ДУХОВНА ПРАКТИКА ЯК СПОСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ ЦІЛІСНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-16-93-04Ключові слова:
духовна практика, тілесність, сутнісні сили людини, цілісність людини, шаманізм, містеріальні практики, предметно-практична діяльністьАнотація
У даній роботі дається аналіз ролі духовної практики як форми вдосконалення особистості; досліджується роль тілесності як важливого фактора реалізації цілісності особистості. Філософія оперує поняттями, думкою, – однією із сутнісних сил людини і тому не має інструментарію для здійснення їх єдності з метою реалізації цілісності особистості. Духовна практика ґрунтується на культивації усього спектру сутнісних сил людини у їх єдності і взаємодії: тілесність, відчуття, почуття, думка, цінності, світоглядні принципи і Абсолют. Трансформація тілесності в духовній практиці є визначальним фактором реалізації цілісності особистості. Представлено теоретичні основи розуміння природи духовності, які ґрунтуються на ідеях філософсько-антропологічної антропології про єдність сутнісних сил людини, сформульваних Максом Шелером; на позиції необхідності включення екзистенційно-феноменологічного і інтерпертативного (філософська герменевтика) виміру буття людини як форми осягнення змісту духовних надбань. Наявність великої кількості публікацій, присвячених окремим аспектам буття людини, породжує потребу в необхідності осягнення сутності людини як цілісної істоти, показати динаміку розгортання її сутнісних сил. Розглядаючи дану динаміку, проаналізовано духовні практики шаманізму, де було вичленувано ядро тілесно-духовного синтезу, розвиток якого у подальшому проявився в духовних практиках періоду упанішад і сутр. На прикладах аналізу упанішад і сутр виявлені ознаки переходу від духовно-практичного осягнення дійсності, коли тілесність в духовній практиці зберігає свою функцію утримання в цілісності усіх сутнісних сил людини, – до поступового надання переваги думки. Показано, що духовно-практичний синтез був замінений логічним синтезом, що призвело до втрати цілісності особистості.
Посилання
Антропокультурні чинники європейського вибору України : монографія НАН України, Ін-т філософії ім. Г. Сковороди. Київ : Наук. думка, 2014. 300 с.
Brichrdaranyakaupanischad. URL: http://vedicheritage.gov.in/flipbook/Brihadaranyaka_Upanishad/#book/
Eliade Mircea. Schanismus und Ekstasetechnik. URL: https://www.gbv.de/dms/weimar/toc/597886342_toc.pdf
Yoga sutra. URL: http://yoga-praxis.de/wp-content/uploads/2015/12/Yoga-Sutra.pdf
Mandukya upanischad. URL: https://www.swami-krishnananda.org/mand/Die. Mandukya.Upanishad.pdf
Новий завіт господа нашого Ісуса Христа. Київ : Українське біблійне товариство, 2001. 313 с.
Nyaya sutra. URL: https://www.penguinrandomhouse.de/leseprobe/Die-Upanischaden/leseprobe_9783442218264.pdf
Осипов А. О. Онтологія духовності : монографія. У 2-х кн. Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2008. Кн. І. 240 с.; Кн. ІІ. 232 с.
Осипов А. О. Ідея співмірності людини і Всесвіту як парадигма філософсько-антропологічного підходу до вивчення феномену духовності. Сімдесят треті економіко-правові дискусії Серія: Соціальні та гуманітарні науки. 2023. С. 88–92.
Осипов А. О. Цілісність природи людини у контексті онтологічного повороту у філософії ХХ століття та тілесно-екзистенційні засади категорій моралі. «Світ наукових досліджень. Випуск 17» : матеріали Міжнародної мультидисциплінарної наукової інтернет-конференції, (м. Тернопіль, Україна – м. Переворськ, Польща, 16–17 березня 2023 р.) / редкол. : О. Патряк та ін. ; ГО «Наукова спільнота»; WSSG w Przeworsku. Тернопіль : ФО-П Шпак В. Б. С. 140–147.
Степаненко І. В. Концептуалізація духовності у контексті постметафізичних імплікацій у філософії свідомості/духу. Практична філософія. № 4. 2011. С. 103–109.
Хамітов Н. В. Самотність у людському бутті. Досвід метаантропології. Київ : «КНТ», 2017. 370 с.
Харченко Л. Духовність як універсальна філософська категорія. Гуманітарний вісник державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди». Філософія. 2015. Вип. 37. С. 149–157.
Chandogya upanischad. https://docplayer.org/99218235-Die-chandogya-upanishad.html
Scheler Max. Die Schtellung des Menschen im Kosmos. URL: https://meiner.de/die-stellung-des-menschen-imkosmos-9955.html
Яременко Н. Сенсорні образи як атрибути моделювання тілесності в «тюремній прозі» В. Борхера. Поетика. Ментальність. Духовність. Кривий Ріг : Криворізький державний педагогічний університет, 2021. Вип. 15. С. 76–88.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".