МЕДІЙНИЙ ПРОЄКТ «ЗЕМЛЯ БЕЗ КОРДОНІВ» ЯК ВИКЛИК КУЛЬТУРНІЙ І СОЦІАЛЬНІЙ ІДЕНТИЧНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-06Ключові слова:
Земля без кордонів, медіареальність, медіапростір, людина, медіалюдина, соціальна ідентичність, культурна ідентичністьАнотація
У статті розглянуто медійний проєкт «Земля без кордонів» як феномен інформаційної цивілізації, що окреслює суперечності, пов’язані трансформацією соціальної та культурної ідентичності сучасної людини. Це пов’язано із зростаючою віртуалізацією життєвого світу, коли медіа не лише репрезентують реальність, а й активно її формують, створюючи нові умови для людського буття. Підкреслюється, що медіареальність набуває тотального характеру, поступово витісняючи поняття кордонів – не лише географічних, а й концептуальних, когнітивних та соціокультурних. Віртуалізація світу супроводжується формування нового образу Землі як «подвійної Землі». Наголошується на ризиках, які виникають у результаті цього процесу: від фрагментації соціального досвіду до втрати людиною здатності до рефлексії та критичного мислення. Метою статті є аналіз викликів соціальній та культурній ідентичності людини в контексті медійного проєкту «Земля без кордонів». Методологія дослідження: метод теоретичного аналізу, що дозволив розглянути феномен медійного проєкту «Земля без кордонів» та здійснити інтерпретацію його впливу на соціокультурні процеси; метод онтологічного аналізу, з метою дослідження змін у структурі буття людини під впливом цифрових медіа та формуванням медійного простору; системний підхід, що дозволив виявити взаємозв’язок між становленням медіареальності, деконструкцією просторових та соціальних кордонів і трансформацією людського досвіду. Представлені у статі узагальнення дозволили дійти висновку: медійний «проєкт Земля без кордонів» зумовлює нові концептуальні виклики традиційним моделям репрезентації соціальної та культурної ідентичності. Це пов’язано із розмивання соціальної структури, цінностей, норм, символів, які відповідали за формування соціокультурної ідентичності людини. Усе стає прозорим, відкритим для інтерпретації, що має потужний вплив як на перетворення соціальних інституцій, так і на становлення нової людини – медіалюдини. Визнання всеосяжності медіареальності відкриває нові перспективи для осмислення онтологічно-екзистенційних викликів існуванню людства, серед яких чільне місце займає проблема збереження соціальної та культурної ідентичності людини.
Посилання
Бадью А. Передмова. Меясу К. Після скінченності. Нарис про необхідність континґентності / пер. з фран. А. Ріпа. Львів : Контур, 2024. С. 9–11.
Вітгенштейн Л. Логіко-філософський трактат / пер. з нім. Є. Попович. Київ : Основи, 1995. 126 с.
Воронкова В. Г., Нікітенко В. О. Філософія цифрової людини і цифрового суспільства: теорія і практика : монографія. Львів-Торунь : Liha-Pres, 2022. 460 с.
Кебуладзе В. Межі, границі, кордони… URL: https://tyzhden.ua/mezhi-hranytsi-kordony/.
Макафі Е., Бріньолфссон Е. Машина, платформа, натовп. Як приборкати наше цифрове майбутнє / пер. з англ. О. Асташова. Київ : Наш Формат, 2019. 336 с.
Меясу К. Після скінченності. Нарис про необхідність континґентності / пер. з фран. А. Ріпа. Львів : Контур, 2024. 196 с.
Норман Д. А. Дизайн для кращого світу: Значущий, стійкий, орієнтований на людство / пер. з англ. К. Жуковська, Т. Турчин. Київ : ArtHuss, 2024. 320 с.
Bałdys Р. Życie na widoku – nowe media a kultura transparencji. Media i społeczeństw: Medioznawstwo. Komunikologia. Semiologia. Socjologia mediów. Media a pedagogika. 2014. Vol. 4. P. 42–55.
Baudrillard J. Requiem pour les médias. URL: https://divinecuration.github.io/assets/pdf/baudrillard-requiem.pdf/Debord G. La Société du spectacle. Paris: Buchet-Chastel, 1967. 221 р.
Döveling K., Sommer D., Robinson K. & Suter L. Mediatization and Entertainment. Entertainment Media and Communication / ed. N. D. Bowman. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 2024. P. 505–520.
Hjarvard S. The Mediatization of Society: A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change. Nordicom Review. 2008. Vol. 29. No. 2. P. 105–134 p.
Krajewski M. Kultury kultury popularnej. Wyd. II. Seria Socjologia № 34. Poznan: Adam Mickiewicz University Press, 2005. 340 р.
Luhmann N. The Reality of the Mass Media / transl. K. Cross. Stanford, California: Stanford University Press, 2000. 154 р.
McLuhan, M. Understanding Media: The Extensions of Man. London and New York: The MIT Press; Reprint edition, 1994. 389 р. URL: https://spada.uns.ac.id/pluginfile.php/667112/mod_resource/content/1/metode%20cipta.pdf.
Merleau-Ponty M. Eye and Mind URL: https://www.academia.edu/10572479/Merleau_Ponty_Eye_and_Mind_1961%20%D1%80.%202%E2%80%933%5D
Rushkoff D. Media Virus: Hidden Agendas in Popular Culture. New York: Ballantine Books, 1994. 368 p.
Ricoeur P. Time and Narrative. Volume 2: The Configuration of Time in Fictional Narrative / trans. K. McLaughlin & D. Pellauer. Chicago: University of Chicago Press, 1985. 216 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".