ЕКЗИСТЕНЦІЙНА ДОЛЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ (1950 РР. ХХ СТОЛІТТЯ – 2020 РР. ХХІ СТОЛІТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-16-93-14Ключові слова:
освіта, об’єктивні умови, суб’єктивний фактор, спад, застій, криза, рецесія, стагфляціяАнотація
Сучасна вища освіта України знаходиться, як зазначають багато дослідників цього соціального феномену, у критичному стані, до якого призвели не лише об’єктивні умови (Covid-19, військова агресія Росії), а й негативна діяльність суб’єктивного чинника. Позитивних теоретичних напрацювань щодо виходу із кризи багато, але вони практично не враховуються. Мета статті: розкрити роль об’єктивних умов та суб’єктивного фактора в освіті, що спирається на метод проб та помилок, що призводило цю реальність до негативних наслідків – спаду, застою, криз та інших негативних форм та відзначено можливості подолання цих негативів. Методологічні дослідження базуються на методах історичного та логічного; порівняльного аналізу; синтезу; вимірювання; абдукції як висновок, що веде від емпіричних фактів до гіпотези, що їх об’єднує; рефлексивним осмисленням «цілісної людини, що пізнає», яка формується освітою. Для того, щоб дати об’єктивну оцінку сучасного стану освіти недостатньо оцінювати його миттєво та будувати позитивну картину його майбутнього, а необхідно йти вперед, постійно озираючись назад. З цієї точки зору для порівняльного аналізу, запропонованого Е. Тоффлер, необхідно вимірювати соціальні явища в відносно тривалому проміжку часу. Ми застосували до утворення проміжок його розвитку у 70 років та виявили нелінійний, навіть стрибкоподібний характер його розвитку. Спади, застої, кризи, а сьогодні і рецесія, і стагфляція (це економічні категорії) знаходять своє пояснення у характеристиці сучасного етапу освіти. Їхній історичний аналіз показує, що в діалектиці об’єктивних умов та суб’єктивного фактора у структурі освіти домінуючим виявився суб’єктивний фактор. Це виявилося ідеї різко підвищити кількості інженерів з виробництва в 1956–1958 р., коли виші наповнили студенти, які відслужили в армії, але не мають гарної освіти за шкільними програмами; що призвело до спаду матеріального та духовного виробництва; далі рейтингова система призвела до застою у масовому оволодінні знаннями; занепаду творчої сили суспільних знань сприяла тривала суперечка МОНУ з вузами, але перемогли вузи і різко скоротилися години на суспільні науки, які формували в людині її складові її людяності, негатив цього позначився в російсько-українській війні, у відмові захищати Вітчизну, масовому від’їзді за кордон. До об’єктивних умов, що різко знизили якість освіти необхідно віднести, як природні катаклізми та Covid-19, так і діяльність суб’єктивного фактору, які змінили систему підготовки кадрів через зміст освіти.
Посилання
Воронкова В. Г., Нікітенко В. О., Олексенко Р. І. Вирішення проблем глобального урбанізму у контексті розвитку культури, технологій і формування креативного класу. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. Вип. 2 (88), 2020. С. 80–91.
Воронкова В. Г., Олексенко Р. І. Філософія державного управління: синергетична методологія дослідження. Humanities studies: збірник наукових праць. Запоріжжя: Запорізький національний університет. Вип. 5 (82), 2020. C. 172–184.
Воронкова В. Г., Соснін О. В. Проблеми становлення та закономірності розвитку інформаційно-комунікативного розвитку соціуму. У колективній монографії «Інфрормаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку». ЗДІА. С. 179–194.
Донникова І. А. Досвід впровадження методик “Smart-моделі» «МАПА» у викладанні філософії. У колективній монографії «Створювальна сила знання». Одеса: Фенікс. С. 221–238.
Капто О. М. Освіта протягом життя, освіта і сталий розвиток. Матеріали ІІ всеукраїнської науково-практичної конференції «Неперервна освіта для сталого розвитку: філософсько-теоретичні контексти та педагогічна практика». Дніпро: СПД «Охотник». С. 45–47.
Морозова Л. Зміна парадигми ціннісного мислення як умова переходу всесвітньої інтеграції людства. Спецвипуск № 1 «Випадковість у сучасному світі». Вінниця: “Sentential”. С. 249–268.
Никифоров Н. Реалізація болонських рішень: порівняльний аналіз досягнень Латвії, Литви, Естонії та інших європейських країн. Міжнародна збірка наукових праць. Т.9. Рига: «Балтійська міжнародна академія». С. 178–230.
Олексенко К. Б. Сучасні тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті. Інформаційні технології в освіті та науці. 2018. С. 196–201.
Kryvylova, O., Oleksenko, K., Kotelianets, N., Kotelianets, Y., Kindei, L., & Kushnirova, T. (2022). Influence of the state reform of primary education on the professional training of future teachers. Cuestiones Políticas, 40 (75).
Пунченко О. П., Пунченко Н. О. Археологія ноосферної освіти. Одесса: Друкарський Дім, Друк «Південь», 2017. 452 с.
Пунченко О. П., Пунченко Н. О. Ноосферно-інформаційна парадигма – імператив XXI століття. ІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Знання. Освіта. Освіченість». Вінниця: ВНТУ, 2016. С. 93–97.
Пунченко О. П., Дидишко Й. Й. «Нова просвіта» в архітектоніці трансформаційних процесів суспільного розвитку. Інтегративна антрополія. № 2 (32). Одеса: ОМУ, 2018. С. 60–67.
Пунченко О. П., Цира О. В. Вплив Covid-19 на формування духовного світу студентів в умовах кризи глобалізації. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка». Філософські науки. Вип. 2 (88), 2020. Житомир: ЖДУ. С. 123–134.
Wilsan, E. On human natype.Cambrige. P. 22–23.
Пунченко О. П. Освіта перед викликом базових трансформацій. V Міжнародна науково-практична конференція «Знання. Освіта. Освіченість». Вінниця: ВНТУ, 2020. С. 170–174.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".