовка вчителів, філософія освіти, багатомовність, транскультурна мобільність, патріотичне виховання, соціальна справедливість, цифрова грамотність, ідентичністьАнотація
Стаття присвячена філософському обґрунтуванню інтегрованої моделі мовної підготовки вчителів у європейському освітньому просторі, що синтезує патріотичний, транскультурний і соціально-етичний виміри через призму цифрової трансформації освіти. У контексті зростання міжкультурної мобільності, розширення цифрових середовищ навчання та потреби формування демократичних цінностей мова розглядається не лише як інструмент комунікації, а як ключовий механізм конструювання ідентичності й соціальної інтеграції. Метою дослідження є розроблення теоретично цілісного й практично адаптованого підходу до мовної підготовки педагогів, здатного поєднати національні освітні пріоритети з європейськими стандартами багатомовності та соціальної справедливості. Методологію формують міждисциплінарні засоби соціальної філософії, критичної педагогіки, прикладної лінгвістики й цифрової етики, які реалізуються через порівняльний аналіз програм мовної підготовки, контент-аналіз нормативних документів і якісні емпіричні методи (фокус-групи, напівструктуровані інтерв’ю). Запропоновано три філософські принципи: ціннісно-патріотичної інтеграції, транскультурної мобільності та соціально-етичної відповідальності й цифрової критичності. Обґрунтовано, що поєднання культурно-національного змісту з критичною цифровою грамотністю й гендерною чутливістю істотно підвищує здатність учителів фасилітувати інклюзивний діалог, запобігати мовним і соціальним ієрархіям та ефективно працювати у змішаних і віртуальних форматах. Результати засвідчують кореляцію між емансипативними підходами до мови та зростанням учнівської автономії й критичного мислення, що сприяє укріпленню демократичної культури й соціальної згуртованості. Перспективи подальших розвідок пов’язані з емпіричною верифікацією моделі в різних регіонах, розробленням алгоритмів оцінювання трансмедійних компетентностей педагогів і дослідженням етичних аспектів використання великих мовних моделей у навчанні. Узагальнюючи результати, можна констатувати, що запропонована філософська модель мовної підготовки вчителів інтегрує три ключові виміри – ціннісно-патріотичний, транскультурний та соціально-етичний.
Посилання
Андрущенко В.П. Просвітницька одіссея розуму. Київ : Знання України. 2025. 524 с.
Воронкова В.Г., Каганов Ю.О., Метеленко Н.Г. Формування цінностей цифрового суспільства і цифрової людини в умовах глобалізації та INDUSTRY 4.0. Humanities studies. 2022. Випуск 11 (88). С. 16–25.
Д’юї Д. Демократія і освіта; пер. М. Олійник, І. Босак, Г. Пехник. Львів: Літопис, 2003. 294 с.
Рафальський О. О., Самчук, З. Ф. Цивілізаційні перехрестя сучасного суспільства. Київ: Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. ІФ Кураса НАН України, 2018, 688 с. https://library.megu.edu.ua:9443/jspui/handle/123456789/4480
Самчук З.Ф. Причинно-наслідкові зв’язки світоглядної зрілості та якісної освіти, Автономія та врядування у вищій освіті: збірник наукових праць, 2015, Київ : ІВО НАПН України, 236 с.
Терепищий С. О. Сучасні освітні ландшафти. К.: «Фенікс», 2016, 309 с.
Фуко М. Наглядати і карати. пер. з фр. П. Таращука. К.: Основи, 1998. 392 с.
Boonsuk Y., Fang F. Perennial language learners or competent language users: An investigation of international students’ attitudes towards their own and native English accents. RELC Journal, 2022, 53(1), pp. 40–55.
Norton B. Identity and Language Learning. Bristol : Multilingual Matters, 2013. 224 p.
Piller I. Linguistic Diversity and Social Justice: An Introduction to Applied Sociolinguistics. Oxford : Oxford University Press, 2016. 240 p.
Sunderland J. Language and Gender: An Advanced Resource Book. Abingdon : Routledge, 2006. 304 p.
Witkowsky P. Supporting International Students Through Transition. In: Roberts D.L., Ammigan R. (eds). Supporting International Students in US Higher Education. Cham : Palgrave Macmillan, 2024.
Yin P. Scaling and the formation of borderland subjectivities: A study of identity construction among Chinese international students in the United States. Asia Pacific Education Review. 2023.
Zaichko V. Linguistic Pluralism and the Shaping of Identity: A Philosophical Examination of Language Policy in Ukrainian Higher Education. Studia Warmińskie, 2023, 60, pp. 135-144. https://doi.org/10.31648/sw.9568
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".