ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ СКЛАДОВОЇ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ: ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-18Ключові слова:
патріотизм, нація, мораль, етика, історіяАнотація
У статті досліджуються філософські аспекти морально-етичної складової національно-патріотичного виховання з урахуванням історичного контексту. Особливу увагу приділено дослідженню основних принципів та цінностей, які формують національно-патріотичну свідомість, а також аналіз впливу історичних подій на розвиток цих цінностей. Визначено категорії морально-етичних принципів національно-патріотичного виховання, таких як «справедливість», «відповідальність», «любов до ближнього», «солідарність», «повага до культурної спадщини», «повага до історичної пам’яті». Зазначено, що ці принципи насамперед ґрунтуються на філософських ідеях: аристотелівській концепції добродійності, кантівській етиці обов’язку, а також ідеї гуманізму та соціальної справедливості. Обґрунтовано вплив історичних подій на формування національно-патріотичних цінностей. Доведено, що історичні події, такі як війни, революції, соціальні зміни, залишають глибокий слід у свідомості народу і формують його моральні та етичні переконання. Зауважено, що національно-патріотичне виховання є невід’ємною частиною формування особистості в сучасному суспільстві і ґрунтується на морально-етичних принципах. Останні закладають основи для громадянської відповідальності та любові до Батьківщини. Мета дослідження полягає у виявленні історичних передумов морально-етичної складової національно-патріотичного виховання; аналізі основних етапів її розвитку в різні історичні періоди; визначенні ролі морально-етичних норм у формуванні патріотичної свідомості та їх впливу на сучасні освітньо-виховні процеси. У процесі дослідження історичного підґрунтя морально-етичної складової національно-патріотичного виховання використано комплекс методів: історико-генетичний, історико-порівняльний, теоретичного моделювання, аналізу й узагальнення наукових джерел, хронологічний метод та системний підхід. Зроблено висновок, що національно-патріотичне виховання, засноване на морально-етичних принципах, є ключовим елементом формування громадянської відповідальності і національної свідомості. Зазначено, що історичний контекст відіграє важливу роль у розвитку цих принципів, надаючи їм конкретну форму і зміст. У зв’язку з цим, аналіз філософських аспектів морально-етичної складової національно-патріотичного виховання дозволяє глибше зрозуміти їхню значущість та необхідність у сучасному суспільстві.
Посилання
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». URL: https://ips.ligazakon.net/document/ji06469g?an=2
Аристотель. Нікомахова етика / Пер. з давньогрец. В. Ставнюк. Київ : «Аквілон-Плюс», 2002. 480 с.
Андерсон Б. Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму/ Пер. з англ. В. Морозова. Київ : Критика, 2001. 272. с.9.
Ґелнер Е. Нації та націоналізм; Націоналізм / Пер. з англ. Київ : Таксон, 2003. 300. с.10.
Іларіон Київський. Слово о законе и благодати / Підгот. тексту та коментарі А. М. Молдована. Київ : Наукова думка, 1984. 240 с.
Платон. Діалоги / Передм. В. В. Шкода, Г. М. Куц; Ін-т л-ри ім. Т. Г. Шевченка НАН України.Харків: Фоліо, 2008, 349 с.
Повість минулих літ / Пер. Л. Махновець. Київ : Либідь, 1989. 591 c.
Ренан Е. Що таке нація? Націоналізм. Антологія. Київ: Смолоскип, 2000. С. 107–120.
Романюк С., Мафтин Л. Національно-патріотичне виховання в умовах викликів сучасності. URL: https://archer.chnu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8666/Romanyuk%2C%20Maftyn_stattiakonf.pdf?isAllowed=y&sequence=1&utm_source=chatgpt.com
Hobsbawm Е. J. Ethnicity and nationalism in Europe today. Mapping the nation. London: Verso, 1996. Р. 255–266.
Jaspers K. Vom Ursprung und Ziel der Geschichte. Gesamtausgabe, Abt. I: Werke, Bd. 10 / Hrsg. von K. Salamun. Basel: Schwabe Verlag, 2017. 284 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".