ОСОБЛИВОСТІ МОВНОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ПРОСТОРІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-03Ключові слова:
мовна підготовка, вчитель, професійна компетентність, міжкультурне навчання, професійно-педагогічна підготовка, мовні стратегіїАнотація
Зростання міжнаціональних обмінів і присутність в суспільствах все більшої кількості людей, які належать до різних культур, і носіїв різних мов, зумовлює зростання ролі мовної освіти та викликає необхідність утворення нового образу викладача у багатомовній і мультикультурній Європі. Цей образ передбачає, що викладач мови стає провідником змін, що постійно запроваджує інновації й усвідомлює еволюцію свого учнівського складу і свого оточення. Головним покликанням викладача мови стає виховання громадян Європи в дусі толерантності, розуміння і поваги до розмаїтості, що в свою чергу вимагає відповідної підготовки для того, щоб бути в змозі виконувати цю роль посередника між мовами і культурами. Виявлено, що провідними тенденціями мовної підготовки вчителя стають: суміщення філологічної освіти з іншими спеціальностями, стажування або навчання протягом семестру студентів у країні, мову якої вивчають, зростання можливостей для педагогічної практики, самостійної робити студентів та запровадження інформаційно-комунікативних технологій у навчальний процес. Розкрито, що метою мовної підготовки викладача в європейському освітньому просторі є професійно мотивований, здатний до міжкультурного навчання, автономного підвищення рівня професійної компетентності і до діалогу вчитель, вчитель-помічник, посередник між культурами. Встановлено, що осмислення мовних стратегій, особливостей та тенденцій мовної освіти й підготовки вчителя-мовника у європейських країнах є одним з провідних завдань, що постає перед дослідниками та управлінцями національної системи освіти. Методологія дослідження базується на міждисциплінарному підході, що поєднує філософсько-освітній аналіз, компаративні дослідження та соціо-культурний підхід. Використано методи контент-аналізу наукових публікацій, що висвітлюють питання мовної підготовки педагогів у країнах Європи, а також методи якісного аналізу програм і навчальних практик у вищих навчальних закладах, що здійснюють підготовку викладачів іноземних мов. Застосовано принципи структурно-функціонального аналізу для визначення ключових компетенцій, необхідних сучасному викладачеві в багатомовному середовищі. Основою дослідження є також аналіз нормативно-правових актів Європейського Союзу, які регулюють вимоги до мовної освіти та викладацької підготовки, що дозволяє окреслити загальні тенденції та перспективи розвитку цієї сфери.
Посилання
Авксентьєва О. І. Інноваційні підходи у викладанні іноземних мов. Неперервна професійна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць : у 2 ч. / за ред. І. А. Зязюна та Н. Г. Ничкало. Київ, 2001. Ч. 2. С. 220–223.
Авксентьєва О. І. Мистецькі технології навчання французької. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. Ніжин, 2005. № 5. С. 43–45.
Базова В. І. Підготовка вчителя іноземних мов у Німеччині в умовах Болонського процесу. Вісник післядипломної освіти. 2011. Вип. 3. С. 12–17.
Биндас О.М. Роль педагогічної практики у підготовці вчителів іноземних мов в Австрії. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 4 (48). С. 33–39.
.Голотюк О. Підготовка вчителів іноземних мов в університетах Франції : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : Теоретична і дидактична філологія. Серія «Педагогіка». Випуск 24, 2017 248 спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Одеса, 2007. 20 с.
Іващук Н. С. Мовна освіта у структурі середньої школи сучасної Іспанії. ВІСНИК Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2004. Вип. 19. С. 123–124.
Кобилянська І. В. Організація системи освіти в Іспанії. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2011. № 4. С. 60–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2011_4_15.
Кузьменко Г. Професійна підготовка вчителів початкової та середньої шкіл в Іспанії (ІІ пол. XX – поч. XXI ст.). Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Збірник наукових праць. 2014. Вип. 50, КНЛУ. С. 57–60.
Кузьменко Г. Розвиток системи підготовки вчителів у Іспанії (ІІ пол. XX – поч. XXI сторіччя). Порівняльно-педагогічні студії. 2014. № 4(22). С. 70-76.
Максименко О. О. Сучасна практика організації навчання іноземних мов у ланці повної середньої освіти Франції. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2015. Вип. 124. С. 276-279.
Романенко О. В. Реформування професійної підготовки майбутніх учителів середніх навчальних закладів Франції : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.04. Кривий Ріг, 2007. 216 с.
Семеног О. Тенденції культуромовної підготовки вчителя в зарубіжній школі. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: збірн. наук. пр. Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Ред. кол.: Побірченко Н.С. (гол. ред.) та ін. Вип. 20. 2007. С. 51–59.
Смирнова А. Професійна підготовка майбутніх учителів іноземних мов у Іспанії: теоретичні засади і методи. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 2009. Вип. 81(2). С. 447-450. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzs_2009_81(2)__113.
Трофименко М. Ю. Порівняльно-історичний аналіз досвіду використання анімаційних технологій у процесі навчання іноземним мовам у Франції. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Науковий журнал. № 6. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2012. С. 234–237.
Шапран О., Конененко І. Сутність професійної компетентності майбутніх вчителів-філологів: з використанням досвіду підготовки педагогів у Франції. Теоретична і дидактична філологія. 2017. Вип. 24. С. 241–249.
The Information Database on Education System in Europe: The Education System in France 2007–08. Brussels: Eurydice, 2009. 258 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".