ВПЛИВ ШІ НА ТРАНСФОРМАЦІЮ ЖИТТЯ СУЧАСНОЇ ЛЮДИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2024-21-98-13Ключові слова:
штучний інтелект, нейромережа, свобода волі, машинна свідомість, пізнанняАнотація
В статті розглянута специфіка функціонування нейромереж та штучного інтелекту. Широкий доступ до нового інформаційного інструменту радикалізував позиції фахівців у питаннях, пов’язаних з проблематикою інформаційних технологій. Виділені позиції суспільного дискурсу щодо впровадження ШІ в суспільне життя, серед яких радикальне заперечення, всебічне заохочення та поміркований підхід. Впровадження технологій ШІ у сучасне життя пов’язане з питаннями свободи волі людини, пізнання, свідомості та соціальної взаємодії. Впровадження ШІ розглядається як обмеження свободи волі та вибору людини внаслідок покладання її на автоматизовані технології прийняття рішень, втрату спонтанності та контролю над життям, що ставить питання пошуку балансу між необхідністю автоматизації та збереженням власне людського буття Визначені засади нормативно-правового регулювання даного питання (дотримання прав людини, забезпечення демократичних цінностей, прозорість та мінімізація ризиків), а також стратегії його використання, яких дотримуються сучасні держави: вільне використання, «жорстке регулювання» та заборона. Виділені питання, які потребують соціально філософського осмислення: можливість здійснення свободи волі людини в системах ШІ, пізнання дійсності, свідомості, соціальної взаємодії. Визначено компетенції, які наразі неможливо передати системам ШІ – емпатія, соціальні навички, творчість, креативність, стратегічне мислення. Особливого значення набувають питання ціннісної сфери, адже мораль та етична поведінка не пов’язані з класичною раціональністю, яка знаходиться в основі ШІ, а в деяких моментах суперечать їй, що ставить питання обмеженого використання в сферах, де даний аспект є ключовим – судочинство, соціальна допомога, охорона здоров’я тощо. Виділені позитивні зміни, пов’язані зі впровадженням ШІ в професійне та повсякденне життя людини: алгоритмізація рутинних дій, звільнення часу і енергії для зосередження на творчих, стратегічних питаннях, підвищення продуктивності та задоволеності роботою, знаходження балансу між роботою та особистим життям. Серед можливих негативних впливів зазначені втрата спонтанності людського життя та цінності міжособистісних відносин, зниження критичного мислення, деперсоналізація.
Посилання
Artificial intelligence in education. UNESCO. Retrieved from: https://www.unesco.org/en/digital-education/artificial-intelligence
Bell D. The coming of post-industrial society: A venture of social forecasting. N.Y.: Basic Books, 1973. 528 p.
Bill Gates’s Open Letter Suggests AI’s Potential Is Both Exciting And Terrifying. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/qai/2023/03/24/bill-gatess-open-letter-suggests-ais-potential-is-both-exciting-and-terrifying/
Castells M. The Informational City: Information Technology, Economic Restructuring, and the Urban Regional Process. Oxford, UK; Cambridge, MA: Blackwell. 1989, 402 p.
Chrisley R. Philosophical foundations of artificial consciousness. Artificial Intelligence in Medicine. 2008. Iss. 44 (2). Рр. 119-137.
Copeland B.J. Artificial Intelligence. Retrieved from: https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence Esmaeilzadeh H., Vaezi R. Conscious Empathic AI in Service. Journal of services research. 2022. Iss. 4. p. 549-564.
Fukuyama F. The End of History and the Last Man. New York: Free Press, 1992. 418 p.
Hallman K. Artificial Intelligence, Zygotes, and Free Will. International Journal of Undergraduate Research and Creative Activities. 2023. Vol. 7: Iss. 2, Article 6. Pp. 1-11.
Mitchell K.V. Free Agents: How Evolution Gave Us Free Will. Princeton: Princeton University Press, 2023. 352 p.
Nkechi A.A., Ojo A.O., Eneh O.A. Impact of Artificial Intelligence in Achieving Quality Education. Artificial Intelligence in Education: Shaping the Future of Learning Through Intelligent Technologies. IOS Press. 2003, 541 p.
The Framework Convention on Artificial Intelligence. Retrieved from: https://www.coe.int/en/web/artificial-intelligence/the-framework-convention-on-artificial-intelligence
Toffler A. The Third Wave: The Classic Study of Tomorrow. New York: Random House Publishing Group, 1981. 537 p.
Valenzuela A., Puntoni S., Hoffman D., Castelo N., De Freitas J., Dietvorst B., Hildebrand C., Huh Y.E., Meyer R., Sweeney M., Talaifar M., Tomaino G., Wertenbroch K. How Artificial Intelligence Constrains Human Experience. Journal of the Association for Consumer Research. 2024. Vol. 9, no. 3. Pp. 241–256.
Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму. Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції: 19-20 травня 2023 р. Кам’янець-Подільський, 2023. 278 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".